1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
van 4 naar 5 bak in een C15
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2005 08:22 AM

ik zou m’n 4 bak uit de C15 willen veranderen door een 5 bak, is die 5é versnelling een overdrive of een echte versnelling?

uit welke wagens passen die allemaal? AX? BX? ZX?

wat dien je allemaal te veranderen? enkel de bak of ook de steekassen?

en dat het een werkje zal zijn weet ik maar nu moet ik toch de koppeling vervangen dus kunnen we ineens verder doen :fijnsturen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
dieterwieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 24-12-2004

Gepost: 10 augustus 2005 03:32 PM
  [ # 1 ]

Hello Paso!

Dit is perfect mogelijk!
Heb in ‘n ver verleden ook ‘n C15 1.8d gehad met achterbank (en dus een 4-bak).
Op ‘n ogenblik motor stuk gereden (oliepomp…) en een sloop BX-diesel opgekocht (destijds 15.000Bef of nu 350euro) en deze motor + versnellingsbak (dus 5-vit) omgelegd.
Deze ombouw kan gebeuren zonder specifieke handelingen (lassen enz…).

Achteraf ging dit karretje supersonisch (ahum!)!
Vooral in ‘t optrekken ging ie super (12à13sec tot 100), zeker met de brede bandjes (185/60/14) en velgen van de 205 1.6GTI heb menig TD’je m’n poepje laten zien! Door de brede bandjes was de top wel niet super (140-145) maar je kan niet alles hebben eh!
In m’n dorp en omstreken stond ik bekend als ‘dieje met die gele crème-kar’ (ijsco-wagen)

Succes met de ombouw!

Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 augustus 2005 04:33 PM
  [ # 2 ]

Assen veranderen niet.

Fysiek passende donorbakken: Citroen Visa,BX,ZX,Xantia 1,9 diesel. Peugoet 205,306,405 diesel. Ik weet niet of de ratio’s optimaal voor je zullen zijn. Ga er mee rekenen zou ik zo zeggen.

AX, Saxo en 106 zijn geen geschikte donors omdat die niet dezelfde motoren hebben.

Je moet misschien nog het schakelmechanisme ombouwen omdat bij ouwere bakken de achteruit linksboven (naast de 1) zit met een vergrendeling en bij andere bakken ziet ie rechtsonder (naast de 4) zonder vergrendeling.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 augustus 2005 05:21 PM
  [ # 3 ]

Het schakelmechanische hoefd niet omgebouwd. Je moet eventueel het veertje en buisje uit je versnellingspook pook halen zodat die manget niet meer hoefd opgetilt te worden. Neem bij voorkeur een bak van een BX diesel, die komt qua verhoudingen het dicht in de buurt van wat een C15 lekker licht. Bovendien is de aansluiting voor de koppelingskabel hetzelfde.
Klinkt gek, maar een C15 5-bak past wel, maar die heefd een heel andere kabel. En dat is weer extra geklooi. Als je het allemaal goed wil doen, pak je ook 4 velgen van een BX. Loopt je auto en sneller en zuiniger.

Kortom: Bak en 4 velgen van een BX diesel!!
Steekassen en andere rommel, (km tellerkabel + achteruitrijverklichtingsstekker) past ook gewoon

Test

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2005 05:40 PM
  [ # 4 ]

daar heb ik al wat aan Wink

MAAR ik weet een BX 14i van 90” staan Surprisedops:  heel de boel overbouwen, bak en motor moet lukken?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 augustus 2005 07:19 PM
  [ # 5 ]

Eeuhm, heb jij eigenlijk een benzine of een diesel C15?

K’was er een beetje vanuit gegaan dat je een diesel hebt….

Spul van BX 14i gaat niet passen in een C15 diesel, in benzine misschien wel. Maar dat weet ik niet zeker…

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 augustus 2005 07:30 PM
  [ # 6 ]
Thijsvandebles schreef:

Eeuhm, heb jij eigenlijk een benzine of een diesel C15?

K’was er een beetje vanuit gegaan dat je een diesel hebt….

Spul van BX 14i gaat niet passen in een C15 diesel, in benzine misschien wel. Maar dat weet ik niet zeker…

Wel boeiend om te weten. Voor zover ik weet is een C15 benzine voorzien van 150 motor (compatible met BX 14 tot 1988) en de C15 diesel van het XUD7 blok (compatible met BX diesels). Subframes en wielopghaning voor deze motoren zijn behoorlijk anders (3 of 4 wielbouten in de naven bijv.). Daardoor is het haast geen doen om de C15 benzine van een dieselblok te voorzien. Je mist dan ook de bovenste motorsteun.

Hetgeen wat ik in mijn eerste post schreef is dus nadrukkelijk alleen van toepassing op een C15 diesel.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2005 07:54 PM
  [ # 7 ]

C15E benzine Surprisedops:

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 augustus 2005 07:55 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat het om een zgn C15 E gaat, want in een andere topic vraagt dezelfde TS om een anders blok voor zijn C15E…..

Vergeet dus wat ik gezegd heb. Tenzij je wel een diesel wilt ombouwen…

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 augustus 2005 07:55 PM
  [ # 9 ]
paso schreef:

C15E benzine Surprisedops:

TU of 150 motor?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2005 08:02 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:
paso schreef:

C15E benzine Surprisedops:

TU of 150 motor?

paso schreef:

ik weet ook niet welke het is (moet de verschillen nog leren kennen)
er staat een Solex carburator op en een Bosch verdeler, de kleppendeksel is nogal een brede ongeveer plat bovenaan zwarte kleur Confused

:27 Confused

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 augustus 2005 08:11 PM
  [ # 11 ]

Hmm, uit 1989 zag ik in het andere topic.

Omdat hij nog wet carbs werkt ben ik geneigd te zeggen dat het een 150 motor is. Maar 1989 is zon overgangsgebied’van 150 naar TU. En dat platte zwarte kleppendeksel hebben ze volgens mij allemaal…

Test

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2005 08:15 PM
  [ # 12 ]

Thijs, had je net een mail gestuurd met foto maar dat is vooral het deksel Shocked
waar moet ik kijken om te weten welk blok het is?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 augustus 2005 08:19 PM
  [ # 13 ]

Zag net genoeg om te kunnen zien dat een een TU14 motor is.
Je hebt dus een 1360 cc 4 cyl. 8v blok met monopoint injectie.

Ik ben niet heel erg thuis in deze blokken, wat betrefd configuratie van assen en bakken. Maar misschien dat andere mensen met deze info verder kunnen met raad en daad….

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 augustus 2005 08:20 PM
  [ # 14 ]
paso schreef:
mpostma schreef:
paso schreef:

C15E benzine Surprisedops:

TU of 150 motor?

paso schreef:

ik weet ook niet welke het is (moet de verschillen nog leren kennen)
er staat een Solex carburator op en een Bosch verdeler, de kleppendeksel is nogal een brede ongeveer plat bovenaan zwarte kleur Confused

:27 Confused

150 motor (kan ook een lager getal zijn indien 1.1)
Liggendde motor met oliefilter bovenop en cilinderkop achteraan

potentiele donoren:

BX tot 88, 205 tot 88, Visa, Renault 14

OF


TU:
-staande motor met uitlaatpijp voor het blok langs en cilinderkop bovenop.

Donoren

BX vanaf 89, 205 vanaf 89, AX,106, Xsara (Picasso), Saxo (alleen TU)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2005 08:28 PM
  [ # 15 ]

Thijs, toch geen duidelijke foto want Solex carburator

maar inderdaad staande motor, uitlaat voorzijde, ook oliefilter voorzijde en de alternator
achterzijde enkel waterpomp en starter, de inlaatcollector en heel veel plaats, je kan heel de stuurdirectie zo zien liggen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook