Voor de mechanisch ingespoten dieselsystemen zoals XUD en DW8, is het beter om juist geen V-power of BP-Ultimate te tanken, maar de normale diesel van een A-merk. V-Power en BP-Ultimate zijn te schraal, de smering van de pomp en injectoren schiet hierdoor te kort
Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. De schraalheid is juist het probleem bij de moderne systemen. (vandaar dat een beetje benzine tanken fataal kan zijn) Daarom zijn de V-power en Ultimate voorzien van extra smerende additieven.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Wellicht ook een probleem bij de nieuwe systemen, daar heb ik geen ervaring mee.
Voor de mechanische inspuitsystemen kan ik het zeer zeker bevestigen dat het brandstofsysteem de schrale brandstof niet fijn vind. Heb met mijn XUD9, ruim 100K gereden op Ultimate, waarbij het stotteren tijdens stationair en rijden steeds erger werd, ik bleef de pomp steeds afstellen. Na advies van een Bosch service center, ben ik normale BP-Diesel gaan tanken, en het probleem werd steeds minder om uiteindelijk te verdwijnen.
Sorry, maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Dat uw XUD9 niet helemaal lekker loopt op V-power en Ultimate, dat kan.
Een V-power of Ultimate is niet schraler, tenminste als u bedoelt met schraler minder smerende eigenschappen. De smerende eigenschappen van de diesel zijn bij een modernsysteem (HDi) zeer belangrijk. Een HDi loopt ook veel mooier op V-power of Ultimate.
Maar ik had weer zo’n fijne met Siemens systeem. Niks dan ellende. Ook de andere moderne systemen is niet alles. Had ik mijn 1.9D uit 1997 nog maar.
Ben van ellende maar weer op benzine gaan rijden.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Met schraal bedoel ik zwavelarm, de zwavel smeert het systeem, V-Power en Ultimate zijn zeer zwavelarm of zelf bijna zwavelvrij. Helaas word de normale diesel ook steeds zwavel-armer, af en toe maar een flesje Wynns erin om het systeem te smeren, dat werkt goed.