Sind een weekje heb ik bij mijn saxo 1.5 Diesel een probleem wat ik nog niet echt kan traceren, laat staan oplossen.
Bij een start van een volledig koude motor start deze eigenlijk normaal maar al vrijwel direct na het wegrijden begint de motor even heel slecht te lopen, weet het niet zeker maar lijkt net of hij dan op 3 of misschien zelfs maar op 2 cilinders loopt. Motor heeft geen power en stationair lopen wil íe dan niet, dus schakelen met tussengas, anders afslaan.
Ook gaat het lampje van het motormanagement dan branden.
Zodra de motor een beetje op temperatuur komt lijkt deze redelijk tot zelfs helemaal normaal te lopen, echter lampje van het motormanagement blijft aan.
Auto een keer van contact en opnieuw op contact zetten helpt niet, zelfs zonder de motor te starten gaat het lampje aan bij het op contact zetten, gaat dan na een paar seconden zoals het hoort netjes uit maar gaat dan ook direct weer branden, en dat terwijl de motor nog niet gestart is.
Het vreemde van het verhaal is dat wanneer ik de auto weg zet met een goede warme motor en ik hem ca. 2-2,5 uur later weer start dan loopt de motor normaal en is het lampje uit, en blijft dan ook uit.
Het probleem lijkt zich vooralsnog alleen voor te doen met een volledig koude motor.
Wellicht heeft iemand hier nog een idee waar ik zelf zou kunnen zoeken of heeft iemand dit probleem zelf ook gehad. Als ik naar de garage rij om de ECU uit te laten lezen is de kans groot dat ze niets vinden aangezien de motor warm is tegen de tijd dat ik bij de garage ben.
luchtfilterelement reinigen / vervangen.
ecu resetten
lambasonde meting laten uitvoeren
K_saxo schreef:luchtfilterelement reinigen / vervangen.
ecu resetten
lambasonde meting laten uitvoeren
Luchtfilterelement is makkelijk zelf te doen en kost de kop ook niet, dus denk dat ik dat gelijk maar ff doe
ECU resetten, hoe doe je dat? Accupolen loshalen en een tijdje spanningsloos laten staan of moet dat anders.
En lambasonde laten meten, is dat gelijk noodzakelijk of eerst 2 voorgaande dingen proberen?
In elk geval voor zover bedankt voor je hulp.
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
K_saxo schreef:luchtfilterelement reinigen / vervangen.
ecu resetten
lambasonde meting laten uitvoeren
Diesel heeft geen lambdasonde….
Ecu resetten door accupool los te halen werkt niet meer met auto’s van dit bouwjaar denk ik, zou het toch even laten uitlezen.
Het storinggseheugen zou een indicatie kunnen geven waar het probleem zit, zou bijvoorbeeld ook een temperatuursensor kunnen zijn.
Zo niet, dan storingsgeheugen wissen, gaan rijden en opnieuw uitlezen om te kijken welke storing terugkomt….
Nog steeds hetzelfde probleem
Luchtfilter vervangen voor een nieuwe.
ECU gereset, of althans geprobeerd (zie bovenstaand antwoord) door accu 24 uur te verwijderen maar met een koude start nog steeds ff slecht lopen, motormanagement lampje aan en zo.
Klacht is dus nog gelijk als voorheen, iemand nog suggesties ?
laat de auto is uitlezen in een garage, wanneer het motormanagement lampje brand, kunnen ze 1 of meerdere fouten terug vinden, mss heeft dat voor verduideliking… en idd een diesel heeft geen lambda sondes, beter niets zeggen als je het niet zeker bent dan hahaha
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
uitlezen, en niet klakkeloos onderdelen vervangen.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Klinkt als een luchtlekkage probleem, komt wel vaker voor bij een diesel.
Zit er een doorzichtige slang tussen het filterhuis en de pomp? kijk dan eens of je luchtbellen ziet, of met de hand pompen voordat je start.
lol
een citro monteurtje met een corrie!!!
Goed bezig!!!!
al zijn het geen scirocco’s natuurlijk \
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Danoontjepower schreef:lol
een citro monteurtje met een corrie!!!
Goed bezig!!!!al zijn het geen scirocco’s natuurlijk \
Beetje offtopic maar goed,
2.0 16V 9A
47.009Km (echt ! aantoonbaar =) )/
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik denk ook lucht, ga daar eens naar zoeken. Als de boel warmer word, word de diesel dunner en trekt hij minder lucht.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
citroënmonteurtje schreef:Danoontjepower schreef:lol
een citro monteurtje met een corrie!!!
Goed bezig!!!!al zijn het geen scirocco’s natuurlijk \
Beetje offtopic maar goed,2.0 16V 9A
47.009Km (echt ! aantoonbaar =) )/
nog ff verder offtopic…
ik een VW scirocco uit 92, 1.8 8v in restauratie min of meer. ongeveer 350000km
VW… wie anders zeg maar
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Uhum…
jaaaah euh
ik denk ook iets met lucht….
nee serieus een diesel die net na het starten beroerd gaat lopen maar naarmate hij warmer word beter gaat lopen… misschien gloeipluggen ff controleren??? of de sensor die die dingen aanstuurt… aangenomen dat een saxo D dat ook allemaal heeft natuurlijk… ben niet zo thuis in de diesel saxooos
een verstopt luchtfilter zou volgens mij altijd tot een slechter lopende motor tot gevolg moeten leiden lijkt mij… evenals verstopte filters of wat dan ook. valse lucht geloof ik ook niet omdat hij dan ook beroerd moet starten.
en hoewel ik echt niet dom ben had ik, mocht ik die volgende reacties van mensen niet gelezen hebben, stiekum toch gezocht naar een Lambda sonde (en dat terwijl ik in de vrachtwagen sector werk)
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Het filter/voorverwarmhuis is een beruchte, hier zit een klein thermostaatje in, waarvan de O-ringen hard worden en dan valse lucht doorlaten. Als de boel warm is, dan heb je er geen last meer van, het is vooral bij een koude start. Defecte gloeipluggen geven een ander probleem, starten lukt pas na flink doorstartten, maar éénmaal gestart loopt de boel goed.
Het is overigens wel een klusje om het filter/voorverwarmhuis te verwijderen, om effe dat O-ringetje te vervangen. Begin er niet zomaar effe aan, bij twijvel lekker laten doen of een handig forum-lid bij je in de buurt om hulp vragen.