Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
DUBBELE UPDATE
Allereerst… OEPS, paaltje!! ops:
Er zitten in ieder geval een paar flinke korte (maar behoorlijk diepe) krassen linksachter, achter het achterwiel. $VLOEK en $VERWENSING !! Nou ja, dat wordt dus schuren en met de lakstift pogen het ietwat te maskeren. Foto’s volgen nog wel een keertje.
En dan nog even de service indicator. Ik heb rond de 85k de 80k beurt uit laten voeren, op 12 februari van dit jaar. (De vorrige eigenaar had de 60k beurt pas bij 68k laten doen, vandaar dat het opschoof.)
Bij het starten van de motor zag ik dus, tot afgelopen weekend, de bijbehorende resterende reisafstand staan, zo rond de 7500 km. Dat klopt, want met nu rond de 97k op de teller sluit dat wel aan op 105k voor de volgende beurt.
Heb ik sinds gisteren ineens bij het starten het steeksleuteltje en een knipperende ‘0’ in het display! Volgens het boekje is dit dat het tijdinterval is overschreden. HUH ?? Tijdsinterval? Er is 5 maanden (en ongeveer 14k km) geleden nog officiële Citroën Basisbeurt tegenaan gegooid. Vreemde shit, dit.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ging het onderhoud niet sneller als je veel korte stukjes rijdt?
Maar dat is bij jouw geloof ik niet het geval?
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Arjan Verkade schreef:Ging het onderhoud niet sneller als je veel korte stukjes rijdt?
Maar dat is bij jouw geloof ik niet het geval?
Nee, ik doe woon-werkverkeer in stukken van ongeveer 32 km per keer, dus 65 km/dag. Er staat nog wel iets in de handleiding van “bij extra zwaar gebruik gelden kortere service intervals”. Heel misschien is dat het?
Voor zover ik weet is het 2 jaar of 20.000 km, afhankelijk van welke je het eerste haalt. En de distributieriem moet bij 120k of, zo begreep ik, 10 jaar. Maar van dat laatste ben ik niet zeker, bovendien speelt dat sowieso nog niet, de auto is van februari 2001.
Ik snap gewoon niet hoe ineens die 7500 km tot de volgende service ineens verdampt. En dan ga ik een beetje paranoide doen, want dat gebeurt dal wèl net even nadat we 570 km in 1 ruk gereden hebben.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja als je zelf weet wanneer er nieuwe olie in is gegaan dan moet het denk ik niet zo’n probleem zijn.
De teller telt volgens mij alleen sinds de reset, en houd geen rekening met de d-riem of andere vloeistoffen.
Wat ik wel eens gehoord heb maar niet kan bevestigen is dat die sneller af telt bij veel korte stukjes rijden.
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Dat is geen probleem die van mij sprong vanaf de 10000 naar 0 heb er de dealer over gebeld en hun zeiden dat dit geen kwaad kon en het wel eens vaker gebeurde! Ik heb gewoon de km doorgereden en niks aan de hand!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Ik denk inderdaad ook dat je het gewoon op gevoel moet doen en niet overhaast een onderhoudsbeurt er tegenaan moet gooien. De auto heeft vrij recent nog een onderhoudsbeurt gehad, zoals je zelf zegt en persoonlijk denk ik niet dat de kortere stukken veel kwaad kunnen. Ik zou persoonlijk nog ongeveer 6000 km wachten en dan weer een onderhoudsbeurt uit laten voeren. Overigens reed ik in eerste instantie ook alleen korte stukken met de Xsara en heb nooit gemerkt dat de onderhoudsteller sneller afliep daardoor.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Josssie schreef:en persoonlijk denk ik niet dat de kortere stukken veel kwaad kunnen.
Dat maakt wel degelijk uit voor je auto, onderhoud is dan juist belangrijk
De motor loopt pas goed als alles netjes op temperatuur is. Zolang dat niet zo is hebben alle onderdelen veel meer te lijden dan bij een warme motor. Het verbruik is vaak ook nog eens veel hoger dan bij een warme motor.
Maar dat is in dit geval niet van toepassing, er wordt dagelijks zo’n 60 km mee gereden
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik zou gewoon 20.000 km aanhouden, die van mij geeft de beurt ook alweer 5.000 km te vroeg aan zonder dat ik korte stukjes rijd….
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
De komende beurten moeten sowieso iets vroeger dan de standaard 20k km. Waarom? Omdat de vorrige eigenaar (of eigenaren) de boel met 8k op had laten schuiven, dus de 60k beurt was pas bij 68k gedaan.
Die ‘voorsprong’ moet bij de Plusbeurt van 120k toch echt wel weg zijn want ik ga niet het risico nemen pas bij 128k de distributieriem te laten vervangen. De 80k beurt ging bij 85k, de 100k gaat bij ongeveer 103k en dan bij zitten we bij 120k weer op schema.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Goed… De groene dame is (afgelopen weekend al) de ton gepasseerd! (Nee, geen teller pics)
Er hebben zich de laatste maanden wat kleine ‘to do’ dingetjes verzameld, sommige nieuwer dan anderen. Er moet een stootrubber terug onder de motorkap, het hitteschild boven de einddemper moet vastgezet worden, achter zijn nieuwe remblokken en mogelijk nieuwe schijven nodig, het gerepareerde sterretje in de voorruit moet opnieuw gevuld worden met hars OF er moet tegen eigen risico van €70 gewoon een nieuwe voorruit in, het paneel op het linkerportier heeft de onhebbelijkheid om toch weer los te springen, en zo voorts.
Ondertussen heeft ze ook een autovakantie in Normandië / Calvados gehad waarbij ze zich uitstekend gedragen heeft. Kortom, alles gaat op rolletjes!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Nou, weinig nieuws te melden.
12 februari kreeg ze haar 80k beurt (bij 85k) en vandaag heeft ze de 100k beurt gehad (bij bijna 105k). Meteen maar de APK keuring erbij gedaan, die kan de Citroën dealer voor enkel de APK registratiekosten meenemen. Ze is vlekkeloos door de keuring en de beurt heengekomen!
Het to-do lijstje blijft, maar aangezien ik er toch op dit moment te weinig tijd voor heb is alles nog steeds op standje [on hold].
Kleine vrolijke noot: De dame krijgt binnenkort beter onderdak! Vriendin en ik zitten middenin een verhuizing, en het appartement waar we nu gaan wonen heeft bijbehorende parkeergarage. Met andere woorden: parkeren op eigen plek, onder dak, en komende winter hoeft er dus niet meer aan ruiten krabben gedaan te worden!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Okay, er valt flink wat te updaten!
Nu even kort: LPG? (Zie http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202424/ ) zit even in de koelkast. Krijgt binnen niet al te lange tijd weer prioriteit.
Momenteel belangrijker, het voortvloeisel van de wielbouten (Zie http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202935/ ) te weten: Winterbanden. Omdat ik de zoveelste idioot blijk te zijn die pas aan winterbanden wil als het al flink gesneeuwd heeft krijgt dit verhaal behoorlijke omvang. Nog even en we kunnen spreken van een saga.
Hoe dan ook, ik had via Moterhuis Schiedam al 4 nieuwe stalen 14” velgen voor de Xsara gekocht, incluus 12 nieuwe wielbouten. (De overige 4 zaten bij het reserverwiel, die had ik dus al.) Bij de kwik-fit zijn 4 Michellin Alpin 3’s besteld. Morgen alvast de velgen afleveren bij de KF en waarschijnlijk komende zaterdag nog een keer terug om de boel laten monteren.
... Dan moet ik alleen nog kijken of ik m’n set lichtmetaal ergens bij vrienden/familie kan stallen, of dat ik daar de bewaarservice van kwik-fit of Motorhuis voor moet inschakelen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Zo, en dan haal je zelf even vrolijk Kwik-fit Schiedam en Kwik-fit Rotterdam door elkaar
Morgen tweede poging, en dan rij ik hopelijk wèl naar de juiste bandendealer…
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Hehe, dat is niet handig nee. De winterbanden zijn echt een must in dit soort omstandigheden. Ikzelf heb de testwinnaars (al 2 jaar dacht ik op rij) Vredestein Snowtrac 3 erop liggen, superbanden!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
r1Ch schreef:Hehe, dat is niet handig nee. De winterbanden zijn echt een must in dit soort omstandigheden. Ikzelf heb de testwinnaars (al 2 jaar dacht ik op rij) Vredestein Snowtrac 3 erop liggen, superbanden!
Mijn eerste keus was ook gevallen op de Snowtrac, vanwege de testresultaten van zowel de ANWB als de ADAC. Echter, de levertijd voor maat 185/65 R14 was gewoon beroerd. Wat was er dan nog wel? Good year Ultragrip 7 bijvoorbeeld, met een 4-voor-de-prijs-van-3 actie. Die was nog wel goed leverbaar. Alleen waren de stalen velgen (14” ET17 5,5J 4x108) op een back-order van ongeveer 6 weken. Toen ik de velgen had (Motorhuis Schiedam, de Citroën dealer waar m’n dame ook in onderhoud is, had ze nog wel op voorraad) en de banden wilde bestellen waren de UG7’s ook niet meer op voorraad…
Ja, erhhm, klinkt als “prut”.
De Michellin Alpin 3 was nog wel direct uit voorraad leverbaar. Was alleen wel nog merkbaar duurder. Ik heb wat extra korting los weten te krijgen bij de Kwik-fit dus zou me een set Alpins uitkomen op €383,50, inclusief montage en balanceren. (Velgen dus niet meegerekend.) Dat is, uiteindelijk, €50 meer dan wat de Snowtracs me gekost zouden hebben. Vooruit, dat vind ik acceptabel. Ik had de laatste set van 4, in deze specifieke maat, uit de voorraad!
Dus geen band uit de min-of-meer gelijk geeindigde Top 4? Nee. De Alpin 3’s doen het volgends de ADAC namelijk vrijwel net zo goed als de top 4 maar ze scoren wel wat beter op verbruik en aanzienlijk beter op slijtvastheid. En, merk-historisch gezien, hoort er op een Citroën eigenlijk wel Michellin rubber te zitten. Daar was het me van tevoren niet om te doen, maar het is wel een klein beetje een goedpratertje, dat moet ik eerlijk toegeven. Citro-nerd? Ja, stiekem wel!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…