Dan zal ik eens kijken of die naden niet genaaid kunnen worden met het leer er nog in (moet ik mama wel eens lief bekijken ). Want het is echt waar de achterbank in hoedeplank overgaan dat de naden wat los zijn.
En het zijn de voorstoelen die me moed gegeven hebben om aan de rest te beginnen ook . Maar gelukkig ben ik er dus niet onbezonnen aan begonnen ops:
En goed om te weten dat die moeren in de vloer zitten gelast. Als de nu afbreken, wat doe ik dan? Uitboren? En hoe voorkom ik bij het uitboren dat de schroefdraad mee uitgeboord wordt?
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
BunnY schreef:Dan zal ik eens kijken of die naden niet genaaid kunnen worden met het leer er nog in (moet ik mama wel eens lief bekijken ). Want het is echt waar de achterbank in hoedeplank overgaan dat de naden wat los zijn.
Ik heb wel eens geprobeerd leer te naaien, maar dat gaat niet met een huis tuin en keuken naaimachine, daar moet je een meubelmaker voor bellen.. of je moeder heeft een gaaf ding staan…
2CV 1985
Ik zou beginnen met kruipolie of wd-40 rond de bouten te spuiten. Dan voorzichtig een klein rateltje erop en een beetje losdraaien (eerst even laten intrekken). Dan nog meer kruipolie er tussen en voorzichtig verder draaien… en zo op ‘t gemakje door
Heb ‘t laatst bij mijn 1987 gti gedaan, en zowaar alle boutjes heel gehouden. Overigens is ‘t niet zo erg als er eentje afbreekt, ik zou me pas zorgen gaan maken als de achterbank nog maar aan 1 boutje hangt
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mij brak de helft af. Heb ze toen uitgeboord en getapt en nieuwe boutjes voor gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Terwijl de gti (uit hetzelfde bouwjaar) waaruit ik het interieur heb gehaald, de bouten nog netjes in de schroefdraad had, brak de 1 na de ander schroef in de Deauville. Pure ellende, maar heeft zich aardig weten te redden met drie bouten. Niks meer van gemerkt .
En JA, de boutjes kunnen uitgeboord worden. En NEE, de schroefdraad gaat heus niet aan gort. Het is enkel alleen je eigen kracht bij het vastdraaien van nieuwe bouten. Je draait snel de schroefdraad helemaal ‘dol’. Gewoon opletten: vast=vast.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Pure interesse, maar hoeveel bouten heeft zo’n rugleuning dan?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Timo1990 schreef:Pure interesse, maar hoeveel bouten heeft zo’n rugleuning dan?
deelbaar heeft er 4 en enkel heeft er 3.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
deelbaar heeft er 4 en enkel heeft er 3.
Ik zou zweren dat mijn niet-deelbare achterbank toch echt 4 boutjes had. En heeft, omdat ik ze heel heb gehouden…
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Niet deelbare achterleuning heeft er vier.. 2 onder en de zijkanten: elk 1.
Se concentrer sur l’essentiel
Na dit allemaal gelezen te hebben, wat zeggen we hiervan?
Ik probeer de bovenkant van de achterleuning wat te lossen zodat de achterkant van het leer zichtbaar is (en dus ook de naden). Ik los het leer ehter zo weinig mogelijk, net genoeg om de naad opnieuw vast te stikken.
Want een manier om die naden weer mooi toe te doen is er toch niet zonder aan de achterkant van het leer te kunnen?
Net de voorstoel een 3de behandeling met dat spul gegeven. Straks opwrijven, vanavond nog een keer opwrijven en dan kan hij terug in de auto .
De leuningen doe ik wel als ik de auto ingeschreven heb en voor de deur kan zetten. Want in die donkere garage is zoiets doen niet echt leuk
1 zitting is klaar (op nog opwrijven tot een witte doek helemaal wit blijft na, kwestie van geen zwarte broek te hebben na een ritje ).
Hier het resultaat, in hoeverre het op foto weer te geven is:
Het is vooral weer zijdeglans en niet meer mat en dof. Ik hoop dat het leer ook wat soepeler geworden is
Ow, de oude zitting zat vast gekleefd op een paar plaatsen. Is dit eigenlijk van belang? Want nu heb ik (vergeten) lijm te gebruiken (was pas toen ik de andere zetel los maakte dat ik dacht van ‘juist’).
Update over de 2de zitting. Die is ook van de schoenmaker terug. Deze was wel een pak meer werk omdat er ook wat scheurtjes in zaten (aan de randen, waar je dus een hoek krijgt). Heb dan gevraagd om deze zo goed mogelijk in orde te maken en in elk geval te voorkomen dat ze niet kunnen verder scheuren (want ze vielen echt niet op, maar had schrik dat ze erger zouden worden).
Deze wordt nu dus ook behandeld met het ledermiddeltje en kan dan tegen het einde van de week weer in de wagen. Kan ik volgende week ook meteen een afspraak maken met de garage (en uiteraard wat pochen/stoefen met mijn nieuwe mooie zetels + mooi verlicht klokkenspel ).
Hehe, geeft zo’n goed gevoel om iets nuttigs te doen aan die voiture
Ok, ik heb vandaag een adres gekregen die ‘goedkoop’ octopussen vervangen voor een BX.
Het adres is Hegru en die vervangen, volgens hun site, een octopus voor 190,- euro (inclusief montage).
Nu is dit zéér verleidelijk maar omdat ik er toch wat sceptisch tegenover sta wil ik toch vragen of er ervaringen zijn met Hegru. En zijn hun vaste prijzen ook écht vast?
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Persoonlijk geen ervaring mee.
Maar als ik de berichten hier zo lees is dat voor hun standaard werk, dus dat komt wel goed.
Ze staan vooral bekend dat ze goedkoop octopussen en ADELs vervangen bij BXen
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ze zijn goed van horen en héél redelijk…
Voor dat geld kruip ik er niet onder btw
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.