Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mocht je besluiten te gaan (laten) lassen, zorg er dan voor dat:
- het te lassen deel écht héél goed voorbewerkt wordt, dus goed schoonslijpen en heel goed ontroesten.
- Je deze last met draad/elektroden welke geschikt zijn voor gietstaal
- Je het te lassen deel éérst goed warm maakt met een brander.
Het kán werken, maar IK heb nog nooit langdurig succes gehad helaas
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik kan best aardig lassen met electroden ,maar diverse pogingen om gietijzer te lassen faalden jammerlijk.
Soms werkt het tijdelijk goed, zeker waar, maar als ie meteen barst naast je las ben je verder van huis.
Overigens is 1:12 met een TCT wel bewonderenswaardig
Ouwe mopperkont
Ik heb vorig jaar mijn turbinehuis door een erkend offshore lasbedrijf prachtig laten lassen. Hij is nu op een andere plek gescheurd…
Naar mijn weten lekt er bij mij koelwater op de turbine wat te snel afkoelen veroorzaakt en dus scheuren. Zaak hier goed naar te laten kijken dus.
Ik ben nog bezig met demontage dus wat er precies aan de hand is kan ik nog niet zeggen.
Hee, bedankt voor de reacties. Zoals ik al schreef, denk ik dat lassen de beste oplossing is; voor de korte termijn. Tzt. moet het wel allemaal goed zijn.
Nu wacht ik af: mijn vriendin heeft nog wat rondgebeld en in de buurt een Citroenhobbyist gevonden. Op dit moment staat de dame daar. De man wil morgen rustig kijken als de motor koud is. Eerlijk gezegd had ik er niet veel fidusie in maar toen we daar kwamen, sloeg mijn hart wel een paar sprongen over. In de tuin staan een stuk of 6 Kevers, waaronder een 1300 zoals ik had met enkele luchtsleuven. Verder diverse CX’en, een GSA, een XM type 1, en, en, en…... Hij heeft ze voor de opknap. Verder heeft hij een Kevermotor gereviseerd en heeft ‘ie nog een DS volledig opgeknapt. En hij vult veerbollen Hoezo hobby?
Als het goed is hoor ik morgen in de loop van de middag zijn advies.
Wordt vervolgd…
Wim,
Disciplus Simplex
Zo, gisteravond de dame opgehaald. De man is een groot deel van de dag bezig geweest en dat kostte me zo’n €55,-. Wat ‘ie daarvoor gedaan heeft, weet ik niet omdat m’n vriendin voor de communicatie zorgde en niet in techniek geïnteresseerd is Wel merk ik dat de turbo weer bijkomt bij optrekken Verder lijkt de auto rustiger op de weg te liggen (*) en lijkt wat strakker te schakelen (een van de dingen ‘still needed to be done’).
Wat hij wel vertelde is dat wat hij gedaan heeft tijdelijk is; de turbo moet tzt. vervangen worden. Maar ja, da’s niet nieuw.
Omdat ik zijn plaats de moeite waard vind, wat plaatjes geschoten:
Zoals je ziet vult ‘ie zelf veerbollen. En die ID/DS wil hij verkopen. Ik zal daar een apart draadje over opstarten.
(*) Zondagavond door m’n zwager in een KIA pic-up truck naar huis gebracht. Wij ontdekte dat die dingen in de weg die er uit zien als kuilen, die in de XM klinken als kuilen ook daadwerkelijk voelen als kuilen. Van een XM naar een KIA pick-up is wel van het ene extreme naar het andere qua comfort.
Wim,
Disciplus Simplex
Hee Wimb, ben je inmiddels heelhuids in Nederland gekomen of thuisgebracht ???
55 euro voor een dagje sleutelwerk door een ander?
mozeskriebel, daarvoor komt de dealer hier niet eens achter de balie vandaan…
Dag allemaal, en in het bijzonder klungeltje.
Ja, we zijn weer terug in Nederland. Wij (m’n vriending, dochter, kat, auto en ik) heelhuids zonder problemen. De turbo heeft ergens in Duitsland de geest gegeven; gelukkig pas na Beieren (dus geen irritant steile hellingen meer).
Al met al heb ik gemengde gevoelens over de reparatie. Die Hongaar heeft z’n best gedaan, maar is van de turbo zelf afgebleven. Die turbo deed het, maar verstookte olie en rookte. Maar het heeft de vakantie niet verknalt en dat is het belangrijkste
Achteraf had hij er beter vanaf kunnen blijven. Maar ja, achteraf kijk je ook een koe in z’n kont.
We zijn tot de slotsom gekomen om afscheid van de XM te nemen :
Wij hebben een goede Xantia (lelijk aan de buitenkant, maar echte schoonheid zit van binnen, toch? ) die sinds de XM ‘over’ is en een XM met een probleem. Sleutelen moet ik ‘gewoon’ op straat doen en daar heb ik met die turbo een heel hard hoofd in
Ik zet een advertentie, misschien dat een forumlid er nog brood in ziet. Is ze 17 september (einde APK) niet weg dan gaat ze naar de sloop. Met pijn in het hart….
Te zijner tijd komt er wel weer een XM. Want als je eenmaal geproeft heb, kun je er niet vanaf blijven.
Wim,
Disciplus Simplex
hoezo sleutelen op straat? Je woont in Hilversum. Nog geen 5 minuten rijden van een zeer goede doe het zelf garage & een sleutelclub
Hee Gompy, de ASK kende ik niet ops:
Ik ga daar ‘ns langs en kijken wat mogelijk is.
Die doe-het-zelf garage ken ik wel, is in Maartensdijk. Heb ik ook aan gedacht maar is net effe te ver.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Doe je geen losse onderdelen weg? En wat voor kleur is deze auto?
Doe je geen losse onderdelen weg?
Ja, maar ik doe ze samengepakt in 1 koop, zonder zelf te demonteren. Dat mag de koper doen. Of, alstie er zin in heeft de dame ‘opereren’ en zo haar leven verlengen. Want dat is ze zeker wel waard.
ORGA-nr. is 6561, kleurcode ERYCR (is dacht ik Vert Vegan)
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Jammer Poekoek, Vert Poseidon is echt zeldzaam !
Maar voor reserve delen is die wagen prima, ‘t is precies dezelfde
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Als er nou de goede kleur op zat had ik er over na willen denken, om nou een sloper te kopen met de verkeerde kleur en onderdelen die ik nu niet nodig heb (en dan heb ik het nog niet over de plek die ik niet heb voor die auto)
waterman771 schreef:Hier zo’n ervaringsdeskundige die menig turbootje heeft moeten vervangen…. 3 uur? woehahhahahaa! Totaal onmogelijk. Met brug, goed gereedschap én mazzel ben je een dag aan het vechten
Ik heb hem er ook een keer uitgesleuteld en dat is een zeer matig genoegen. Maar volgende keer haal ik de aandrijfas er eerst uit en dan heb je de ruimte. Die torxbouten kunnen gruwelijk vast zitten, maar voor de rest is het goed te doen, ik schat een uurtje of zes a acht als je flink doorwerkt.