1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
automaatolie altijd 10K km?
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 05 augustus 2009 05:34 PM

Dag allemaal,

even een vraagje. Bij aanschaf werd me verteld dat automaatolie elke 30 000 km vervangen moet worden. In de haynes spreekt men van 18000 miles en hier op het forum lees ik vaak dat om de 10 000 vervangen moet worden.

wie heeft voor mij het juiste antwoord?

Alvast dank!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 05 augustus 2009 05:38 PM
  [ # 1 ]

Mijn vraagbaak zegt 40 dkm. Ik heb net met mezelf overlegd dat ik de komende beurten (als de auto blijft) om de 10k ga doen, omdat de olie vrij bruin is.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 05 augustus 2009 05:57 PM
  [ # 2 ]

voor die 20 euro die je kwijt bent zou ik het lekker elke 10.000 of 15.000 doen, krijg je vast geen spijt van

S

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 05 augustus 2009 06:55 PM
  [ # 3 ]

Ik deed ‘t bij iedere motoroliewissel, zo rond de 15 k. Bij die 4HP18 bakken geldt dat je ‘t eigenlijk nooit te vaak kunt doen.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 augustus 2009 07:02 PM
  [ # 4 ]

Het is prefentief. De automaatbak kan gevoelig zijn en vervangen is duur. Gewoon doen dus.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 05 augustus 2009 08:27 PM
  [ # 5 ]

Gooi er dezelfde in he Gary.
Ik heb er ATF Dexron III in gelepeld en sindsdien shakeld ze veel beter dan met de olie die er in was. Wink

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 05 augustus 2009 09:01 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij hoort er d2 in, wat zijn de consequenties van d3? En is d3 niet toevallig bruinig ipv rood?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 05 augustus 2009 11:42 PM
  [ # 7 ]

Het echte verschil weet ik ook niet,maar toen deze XM nog van mij was schakelde ze na een tijdje schokkend en heb ik er toen d3 laten in doen,waarna ze merkelijk beter begon te schakelen.
en d3 is ook knalrood hoor. Wink

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 augustus 2009 11:58 PM
  [ # 8 ]

Op het australische Citroën forum lees ik dat veel bakken die met ATF-3 Dexron gevuld worden op den duur kapot gaan. Exclamation
ATF-3D is op andere basis dan ATF-2D, en daar kan de 4HP18 niet tegen, zeggen ze daar.
Naar mijn mening is het soepele schakelen te bereiken door exact de juiste hoeveelheid olie in de automaat te hebben. De 4HP18 is érg gevoelig voor het juiste peil, dus een kleine lekkage is al storend, en een monteur die het niet zo nauw neemt met het oliepeil ook.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 06 augustus 2009 12:38 AM
  [ # 9 ]
Lampie schreef:

Naar mijn mening is het soepele schakelen te bereiken door exact de juiste hoeveelheid olie in de automaat te hebben. De 4HP18 is érg gevoelig voor het juiste peil, dus een kleine lekkage is al storend, en een monteur die het niet zo nauw neemt met het oliepeil ook.

Geldt zeker ook voor de 4HP14. Mijn bak was overvult (denk wel bijna een liter teveel) en schakelde wat klapperig. Na de verversing ding exact op peil gebracht en het schakelt eigenlijk boterzacht, soms voel je het niet eens.

En die d3, lijkt me ook niet zo’n strak plan, maar dat is meer een gevoel.

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 06 augustus 2009 01:10 AM
  [ # 10 ]

als ik even google, vind ik verschillende meningen. De ene zegt dat je ze probleemloos kan mengen, de andere zegt dat je best DII blijft gebruiken.

Nu, sowieso heeft het voor mij niet echt resultaat om er D2 in te doen, want ik krijg er misschien maximaal 3 liter uit, en al de rest zou dan nog altijd D3 zijn.

Mochten er specialisten zijn, laat jullie maar horen.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 augustus 2009 11:43 AM
  [ # 11 ]

Ik heb met D3 prima ervaringen. Toen ik m’n V6 automaat net had, bleef hij lang in de 1e versnelling hangen. Na het verversen met ATF3 schakelde hij fantastisch, op tijd en soepel.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 04:14 PM
  [ # 12 ]

Zoals ik ook reeds zei,bij die van mij. Wink
Doe er maar D3 in,kan absoluut geen kwaad.
Ik vermoed dat de bak toch soepel schakeld nu,stalsie?
Hou het dan zo.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 06 augustus 2009 04:29 PM
  [ # 13 ]

Het is natuurlijk de vraag hoe die bak op langere termijn op D3 reageert. Dat ie op dit moment mooi schakelt is wel fijn, maar niet zaligmakend.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 augustus 2009 04:44 PM
  [ # 14 ]

 

Even naar beneden scrollen en daar staat het verschil tussen D2 en D3 Wink

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 06 augustus 2009 04:55 PM
  [ # 15 ]

Net zoiets als LDS in een LHM systeem gooien dus? OF is het meer volsyntheet motorolie toepassen zonder dat de fabrikant het voorschrijft? Sommige automotoren vinden volsyntheet ook niet erg lekker, terwijl andere (van hetzelfde type) het totaal geen probleem vinden.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook