1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM tct is vermogen kwijt.
arbe76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009

- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Gepost: 05 augustus 2009 05:50 PM

Sinds een paar weken heb ik gemerkt dat bij mijn Turbo ct uit ‘99 wat meer moeite heeft met optrekken. Bij nader onderzoek aan de turbo zag ik dat er een stangetje losgeschoten was op een soort hendeltje wat de turbo in gaat(ik denk de wastegate). Na het stangetje weer vastgemaakt te hebben, en een proefritje gemaakt, bleek het niets te helpen. Naderhand heb ik nog gekeken of er eventueel slangen loszaten, maar die zitten allemaal vast. De turbo is niet gescheurd. Wat me wel opviel is dat het asje dat de turbo in gaat wel heel makkelijk draait(zo’n 180 graden) zonder enige weerstand, ook met draaiende motor. Zou dat betekenen dat de klep in de turbo van het asje gebroken is? Zo ja, is dat makkelijk te repareren en/of te vervangen.
Kan ik er wel mee doorrijden? Ik denk van wel, allleen hij is wat trager.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 augustus 2009 06:43 PM
  [ # 1 ]

Ik merk ook zoiets bij een van mijn Turbo CT’s.
Brandt bij jou het motormanagement-lampje in je dashboard?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 augustus 2009 08:47 PM
  [ # 2 ]

Het klinkt alsof de klep van de wastegate geen verbinding meer heeft met het asje. Misschien is alleen de veer weggeschoten of gebroken.
Dan is het niet gek dat je vermogensverlies hebt, want er kan geen druk opgebouwd worden bij het turbinewiel.

Ik weet niet of dit makkelijk te vervangen / te repareren is.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 05 augustus 2009 09:57 PM
  [ # 3 ]

Waste gate heeft geen enkele meschanische verbinding met de turbo as, deze wordt bedient door het motor Vacuüm


De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 05 augustus 2009 10:40 PM
  [ # 4 ]

Kan de volkswagenevangelist misschien ook tippen waar het dan wel aan kan liggen ?  Alleen maar zeggen wat het niet is helpt natuurlijk ook niet…..

Profiel  
 
arbe76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009

- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 02:04 AM
  [ # 5 ]
Matthijs2006 schreef:

Brandt bij jou het motormanagement-lampje in je dashboard?

Nee, er brand geen motormanagment lampje.

Ik ben nu net even terug van weggeweest, en heb op de snelweg even het gaspedaal diep ingetrapt en ik weet dat de auto over de 200km/h kan Laughing (ja, ja ik weet dat je maar 120 mag, maar hier kan je wel eens wat harder op de snelweg Wink ), maar nu bleef hij bij 180…185 km/h steken en met een toerental tot 5200 toeren, terwijl de meter aangeeft dat ie 6000 á 6200 toeren kan hebben.

Profiel  
 
arbe76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009

- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 02:24 AM
  [ # 6 ]

Ik heb nog even goed naar de tekening gekeken search en volgens mij gaat het om het klepje in de turbo die door de wastegate wordt bediend.
Ik kon dat asje ook soepel draaien (180gr.) en het lijkt mij dat je toch wel iets van enige weerstand moet voelen.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 06 augustus 2009 02:59 AM
  [ # 7 ]

ik zou eerst het turbo electroklepje boven aan je schutbord eens controleren c.q. laten uitlezen van de compu, die dingen gaan nog wel eens stuk

Sjaak

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 06 augustus 2009 11:06 AM
  [ # 8 ]
arbe76 schreef:

Ik heb nog even goed naar de tekening gekeken search en volgens mij gaat het om het klepje in de turbo die door de wastegate wordt bediend.
Ik kon dat asje ook soepel draaien (180gr.) en het lijkt mij dat je toch wel iets van enige weerstand moet voelen.

Het asje van de wastegateklep hoort soepel)nagnoeg 0 weerstand te draaien zonder het stangetje van de wastegate actuator erop. Draait ie soepel met de stang vast, dan is er ws iets mis met de actuator.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 06 augustus 2009 12:52 PM
  [ # 9 ]

De afdichtklep in de turbo kan afgebroken zijn. Het kan ook nog zijn dat de stang losgeschoten is, maar moet dan wel weer nauwkeurig afgesteld worden. Als deze niet goed afgesteld staat zal die ook niet goed werken. Dan heb je nog dat het membraam kapot kan zijn van de balg (regulator).

Makkelijkste is effe met 2 man te zijn, 1 in de auto, ander om te kijken of de wastegate wel bediend word. Zie je de stang niet bewegen bij gasgeven, dan is er iig iets niet goed met vacuum of regulator. Beweegt deze wel dan is het de wastegate klep zelf. Dan zou je de uitlaat van de turbo af moeten halen om te kijken of de klep nog heel is.

Is dat allemaal goed, dan de electronica testen Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 augustus 2009 12:55 PM
  [ # 10 ]

De wastegate werkt niet op vacuum, maar op druk Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 06 augustus 2009 01:09 PM
  [ # 11 ]

Ik heb de laatste tijd niet meer zo veel vertrouwen in de Turbo CT’s. Er is altijd wat die dingen.  Confused

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 augustus 2009 01:26 PM
  [ # 12 ]

Er is altijd wat met Citroens / Xm’s.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 06 augustus 2009 01:31 PM
  [ # 13 ]

Ja, koop dan lekker een toyota Mad
Of een xsara, die mankeert nooit wat Laughing

 

Rolling Eyes

 

Profiel  
 
arbe76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009

- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 01:41 PM
  [ # 14 ]

Ik heb al een aantal ideeën en tips al de revue zien passeren en ik denk dat ik er al wel wat mee kan. Dank daarvoor.
Vandaag is het iets te warm om onder de auto te kruipen, maar ik heb vakantie en dus tijd om het probleem op te zoeken aan de hand van de tips.

Het vertrouwen in de XM is er niet minder om, met ruim 230000 km op de teller en een leeftijd van tien jaar kan je zulke mankementen verwachten.
Voorlopig rijdt (niet zo vlot Confused ) de XM nog, en worden de hobbels in de weg
gladgestreken Laughing .

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 06 augustus 2009 02:43 PM
  [ # 15 ]

ik heb 2 jaar geleden met veel spijt achteraf mijn turboct automaat uit 99 verkocht, dat ding mankeerde eigenlijk nooit wat, 100.000 km mee getuft en alleen een uitlaat en remblokken moeten vervangen naast het standaard onderhoud…oh ja en de diodes moeten solderen.
wat een goddelijke kar was dat en die 150pk is eigenlijk ook meer dan genoeg, zeker voor in NL.

Sjako

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook