![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009
- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Sinds een paar weken heb ik gemerkt dat bij mijn Turbo ct uit ‘99 wat meer moeite heeft met optrekken. Bij nader onderzoek aan de turbo zag ik dat er een stangetje losgeschoten was op een soort hendeltje wat de turbo in gaat(ik denk de wastegate). Na het stangetje weer vastgemaakt te hebben, en een proefritje gemaakt, bleek het niets te helpen. Naderhand heb ik nog gekeken of er eventueel slangen loszaten, maar die zitten allemaal vast. De turbo is niet gescheurd. Wat me wel opviel is dat het asje dat de turbo in gaat wel heel makkelijk draait(zo’n 180 graden) zonder enige weerstand, ook met draaiende motor. Zou dat betekenen dat de klep in de turbo van het asje gebroken is? Zo ja, is dat makkelijk te repareren en/of te vervangen.
Kan ik er wel mee doorrijden? Ik denk van wel, allleen hij is wat trager.
Ik merk ook zoiets bij een van mijn Turbo CT’s.
Brandt bij jou het motormanagement-lampje in je dashboard?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het klinkt alsof de klep van de wastegate geen verbinding meer heeft met het asje. Misschien is alleen de veer weggeschoten of gebroken.
Dan is het niet gek dat je vermogensverlies hebt, want er kan geen druk opgebouwd worden bij het turbinewiel.
Ik weet niet of dit makkelijk te vervangen / te repareren is.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Waste gate heeft geen enkele meschanische verbinding met de turbo as, deze wordt bedient door het motor Vacuüm
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Kan de volkswagenevangelist misschien ook tippen waar het dan wel aan kan liggen ? Alleen maar zeggen wat het niet is helpt natuurlijk ook niet…..
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009
- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Matthijs2006 schreef:
Brandt bij jou het motormanagement-lampje in je dashboard?
Nee, er brand geen motormanagment lampje.
Ik ben nu net even terug van weggeweest, en heb op de snelweg even het gaspedaal diep ingetrapt en ik weet dat de auto over de 200km/h kan (ja, ja ik weet dat je maar 120 mag, maar hier kan je wel eens wat harder op de snelweg
), maar nu bleef hij bij 180…185 km/h steken en met een toerental tot 5200 toeren, terwijl de meter aangeeft dat ie 6000 á 6200 toeren kan hebben.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009
- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Ik heb nog even goed naar de tekening gekeken en volgens mij gaat het om het klepje in de turbo die door de wastegate wordt bediend.
Ik kon dat asje ook soepel draaien (180gr.) en het lijkt mij dat je toch wel iets van enige weerstand moet voelen.
ik zou eerst het turbo electroklepje boven aan je schutbord eens controleren c.q. laten uitlezen van de compu, die dingen gaan nog wel eens stuk
Sjaak
arbe76 schreef:
Ik heb nog even goed naar de tekening gekeken
en volgens mij gaat het om het klepje in de turbo die door de wastegate wordt bediend.
Ik kon dat asje ook soepel draaien (180gr.) en het lijkt mij dat je toch wel iets van enige weerstand moet voelen.
Het asje van de wastegateklep hoort soepel)nagnoeg 0 weerstand te draaien zonder het stangetje van de wastegate actuator erop. Draait ie soepel met de stang vast, dan is er ws iets mis met de actuator.
De afdichtklep in de turbo kan afgebroken zijn. Het kan ook nog zijn dat de stang losgeschoten is, maar moet dan wel weer nauwkeurig afgesteld worden. Als deze niet goed afgesteld staat zal die ook niet goed werken. Dan heb je nog dat het membraam kapot kan zijn van de balg (regulator).
Makkelijkste is effe met 2 man te zijn, 1 in de auto, ander om te kijken of de wastegate wel bediend word. Zie je de stang niet bewegen bij gasgeven, dan is er iig iets niet goed met vacuum of regulator. Beweegt deze wel dan is het de wastegate klep zelf. Dan zou je de uitlaat van de turbo af moeten halen om te kijken of de klep nog heel is.
Is dat allemaal goed, dan de electronica testen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
De wastegate werkt niet op vacuum, maar op druk
Ouwe mopperkont
Ik heb de laatste tijd niet meer zo veel vertrouwen in de Turbo CT’s. Er is altijd wat die dingen.
Er is altijd wat met Citroens / Xm’s.
Ouwe mopperkont
Ja, koop dan lekker een toyota
Of een xsara, die mankeert nooit wat
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-2009
- C5 2.2 HDi Tourer Ligne Prestige pack Exclusive
Ik heb al een aantal ideeën en tips al de revue zien passeren en ik denk dat ik er al wel wat mee kan. Dank daarvoor.
Vandaag is het iets te warm om onder de auto te kruipen, maar ik heb vakantie en dus tijd om het probleem op te zoeken aan de hand van de tips.
Het vertrouwen in de XM is er niet minder om, met ruim 230000 km op de teller en een leeftijd van tien jaar kan je zulke mankementen verwachten.
Voorlopig rijdt (niet zo vlot ) de XM nog, en worden de hobbels in de weg
gladgestreken .
ik heb 2 jaar geleden met veel spijt achteraf mijn turboct automaat uit 99 verkocht, dat ding mankeerde eigenlijk nooit wat, 100.000 km mee getuft en alleen een uitlaat en remblokken moeten vervangen naast het standaard onderhoud…oh ja en de diodes moeten solderen.
wat een goddelijke kar was dat en die 150pk is eigenlijk ook meer dan genoeg, zeker voor in NL.
Sjako