Mr. Smith schreef:Mss kan dit je helpen ; mijn BX HD komt uit een BX1.4 van 1981 De aansluitingen zijn volledig hetzelfde.
Dus gewoon aansluiten en rijden maar, geen leidingen verbouwen oid! Klinkt perfect, ik ga maar eens een bx op de sloop opzoeken.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Van de week, een 3rijen radiator van clubmagazijn erin geklust.
Het geheel mooi opgegoten met nieuwe KVS.
Laat de hitte maar komen zou ik zeggen, maar met die regenbuien wordt het nog ff afwachten vrees ik
Ik rijd al een tijdje rond om de afstellingen van de halfautomaat tot in het fijnste detail af te regelen.
Het is gedaan zols de WPH voorschrijft. In 1 vertrekt die goed, maar het opkomen van de koppeling van 2 naar 3 en zo naar 4, komt nog steeds te snel op.
Het draaien aan de koppelingsregelaar ( alsk ik niet vergis, tegenwijzerszin ), helpt niet meer.
Iemand raad ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Stationair toerental verlagen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En rustig bewegen tussen de versnellingen natuurlijk.
Citroen!
Thanks DriverD
stationair toerental verlagen en rustig schakelen tussen de versnellingen helpen idd.
Mss ben ik te ijverig en staat de afstelling op zijn best
Alleen snap ik de link niet goed met de stationaire toerental ?
Nog een vervelend ongemakje.. Als ik volledig afdraai naar links, duikt mijn voorkant naar beneden en pompt ie binnen de 2 à 3 sec terug op zijn normaal niveau. Rechts afdraaien gebeurt dit niet.
Waar moet ik gaan zoeken ? Iets met stuurhuis te maken ?
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als het motortoerental onder een bepaalde waarde komt, ontkoppelt de bak. Als je heel snel schakelt, of het stationair toerental te hoog afgesteld is, krijgt de motor te weinig tijd/kans om ver genoeg te zakken in de toeren, waardoor er slecht ontkoppelt wordt.
Vandaag uit zeer betrouwbare bron vernomen: Sommige koppelingsregelaars zijn “versleten”, d.w.z. dat de veren die erin zitten hun spanning (deels) verloren zijn, waardoor draaien aan de afstelling op deze regelaars niet meer helpt.
Citroen!
DriverD schreef:Als het motortoerental onder een bepaalde waarde komt, ontkoppelt de bak. Als je heel snel schakelt, of het stationair toerental te hoog afgesteld is, krijgt de motor te weinig tijd/kans om ver genoeg te zakken in de toeren, waardoor er slecht ontkoppelt wordt.
Vandaag uit zeer betrouwbare bron vernomen: Sommige koppelingsregelaars zijn “versleten”, d.w.z. dat de veren die erin zitten hun spanning (deels) verloren zijn, waardoor draaien aan de afstelling op deze regelaars niet meer helpt.
Thanks DriverD.
Ik vrees dat ik de koppelingsregelaar ook maar ga vervangen, da ding is het enige dat nog niet vervangen is door een nieuwe gereviseerde. Heb trouwens nog zo’n nieuw ding liggen.
Is dit jobke goed te doen ?
Gisteren bij + 30gr een 200tal km gereden met de nieuwe 3rijen radiator.
Mijn ( origineel ) temp meter wijst geen verschil met de 2 rijen radiator, ze komt nog steeds tegen het eind van middenstuk stuk naar boven bij tijdens het rijden op snelweg bij zo’n 140km/u. Als ik de gas pedaal terug neem, komt dit metertje ook terug ?! Stadverkeer staat het metertje in het midden.
Mag ik verwachten dat met zo’n weer een 3 rijen rad, metertje in het midden van ( of zelfs iets hoger ) mag aanwijzen ?
Maw - hoe onbetrouwbaar is da ding ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koppelingsregelaar vervangen is goed te doen. Wel even het werkplaatshandboek erbij houden als je dat voor het eerst doet.
Metertjes zijn niet heel nauwkeurig….
Citroen!
DriverD schreef:
Metertjes zijn niet heel nauwkeurig….
Zijn deze in te schatten ?
geven ze snel teveel ..of te weinig aan ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Met een gecalibreerde temp meter en dan aanpassen van het metertje..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nee. Met een gecalibreerde temp meter en dan aanpassen van het metertje..
Thanks bogaard.
is hier iets van te vinden hoe men het metertje calibreert ?
mijn metertje bvb zakt helemaal niet naar diepste punt
ze blijft bvb hangen opt einde van onder gestreepte blok in koude toestand.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan maak je em open en verbuig je de naald tot ie naar je zin aan geeft.. Koud start moet ie in ieder geval helemaal naar beneden gaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Dan maak je em open en verbuig je de naald tot ie naar je zin aan geeft.. Koud start moet ie in ieder geval helemaal naar beneden gaan.
Thanks Bogaard.
Kga daar al mee beginnen, 2de faze is het grof ijken van deze meter.
Daar zal ik een temp sensor voor halen zodat de temp kan gemeten worden.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Hi guys
de zomer is weeral gedaan en vele zullen hun wagen(s) op den droge zetten
Andere zullen dan weer auto dokterke spelen en hun wagen een verjongingskuur geven..
My next forecast session ziet er als volgt uit :
1. Koprevisie
De kop gaat er na veel wikken en wegen er toch af - schroefdraad reparatiesetjes zijn wonder wel goed maar ik vermoed dat mijn koppakking ook vreemde trekken heeft.
In de plaats komt een nieuwe gereviseerde kop - hiervoor heb ik het advies gekregen om een goede kop te nemen en toch te laten reviseren.
Jammer want de huidige kop is - op de één bougie schroefdraad na, nog héél goed.
2. 123 ontsteking
Op clubmagazijn nieuwe 123 onsteking gekocht. De huidige delco is voor een DY(3) motor. Niet conform voor een DX2 dus..
Hiervan ben ik benieuwd naar de prestaties - mag veel belovend zijn toch ?
3. Dakrand inspectie + reparatie
Mijn dak vliegt er ook af. Ze lekt en ik vermoed dat de rand niet meer zo goed zal zijn. Het dak wordt voorzien van nieuwe hemel alsook de pallas dakranden.
4. Opfrissen + reparatie koffer
De regengootjes zijn niet meer fris. Nieuwe regengootjes worden gelast alsook voorzien van nieuwe afdichtingrubbers.
Eenmaal het dak en koffer waterdicht zijn, wordt de koffer voorzien van nieuwe bekleding.
5. Koppelingsregelaar
Nog nieuw in de doos, dus deze vliegt er dan ook maar op. De afstelling dien ik dan terug over te doen.
Dit is het dan, ik weet nog niet in welke volgorde de werken zullen gebeuren maar fotomateriaal volgt wel!
Wordt vervolgd..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Tip: Lijm de nieuwe gootjes (met Sikaflex bijvoorbeeld) in plaats van ze te lassen. Dan gaan ze ook niet meer roesten in de naden.
Citroen!