




Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Hallo mede forummers,
Na veel wikken en wegen heb ik dan toch besloten dat het tijd is voor wat anders. Ik ga (ben eigenlijk al) op zoek naar een CX. Waarom een CX?
Prachtige auto natuurlijk maar er waren enkele keuzes te maken.
Het moet een auto zijn van voor 1985 omdat ik geen cent meer aan de schatkist wens bij te dragen. De staat steelt me al genoeg.
Het moet een diesel zijn en natuurlijk HP geveerd (what else).
DS kan ik niet betalen en voor zover ik weet ook geen diesel leverbaar.
GS geen diesel leverbaar. BX wel maar de meeste zijn nog te jong. Zie maar eens een 84’er diesel in goede staat te vinden. Heel moeilijk dus.
Blijft over de CX. Helemaal geen slechte optie dacht ik.
Na enig speurwerk op het www heb ik alleen op leboncoin enige interessante aanbiedingen gevonden. Die wilde ik met jullie delen cq raad en commentaar ontvangen
Bovenaan op mijn lijstje staat deze schoonheid:
Kent iemand deze verkoper? Heb al email contact gehad en hij beweert recentelijk nog een auto aan een Nederlander verkocht te hebben. Ook heb ik al enige foto’s ontvangen van de auto. Ziet er keurig uit. Ook van onderen.
Op de tweede plaats staat deze:
Vooral het interieur spreekt mij hierbij erg aan. Voor de rest heb ik wel wat twijfels. Verkoper heeft nog niet op email gereageerd.
Nummer drie is deze dame:
Ook hierbij heb ik enige reserve. Op mijn vraag om meerdere fotos via email is ook nog niet gereageerd. Schijnt trouwens vaak te gebeuren dat er niet gereageerd word op email.
En dan plots vind ik toch nog dit:
Tsja.
Onderbouwde commentaren, kritieken en beschouwingen zijn meer dan welkom.
Met vriendelijke groet, Henk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je zelf al ervaring met een CX?
Zoek je CX om direct in te gaan rijden of geen probleem om eerst wat zelf aan te sleutelen?
Wat verwacht je er verder van? Een redelijk luxe model? Of meer een kale simpele uitvoering.
De 25D staan niet bekend om snelle jongens Misschien even rondkijken voor een 25 Turbo diesel. Die zijn denk ik nog zuiniger in verbruik ook.
Je kan ook een 86er overwegen, dan zal je nog 1 a 2 jaar even wegenbelasting moeten betalen. Maar dan heb je wel een serie 2 mocht je dat mooi vinden. Het voordeel is dan ook dat je een lekker luxe CX 25 TRD Turbo kan uitzoeken. Als je misschien heel veel mazzel heb een hele vroege Turbo 2





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Hallo Arjan,
Ongeveer 25 jaar geleden heb ik al een CX gehad. Dat was een benzine uitvoering. Ken de CX dus wel maar vrees dat in die tijd ook veel weer vergeten is. Zal ook eens op zoek gaan naar een Haynes, altijd handig.
De eerste op mijn lijstje is een 25 turbo D. Die hebben dus inderdaad wel mijn voorkeur.
Ik zoek een auto waarin ik de eerste paar maanden kan rondrijden, zeg tot november. In die tijd ga ik mijn Xant opknappen en reviseren. Als ik daarmee klaar ben kan ik dan mijn aandacht verleggen naar de CX. Het hoeft dus niet een superstrakke auto te zijn maar wel rijvaardig. En de type 1 heeft mijn voorkeur. Vind ik toch mooier met die chroombumpers dan het plastic van de 2.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oke duidelijk
Die eerst kan dan wel in je straatje passen denk ik
Als je echt geen vermogen wil of verwacht kan je naar een 25D kijken.
Je kan misschien ook kijken naar een 20/22 Pallas (Franse uitvoering is TRE)? Lekker luxe uitvoering met een simpele benzine motor. LPG erin (800 euro ofzo) en belastingvrij rijden. Is misschien makkelijker te vinden dan een goede diesel. Ze zijn toch stukje vlotter dan een 25D




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Als jre keuze voor diesel vaststaat ga dan niet voor een benzine of gas,krijg je spijt van. en wat betreft de snelheid….............een 25 diesel kan prima mee in het huidige verkeer!
dit is mijn ervaring, nothing beats an good old diesel!!!!








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik vind een platte 25 diesel ook niet bepaald sloom. Die komt prima mee en is redelijk vlot voor een oude diesel.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Falk schreef:Als jre keuze voor diesel vaststaat ga dan niet voor een benzine of gas,krijg je spijt van. en wat betreft de snelheid….............een 25 diesel kan prima mee in het huidige verkeer!
dit is mijn ervaring, nothing beats an good old diesel!!!!
Kun je deze bewering nader omschrijven of onderbouwen? Waarom zou je spijt krijgen van een gasgestookte 2.4L bijvoorbeeld. Mijn keus voor diesel is puur omdat ik benzine te duur vind en bij LPG een grote gastank in mijn koffer moet onderbrengen. Onderbouw is bij een CX onmogelijk dus. Puur praktische overwegingen dus.
Mijn eerste CX was ook een gasgestookte 2400. Liep perfect tot de motor de geest gaf. Iets met een verstopt oliekanaal waardoor de kleptuimelaars geen olie meer kregen. Gevolg om de haverklap kromme stoterstangen. Van alles geprobeert maar niets hielp.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Ok, ik ging even teveel van mezelf uit! Als je keuze economisch is kun je natuurlijk voor gas gaan.
Als je zoals ik dieselrijder bent valt een benzine/gas bak gewoon tegen, zelfs een GTIT2.
Verder is er met een benzine/gas auto niets mis!!
Wat betreft de snelheid of zoals er hier te vaak over traagheid wordt gesproken een 25diesel kan prima mee.En een stoplichtsprint kun je alleen van een rolstoeler winnen SO WHAT!
Het zelfde geldt overgens voor de 2puntnullen.
succes met je zoektocht














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het klopt dat een platte 2500 Diesel met 75pk best mee kan komen. In Nederland tenminste… een beetje helling en je gaat merken dat ie echt wat te kort komt. Maar goed, als je geen bepakte en bezakte cx vakantieplannen naar zuid-frankrijk hebt gaat het prima.
Ik zou zelf, indien te vinden, voor een TRD Turbo gaan. Het “turbo1” blok met 95 pk dus. Die heeft vooral veel meer koppel bij een veel lager toerental en kan bij normaal gebruik zuinig zijn dan de genoemde platte 2500 Diesel. O ja, let even op: de eerste generatie 2500 diesel blokken met distributietandwielen ipv riemen, zijn beduidend slechter. De meeste gaan tussen de 100 en 150.000 km écht kapot. Check het forum maar eens, hier is wel het e.e.a over geschreven namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Waterman, een vakantie met pa en ma, 2 kids, 2 honden, 1caravan,en…......een zeilboot op het dak gaat prima met een ongeblazen 2,5 diesel!! Ik zal de dia’s(!) eens opzoeken.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jep… 20 jaar geleden ging het prima. Tegenwoordig komt de eerste de beste vrachtwagen op je bumper hangen in de ardennen… da’s nou niet mijn idee van een relaxte trip. Top van zo’n diesel is 150-160, dat gaat nog. Maar de acceleratie heling op is vrij dramatisch…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Falk schreef:Als je zoals ik dieselrijder bent valt een benzine/gas bak gewoon tegen, zelfs een GTIT2.
Waarom dan?
Ik zei weinig nadelen van de Turbo 2 benzine, behalve de kosten/verbruik dan…





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:Falk schreef:Als je zoals ik dieselrijder bent valt een benzine/gas bak gewoon tegen, zelfs een GTIT2.
Waarom dan?
![]()
Ik zei weinig nadelen van de Turbo 2 benzine, behalve de kosten/verbruik dan…
Een diesel heeft een heel ander karakter dan een ottomotor, er zoals altijd zijn er voor- en tegenstanders…
Net zoals die er voor LPG zijn trouwens.
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja het is anders, en je voorkeur kan naar 1 van de 2 gaan.
Maar een Turbo 2 blok valt denk ik niet tegen…
Je heb eigenlijk altijd trekkracht. En op de snelweg is die heerlijk stil.
Ik kan me voorstellen dat je liever een diesel rijdt, maar om nou te zeggen dat een T2 tegen valt?