Nadieselen
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 07 augustus 2009 01:47 PM

Na vervangen van de turbo viel me op dat, evenals bij de vorige vervanging, de motor een 5 sec. blijft nadieselen na uitschakelen van het contact. Normaal heb ik hier nooit last van, hooguit eens een enkele keer maar niet zo extreem als gisteren. Als de motor is afgekoeld is treedt dit niet op.
Omdat 3X de turbine van de turbo is gescheurd is er wellicht een relatie.

Er zitten de originele bougies in, geleverd door de dealer.

Wat te doen ? Andere bougies erin om zeker te zijn of het motormanagement nalopen ?

BTW, het is een benzinemotor

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 07 augustus 2009 02:16 PM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je RON 98 tankt?

Met name klassieke motoren kunnen last hebben van nadieselen. Bij het nadieselen blijft de motor nog stotend draaien nadat het contact is afgezet. Dit is bijzonder slecht voor de motor. De oorzaak van dit euvel is het octaangetal (in de volksmond ook wel octaangehalte genoemd) van de hedendaagse benzine. Het octaangetal bepaalt de mate waarin zelfontbranding van het gasmengsel in de cilinder optreedt. Zelfontbranding kan ook geholpen worden door gloeiende kooldeeltjes in de cilinderkop. Deze zitten er bijna altijd in. De loodvrije Euro 95 heeft theoretisch een octaangehalte van 95.
Als je auto nadieselt is een mogelijke oplossing om een octaangehalte van 98 te gebruiken. De verkrijgbaarheid van deze benzine zal in de toekomst echter waarschijnlijk minder worden. Een andere oplossing is een octaan-booster toe te voegen. Daarmee kun je het octaangehalte maximaal ongeveer 5 punten verhogen. Als je uitgaat van Euro 95 wordt het octaangehalte dan 100. De motor loopt veel soepeler en dieselt niet meer na.Opgelet: er zijn grote prijsverschillen in de octaanboosters. Een goede en “goedkope” booster is van Wynn’s en is bij een goede automaterialenhandel te koop.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 augustus 2009 04:10 PM
  [ # 2 ]
Paul Cornelisse schreef:

Als je auto nadieselt is een mogelijke oplossing om een octaangehalte van 98 te gebruiken. De verkrijgbaarheid van deze benzine zal in de toekomst echter waarschijnlijk minder worden.

Die is nu al behoorlijk minder aan het worden:
Onbemande tankstations, vrijwel nooit
Bemande stations niet aan de snelweg, een minderheid heeft het nog
Langs de snelweg, vrijwel altijd, maar niet bij Shell

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 07 augustus 2009 04:32 PM
  [ # 3 ]
Brian schreef:
Paul Cornelisse schreef:

Als je auto nadieselt is een mogelijke oplossing om een octaangehalte van 98 te gebruiken. De verkrijgbaarheid van deze benzine zal in de toekomst echter waarschijnlijk minder worden.

Die is nu al behoorlijk minder aan het worden:
Onbemande tankstations, vrijwel nooit
Bemande stations niet aan de snelweg, een minderheid heeft het nog
Langs de snelweg, vrijwel altijd, maar niet bij Shell

Onbemand: Tinq (daarmee ook voormalige ANWB stations), Tango toch ook?
Bemand: Shell V-Power. Al vaker gezegd hier: door lokale NL-wetgeving mag V-Power hier geen 97 heten (wat het wel is), maar alleen 95 of 98 (wat ‘t dus net niet is, “dus” moet het 95 heten). Prima spul als vervanging ook van het ouwe Super-gelood-97, zolang je het lood niet per se nodig hebt.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 07 augustus 2009 04:38 PM
  [ # 4 ]

Laten we wel even on topic blijven he heren.

Ik zat net te denken. Er is nog een mogelijkheid. Als de motor verkeerd staat afgesteld, te vroege of te late ontsteking, heb je ook kans dat de boel te warm wordt. Neem daarbij de turbo die erg heet is en dan heb je nog een kleine kans dat dit de oorzaak van het nadieselen is.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 07 augustus 2009 05:36 PM
  [ # 5 ]

Koolstoffilter is kapot, zit tussen de zwarte bak met computers
en de koplamp, zit een slangetje aan, kan ook loszitten.

TCT Serie 1 probleem

Onderdeel nr 1628F0 kost nieuw 80 euro, zoek een sloper zou ik zeggen.

zie nr. 11 op het plaatje:

Sjaak

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 08 augustus 2009 01:15 AM
  [ # 6 ]

Dat lijk me een gouden tip. Ik heb daar al eens aan gedacht doordat de motor ook onregelmatig loopt, hikkend bij constante snelheid.

Koolstoffilter zit er dan al 266000 km in, lang voor een filter.

Alleen het ding in de tekening is volgens mij de klep die het filter stuurt. Het koolstoffilter zelf zit toch in de rechter wielkast weggestopt ?
Ik heb hem nog nooit kunnen vinden.
Vervangen waard, vooral na alle kosten nu…

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 augustus 2009 02:37 AM
  [ # 7 ]

niet te moeilijk doen, gewoon nr.11 vervangen, ik spreek uit ervaring

Sjako

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 08 augustus 2009 11:40 AM
  [ # 8 ]

Nr 11 heb ik nog wel, ik weet alleen niet in welke staat hij zich bevind. Heeft al die tijd in m’n gereedschapkist gelegen als reserve-deel….. (tipje van Sjakie)

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 augustus 2009 02:20 PM
  [ # 9 ]
klungeltje schreef:

Dat lijk me een gouden tip. Ik heb daar al eens aan gedacht doordat de motor ook onregelmatig loopt, hikkend bij constante snelheid.

ook dat is een bekende kwaal van de serie1 Turboct (RGY motor), je kunt dat mogelijk verminderen door het toepassen van NGK bougies en een nieuwe set bougieskabels van Bougicord (dat zijn de originele door psa toegepast).

Sjako

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 08 augustus 2009 03:44 PM
  [ # 10 ]

http://www.ngk.de/index.php?id=3437&test=1&w=pkwzuendkerzen/11805

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 10 augustus 2009 02:54 AM
  [ # 11 ]

NGK heb ik al eens geprobeerd, zelfde. Naar mijn idee is het wat een random factor; Bougies vervangen en lekker schoonmaken is sowieso al een verbetering, wat een ieder er ook maar indraait lijkt dan merk afhankelijk.

Bovendien heb ik de klep (11) naar het koolstoffilter vandaag gecontroleerd, deze is OK.

Bij controle van de motor meen ik wel duidelijk een sissen te horen, wat kan duiden op lekkage in het inlaat circuit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook