9 van de 9
« Eerste  < Vorige 7 8 9
   
XM V6 24V t1 aka "groene fee" van Stooftaker
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 05 augustus 2009 11:28 AM
  [ # 121 ]

Het ompolen zou dus zowiezo niet gaan gezien hier glasvezel wordt gebruikt in de accu.

Wat erin gaat komen:

2 x een Monoblock van DLS
2 x een Subwoofer X12 van DLS
1 x een 4 kanaals versterker van DLS
1 x een composet van DLS

Alle kabels van DLS (behalve de tuinslag die vanaf de accu naar de kofferbak gaat)
DLS is een zweeds car-audio merk uit het “hogere” segment, binnen dit merk zijn er 3 gradaties, classic, rerence en Ultimate oftewel de A serie. De genoemde versterkers en speakers zijn allen uit de Ultimate klasse.
Waar er bij goedkope merken vaak wordt geschermd met hoeveel watt piekvermogen er wordt afgegeven komt DLS met rms vermogen.

klein tipje van wat sluiers, de A6 monoblocken kunnen een 1200 watt rms leveren op 1 Ohm stabiel…..
De signaal kabels die ik gebruik van de HU naarde versterkers zijn ook uit de hoge klasse en zijn voorzien van een systeem om ze vast te draaien op de HU en versterker en daarnaast zijn de kabels richtin-gevoelig, je kan ze dus maar op 1 manier gebruiken.


@ reclame, deze accu (de Nordstar) is ook 76 Ah dus de dynamo zal niet harder hoeven te werken wat dus niet in een hoger brandstog verbruik zou resulteren. Het extra gewicht dat er voornamelijk in de koffer zal komen ongetwijfeld wel. En de genoemde 800 haal ik idd toch al niet op 1 tank Rolling Eyes

quote over de accu’s van Nordstar:

De nieuwste AGM accu technologie

Een NorthStar Accu van 170 ampere weegt 58 kilo en is qua capaciteit te vergelijken met een 230 ampere conventionele accu met een gewicht van zo’n 65 kilo. Deze winst wordt behaald door de toepassing van de AGM accu technologie (Absorbed Glass Material), waarbij glasvezel doordrenkt met verdund zwavelzuur als isolator wordt gebruikt. Bovendien worden in de vlambestendige, lekvrije kunststof kast dunnere loodplaten geplaatst dan in een reguliere accu, waardoor er ook meer platen in passen.

Deze accu’s bieden een bijzonder hoge energiedichtheid bij een brede temperatuurstoepassing. Ze zijn verkrijgbaar in top- en front terminal uitvoering. Deze producten zijn van topkwaliteit. Puur lood, bronzen lekdichte accupolen en een stevige behuizing. Elke NorthStar accu kan diep ontladen worden en is in elke positie te monteren.

Kleine accu, meer vermogen!
Enekele jaren geleden ontwierpen vier Amerikaanse ingenieurs de NorthStar Accu voor de luchtvaart. Inmiddels blijkt deze door de NASA geteste accu zeer geschikt voor uiteenlopende toepassingen. Het formaat in combinatie met een lichter gewicht en hogere capaciteit dan vergelijkbare accu’s maakt dit product zéér geschikt voor zware omstadigheden.


Voordelen tegeover niet AGM accu’s
Dank zij de gerobotiseerde montage heeft NorthStar accu 30% meer loodoppervlak dan een gewone AGM accu. Hierdoor is zowel 80% ontlading als volledig opladen in slechts drie uur tijd te realiseren. Lees meer over de voordelen van AGM accu technologie!

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
reclame
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 09-04-2009

Gepost: 05 augustus 2009 12:31 PM
  [ # 122 ]

de A6 monoblocken kunnen een 1200 watt rms leveren op 1 Ohm stabiel

Ik ga dit soort discussies al lang niet meer aan (1200 Watt?: dat is dan 100 ampere per monoblock op vol vermogen. Heb je in ieder geval de kachel niet meer nodig, en 1 Ohm stabiel weet ik geeneens wat dat is, luidsprekerimpedantie is nooit stabiel maar afhankelijk van de toegevoerde frequentie ), maar een 76 Ah accu leverd 76 Ampere al istie van goud. Heb je meer nodig, dan moet de dynamo dat rechtstreeks leveren, dus gaan je koplampen dan wat zwakker branden bijvoorbeeld. Je noemt alle versterkers op, maar de hoeveelheid herrie en kwaliteit van die herrie wordt voornamelijk bepaald door het rendement en de kwaliteit van de speakers en niet in de laatste plaats door de behuizing van diezelfde speakers. Wat gebruik je daarvoor?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 augustus 2009 12:33 PM
  [ # 123 ]

En wat ik me altijd afvraag met dat soort waanzinnige installaties: Wat moet je met zoveel geluid, behalve gehoorbeschadigingen oplopen en niets meer van buiten horen (claxons, sirenes)?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 05 augustus 2009 01:39 PM
  [ # 124 ]

Wat je ermee moet?
Een mens mag toch een hobby hebben? wat moet je met 10 auto’s als je er maar in 1 tegelijkertijd kan rijden?
Er zijn buiten het hobbymatig bezig zijn ook wedstrijden in sql en spl oftewel sound quality level en sound pressure level. In beide heb ik aardigheid, dus dat moet ik ermee.

De 100 ampere per monoblock is wat voorzichtig gezien ze op 140 ampere afgezekerd zijn.
De kwalitiet van de speakers is ook uit dezelfde ultimate series, de compo set is een UP6 van DLS, en deze wordt door de 4 kanaalsversterker aangestuurd, tweeters en midtone beide op 2 kanalen, zo ook vanaf de radio de midtone of woofers die in de deuren zitten worden door de achterkanalen aangestuurd en de tweeters door de voorkanalen op de HU, dit heet actief aansturen waardoor je geen gebruik hoeft te maken van de passieve filters.
De subwoofers komen in uitgerekende kisten (winisd is hiervoor een programma waarmee je je kist(en) uit kunt rekenen met gebruik van de parameters van de woofers)
Om eventuele piekspanning op te vangen wordt er een condensator geplaatst wat het knipperen van lampen tegen gaat.

de 1 ohm is de weerstand van de woofer. Ik zal de 1200 niet gebruiken gezien ik 2 spoelen heb van 3 Ohm per woofer, die geschakeld leverd een 1,33 Ohm op theoretisch gezien.
Als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent zou je eens kunnen kijken op 12hifi of op de fora van show your sound. Wink

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 augustus 2009 01:48 PM
  [ # 125 ]

Ieder zn heug, maar Stooftaker, je kastje gaat vandaag op de post.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 augustus 2009 01:49 PM
  [ # 126 ]
stooftaker schreef:

Wat je ermee moet?
Een mens mag toch een hobby hebben? wat moet je met 10 auto’s als je er maar in 1 tegelijkertijd kan rijden?
Er zijn buiten het hobbymatig bezig zijn ook wedstrijden in sql en spl oftewel sound quality level en sound pressure level. In beide heb ik aardigheid, dus dat moet ik ermee.

Tuurlijk mag een mens zijn hobbies hebben, ik vroeg het me gewoon af, maar het is me nu duidelijk. En ik snap ook wel dat het leuk is om iets goeds te bouwen.
Was ook niet flauw bedoeld, maar soms zie, eh sorry, hóór ik auto’s rijden waarbij ik dan het idee heb dat de buitenwereld ze een beetje ontgaat: nu door de muziek en later door een continue ruis in de oren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 05 augustus 2009 02:04 PM
  [ # 127 ]

haha mijn kastje!
Ik laat je weten al ie binnen is!

@ Brian, antwoord is ook niet flauw bedoeld.
Hou er ook niet vn om 3 straten verderop auto’s te horen laat staan gehoord worden. Tijdens evenementen of evt wedstrijden is dit een ander verhaal. Moet overigens wel zeggen dat SQL mijn voorkeur heeft boven de SPL. En ik heb er enorm aardigheid in om de spullen in te bouwen, daar gaat ook de meeste tijd in zitten, je komt steeds weer andere dingen tegen die opgelost moeten worden Razz

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 06 augustus 2009 12:59 AM
  [ # 128 ]

SQL, dat kan ik uitvouwen in meerdere betekenissen. Wink Maar dat vind ik ook belangrijker ja, dat het geluid goed klinkt. Doen ze dan een frequentie sweep en meten ze vlakheid van het verloop? Meten ze ook nog ongewenste resonanties enzo?

Oh, ik zal eens proberen uit te leggen over stroomverbruik: stel je hebt een installatie die op vol vermogen 150 A verbruikt. Dat kan een ideale 74 Ah accu gedurende bijna een half uur leveren, dan is ie leeg. Maar een ideale accu bestaat niet, dus da’s altijd wat minder. Daar gaat het niet om.
Met draaiende motor, levert je dynamo 90 A als ik me niet vergis. Ofwel 150 - 90 = nog steeds een tekort van 60 A, die je accu dus moet gaan leveren. De dynamo geeft een hogere spanning af dan de accu, dus zal het grootste deel van het stroomverbruik voor zijn rekening nemen. En doordat je accu leegloopt, gaat deze zelf ook weer stroom trekken uit de dynamo. Dus zelfs met draaiende motor is je accu na ongeveer een uur leeg. Da’s niet erg als je maar een halfuurtje op zo’n wedstrijd bezig bent, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Ik laat nog wat factoren achterwege, maar in grote lijnen klopt het zo wel.

Volgens mij zijn reguliere 120 A dynamo’s leverbaar, misschien via andere wegen nog wel sterkere.

En: als een dynamo dus vol vermogen moet leveren (dat moet hij ook in bovenstaand scenario, of als je accu helemaal leeg is) loopt ie zwaarder en zal je auto dus meer benzine verbruiken.

Hoop dat bovenstaand verhaal wat duidelijkheid geeft. Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 06 augustus 2009 01:28 AM
  [ # 129 ]
Lampie schreef:

En: als een dynamo dus vol vermogen moet leveren (dat moet hij ook in bovenstaand scenario, of als je accu helemaal leeg is) loopt ie zwaarder en zal je auto dus meer benzine verbruiken.


Dan kan je beter een stukje zonder airco rijden, dat compenseert weer.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 augustus 2009 11:47 AM
  [ # 130 ]

Dynamo van een C5 V6 monteren, die leveren meer vermogen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 06 augustus 2009 01:34 PM
  [ # 131 ]

Bij SQl kijken ze niet alleen naar het geluid (sbeeld) maar ook naar de inbouw en afwerking, er is een heel boekwerk vol met regeltjes en maatstaven. Onzichtbaar wegwerken van bekabeling is 1 van die criterea.


Ga je voor SPL dan duurt een “wedstrijd” max 30 seconden dat je op vol vermogen draait. Je ziet dan ook vaak dat de echte SPL-ers een kofferbak vol accu’s hebben. Het vermogen wat daarbij wordt gevraagd zal dan ook vele malen hoger liggen.

Maar even kort door de bocht, stel ik speel vol vermogen met 2 x 140 ampere + 65 (monoblokken bij elkaar geteld 8 x 35 A zekeringen en dan nog een 4 kanaler die max 65 kan hebben) = 345 A zou met een “ideale” accu dus 10 minuten kunnen spelen Laughing
Dat wil je niet meemaken imho. Mijn vorige inbouw was in een xantia met 1 subwoofer en daar kwam ik tot een max gemeten waarde van 136.1 Db, met 2 subjes en zelfde versterkers zou ik nu theoretisch gezien een verdubbeling van t geluid moeten kunnen halen dus 139.1, echter gezien de kisten nu beter berekend zijn zou dat meer moeten kunnen zijn, dan is 30 sec al te lang als je het mij vraagt Laughing
Tís grappig om eens te meten, maar de kwaliteit van het geluid, en dus de muziek is voor mij van groter belang. En natuurlijk de inbouw/ verbouw van de audio-installatie Wink

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
 
9 van de 9
« Eerste  < Vorige 7 8 9
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook