1 van de 2
 1 2 Volgende > 

dashverlichting??
pp!
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 05 augustus 2009 02:57 AM

vandaag ruim 700km rondgetuft in NL, heen ging prima, maar op de terugweg kwam ik er achter dat de dashboardverlichting het niet doet, let wel: kachel/middenconsole doet het prima, zekeringen zijn alle ok, ramen/interieurverlichting ok, alles doet het behalve de lampjes achter de km/rpm tellers, maar deurindicator wel weer ok, evenals de lampjes van olie enz.
lampje boven contactslot doet het dan weer niet Twisted Evil  Rolling Eyes .
zal waarschijnlijk lampjes kaduuk zijn, maar : HOE krijg ik dash los?, 2x schroefje boven in tellerbak los, zijkanten los, schakelaars ruitenwisser/knipperlicht los, maar geen beweging in klokkenwinkel te krijgen, ben ik iets vergeten?
gaat om 22 TRS
anybody a clue? en evt. pix??

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 augustus 2009 10:31 PM
  [ # 1 ]

Kilometertellerkabel al losgemaakt bij de koppeling in de motorruimte…?
Reservewiel eruit, zie je hem snel zitten..
Wink

Als de satelieten los zijn en de schroefjes uit de schotel genomen zijn kan het dash (mits tellerkabel los!) gewoon naar voren….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 augustus 2009 10:43 PM
  [ # 2 ]

Bovenop het klokkenspel zitten 2 schroeven die je al gevonden heb, dat zijn de enige 2.

Volgens mij moet het niet naar voren maar naar boven Wink

De tellerkabel hoeft niet los te zijn om beweging in het tellerunit te krijgen, daar heb je wel paar cm speling op.
Ik zou even voorzichtig proberen beetje te bewegen, ik vermoed dat door het lang op 1 plek zetten alles beetje vast geplakt is gaan zitten door vuil en stof.

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 12:28 AM
  [ # 3 ]

Re: dashverlichting??

pp! schreef:

schroefje boven in tellerbak los, zijkanten los, schakelaars ruitenwisser/knipperlicht los, maar geen beweging in klokkenwinkel te krijgen, ben ik iets vergeten?
gaat om 22 TRS
anybody a clue? en evt. pix??

Het deksel van de paddenstoel zit met zes schroeven vast.
Twee schroefjes van onderaf voor de klokken - die heb je.
Twee schroefjes in de schakelaardelen recht in het zicht bij de tuimelschamelaars van de richtingaanwijzer en de ruitensproeier (alleen de buitenste - de schakelaars zelf hoeven niet los)
Twee schoefjes onder het dashboard, verstopt in een gat aan de onderzijde. Rechts moet je een korte schroevendraaier hebben i.v.m. de middenconsole. Deze hoeven er niet helemaal uit - even voelen of het deksel al los komt.
Als je het deksel los hebt, is het daarna simpel en overzichtelijk. Daar kom je wel uit.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 06 augustus 2009 12:37 AM
  [ # 4 ]

Het verhaal van break23m klopt, ik dacht dat je de paddenstoel er al af had…
Deze moet eraf.

Dan heb je 2 schroeven bovenop de tellerunit dan komt het helemaal goed Wink

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 618

- C5 X Hypnos
Gepost: 06 augustus 2009 02:10 AM
  [ # 5 ]

Toch niet vergeten onderaan het dash aan dat wieltje te draaien die de lichtintensiteit afstelt?

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  

pp!
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 06 augustus 2009 11:28 AM
  [ # 6 ]

thanx!!
& nee, wieltje al geprobeerd, er tussen uitghaald, gemeten,doet gewoon zijn/haar werk, mits dashverlichting het ook doet Laughing  Arrow

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 05:21 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ook net een paar lampjes vervangen. En u valt het me op dat de dashboardverlichting ook aan is als de lichten niet branden. Beetje onzin - en je zou bijna vergeten je lampen aan te doen. Is dat standaard zo?
(Ik heb intussen in het instructieboekje gevonden dat het voor alle schakelaars in elk geval wel standaard zo is - ook een beetje onzin overdag, maar goed).

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 06 augustus 2009 05:35 PM
  [ # 8 ]

Kan je waarschijnlijk wel dimmen hoor Wink . Bij een BX in ieder geval zit er een wieltje op de behuizing van je stuurkolom.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 06 augustus 2009 10:02 PM
  [ # 9 ]

Dat is standaard zo Wink

Ik begrijp wat je bedoeld, bij de Xsara ben ik ook gewent dat de dashboardverlichting pas gaat branden als je de verlichting inschakeld. Zo wen je eraan dat als je tellerunit verlicht is dat je verlichting aan staat. Bij een BX en CX is dat dus niet zo…

Profiel  

jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6145

Gepost: 11 september 2011 10:33 PM
  [ # 10 ]

Even dit oude topic afstoffen.

Ik probeer uit te vogelen wat voor lampjes (en hoeveel) ik nodig heb als ik m’n dashboardverlichting wil vernieuwen, maar ik kom er niet uit. CX-basis heeft een compleet setje, maar dat is voor de S1 en in het werkplaatshandboek dat ik heb kom ik er ook niets over tegen.
Iemand een idee?

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 11 september 2011 10:37 PM
  [ # 11 ]

Hele standaard 1.2w dashboard-steek-lampjes…

Bijvoorbeeld zoiets

Bij een série 2 dashboard heb je alleen deze nodig, verder niets!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 11 september 2011 10:39 PM
  [ # 12 ]

Gewoon een stuk of 30 van die dingen kopen, kosten bijna niets en komen altijd wel van pas, tenminste bij mijn serie 1 zitten zijn alle lampjes die je ziet van dat type.

En bij deze Brezan etc hebben ze ze ook.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 september 2011 10:45 PM
  [ # 13 ]

Hoe simpel kan het zijn. En dat bij een CX notabene. Very Happy

Dank!

Profiel  

jaco
> 6000 berichten

Gepost: 12 september 2011 04:35 PM
  [ # 14 ]

Well, so far so good…

Ik heb lampjes, da’s een mooi begin.

En ik heb de paddestoel los en het tellerblok los. Ik zie aan de achterzijde de lampjes duidelijk zitten, maar de lampjes die ik moet vervangen, die achter de snelheidsmeter, die zie ik niet. Moet ik daarvoor het tellerblok nog verder open maken? En zo ja, hoe?

Overigens is het me ook nog niet gelukt één van die andere lampjes waar ik wel bij kan, los te halen. Is dat gewoon een kwestie van trekken? Of draaien? Ben bang dat ik dingen forceer en stuk maak.

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
Totaal aantal Berichten: 6174

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 12 september 2011 05:06 PM
  [ # 15 ]

Draaien, naar links om te lossen en weer naar rechts om vast te zetten (het kan ook andersom, maar de kans op beschadiging van de printbaan is dan groter). Gaat soms wat lastig, een klein punt-tangetje is erg praktisch. Geen geweld gebruiken, anders sloop je de print-banen.

[edit] wacht ff, je bedoeld de lampjes uit de houder halen? Laughing Dat is inderdaad lostrekken, eventueel met een tangetje Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook