patje74 schreef:Op het kleppenhuis zit een ontluchtingsbout, deze heb ik los gehad tot er olie uit kwam. Ik had dit idd nog niet gedaan maar het hielp ook niets.
Je kunt neem ik aan wel beoordelen of de koppeling helemaal vrijkomt? Bijv. als ie in de 1 niet kruipt bijv. met flink wat gas erop. ALs je nu ff een bypass draadje trekt waarmee je de koppeling los kan bedienen evt. vanuit het interieur met een schakelaar. ik zou wel eens willen zien of de koppeling wel vrijkomt als je de servo wat langer bedient.. Misschien puur om weer in te lopen (het kleppenhuis heeft per slot van rekening in een andere auto gezeten of droog gestaan). Misschien dat als ie een paar keer gedwongen wordt gedurende een wat langere periode te koppelen dat ie wel goed vrij gaat komen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zal nu eerst wederom de bak weer eens voorzien van olie. Dit maal zonder olie-douche .
Daarna is het weer tijd om uit te proberen of het heeft geholpen. Ik heb al eens een meegemaakt dat het vrij normaal ging. Ik kon hem toen zonder knarsen in zijn 1e versnelling zetten en dan reed ze ook werkelijk zoals het hoort. Het kan dus wel!
Ik heb hem, om de olie goed door de bak te laten stromen, even in zijn 1e versnelling gelaten terwijl ik remde.
Maar als ik het daarna probeerde, lukte dat niet meer.
Het viel mij op dat het goed/beter functioneerd nadat ik een straal gas heb gegeven in zijn vrij. Is de pompsnelheid van de oliepomp in de bak toerental gebonden of snelheid gebonden?
Maar goed, het kan natuurlijk ook wederom weer eens toeval zijn.
patje74 schreef:
Het viel mij op dat het goed/beter functioneerd nadat ik een straal gas heb gegeven in zijn vrij. Is de pompsnelheid van de oliepomp in de bak toerental gebonden of snelheid gebonden?
Maar goed, het kan natuurlijk ook wederom weer eens toeval zijn.
Redeneer: als je stilstaat wannneer je hem in de vrij hebt staan, moet de koppeling ook kunnen werken. ik zou dus zeggen dat het toerental gebonden is en niet snelheidsgebonden.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Ik zal nu eerst wederom de bak weer eens voorzien van olie. Dit maal zonder olie-douche .
Hmmm… mislukt.
Ik ga nu eerst maar eens nieuwe olie halen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik wordt er nu een beetje gek van. Ik heb inmiddels 3 keer de bak leeg lopen lopen om opnieuw het filter-element te plaatsen. Telkens als de motor start dan spuit het er uit. (de druk lijkt dus prima! )
Maar wat doe ik in vredesnaam verkeerd, het rubber is goed en de bout zit er recht en goed vast in.
Ik snap er geen lor meer van. Nu eerst maar eens een hapje eten.
Knalt er iets uit (dus dat er iets niet goed vast zit) ? Of sproeit het ergens langs ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het spuit er uit, maar ik kan helaas niet goed zien waar het vandaan komt. Het lijkt mij logisch dat het bij het filter-element vandaan komt, het is dan ook begonnen toen ik die opnieuw plaatste. Verder ben ik aan die kan van de bak nergens aan geweest.
Maar goed, ik kap er mee voor vanavond. Ik heb het even gehad, ik heb net mijn haar gewassen met Dreft en citroensap en mijn handen met Fim en vloeibaar schuurmiddel. Ik leek wel een oliesjeik die net een bron had aangeboord!
Kleine tip: voor het sleutelen je handen insmeren met een creme ofzo. Waar creme zit, kan geen vuil komen Dan krijg je je handen makkelijker schoon.
Enneh, heb je al een (andere) pakking geprobeerd bij het filterelement ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Enneh, heb je al een (andere) pakking geprobeerd bij het filterelement ?
Kan niet, is een vast rubber, wat overigens nog in uitstekende staat was.
Kan het filterelement opengeschroefd worden ? Of vervangen worden, net als een motorfilter ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is een grote bout met daarin het filter. Dat filter kan je er uit halen en schoonmaken. Om de rand van die bout zit een rubber die tussen de bak en de rand van de bout geklemt wordt als je hem er in schroeft.
Zodra ik meer puf heb dan post ik nog wel wat foto;s zodat jij een ieder ander zich er meer bij voor kan stellen.
Momenteel ben ik vooral brak en moe. Ik ga nu eerst maar eens slapen en er over piekeren.
Tot morgen!
Pieker niet teveel he ! Ook een beetje rust, anders is je GS vrijdag picobello, maar kan jij in een dwangbuisje.
En foto’s posten zal inderdaad helpen, vergeet ook niet wat afmetingen te posten, want een bout met een filter er in ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:En foto’s posten zal inderdaad helpen.
Done….
De foto’s staan hier >>> Foto’s versnellingsbak-problemen GS C-matic [1,7 Mb]
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
begrijp dat de GS nu weer rijdt?
je handen blijven er zeker niet schoon van van zo’n klus
Dat filter element heb ik nog nieuw liggen,(oude dealervoorraad) inclusief 2 rubberen ringen, en een soort van veerstalen ring.. Er staat op ‘filter element GS’ dus ik neem aan dat het voor een c-matic is.
Intresse?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993