Totaal aantal Berichten: 40
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Heeft iemand al eens een (onderste) fuseekogel gehad die verschrikkelijk vast zat?
Zo ja, hoe heb je deze los gekregen?
Ik heb het al met een fuseekogeltrekker geprobeerd, maar dit hielp helemaal niets.
Ook met een flinke hamer tegen de draagarm geslagen, meestal komen ze wel los, maar in dit geval niet.
CX ‘87
All is right with the world !!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Probeer dit eens:
Steun de kogel op je krik. Krik het op, verwarm de arm met een gasbrander en dan een vreselijk harde dreun met die vreselijk grote hamer.
Er is een verschil tussen slaan met een hamer en SLAAN. Heb je grootste vijand in gedachten bij deze dreun.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Of spuit de boel flink in met WD40 of kruipolie. Rubber stofhoes aan de kant en volspuiten die handel. Effe wachten…....RAM…....en los!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 40
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
garagestmarien schreef:Probeer dit eens:
Steun de kogel op je krik. Krik het op, verwarm de arm met een gasbrander en dan een vreselijk harde dreun met die vreselijk grote hamer.
Er is een verschil tussen slaan met een hamer en SLAAN. Heb je grootste vijand in gedachten bij deze dreun.
Dat ga ik proberen, en ja ik heb ‘m echt hard geraakt. Het blanke staal van de draagarm is al goed te zien. En wat vervorming van het staal op de plaats van het slaan.
GW-tje schreef:Of spuit de boel flink in met WD40 of kruipolie. Rubber stofhoes aan de kant en volspuiten die handel. Effe wachten…....RAM…....en los!
Dat heb ik al geprobeerd, helaas.
Beiden bedankt voor de reacties.
All is right with the world !!

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als hij echt niet wil, dan kan je hem uitbouwen en in een bankschroef zetten. Dan kan je over het algemeen wel hard genoeg slaan om hem los te krijgen. Heel soms is dat weleens nodig.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je hebt toch wel de moer eraf?
sorry, ik kon het niet laten.
garagestmarien schreef:Je hebt toch wel de moer eraf?
sorry, ik kon het niet laten.
Groetjes Harry
Bij mijn amerikaantjes kan zo’n kogel ook afgrijselijk vast zitten.
Mijn allerlaatste methode als al het andere niet wil:
Eerst heel goed schoonmaken. Dat is nodig omdat anders de kruipolie e.d. lekker in het vuil trekt en dus niks doet. Dan kruipolie, wd -40, cola o.i.d. en lekker laten inwerken.
Ik fixeer de kogel ergens tegen het chassis met een stuk stalen pijp, dopsleutel met verlengstuk…verzin het maar.
Dan een krik onder de draagarm (liefst mijn 10 tons potkrik) en krikken.
Altijd oppassen voor wegschieten.
Met een grote knal schiet uiteindelijk het kreng los.
succes!
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Ha,
Heb op het amerikanen forum nog een paar stukjes gereedschap gevonden.
Wel kwaliteit kopen, zoals snap-on, kukko .
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)

Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
GW-tje schrijft rubber stofhoes aan de kant schuiven.
Die zitten er toch goed strak omheen.
Zou het veel kwaad kunnen als je de stofhoes helemaal kapot snijdt / verwijdert om op die manier de fusee lekker in te kunnen spuiten met WD 40. De auto wordt toch weinig gebruikt in verband met vacantie en APK op korte termjn waarbij de bovenste fuseekogel moet worden vervangen.