Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008
- Xantia 2.0 16v Break
Xsara 1.4 uit 1998 met ruim 2 ton op de teller.
Vorige week teruggekomen van vakantie in Frankrijk, probleemloos gereden met een vouwwagen achter de auto en drie kinderen op de achterbank.
Afgelopen weekeinde rij ik hier in de buurt, wanneer de auto eigenlijk van het een op het andere moment beroerd begint te schakelen. Met name van 2 naar 3 gaat beroerd, maar in alle versnellingen voel ik weerstand. Ook terugschakelen gaat niet soepel. Als dan de auto een uurtje stil heeft gestaan, en ik weer verder rijd, lijkt het probleem verdwenen. Totdat de volgende ochtend alles weer zwaar gaat.
Son como niños, pero sin como
Re: Beroerd schakelen
bakolie al is ververst? want olie word dunner met de warmte…. mss is die dringend aan vervanging toe…. ik zou toch eerst is hiermee beginnen, en goed kijken als er niet teveel ijzervijsel meekomt bij de oude olie
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008
- Xantia 2.0 16v Break
Kan inderdaad die bakolie wel een (laten) verversen. Baat het niet…
Ik heb vandaag wel even zitten rommelen aan de schakelstangen, en heb de indruk dat het wel iets is verbeterd, maar gaat nog niet zoals het hoort.
Son como niños, pero sin como
ik zou toch eens eerst daarmee beginnen, want als de schakelstangen mooi vast zitten kan het daaraan niet liggen… het enige wat je daarmee kan voorhebben is dat ze teveel speling hebben, maar dan denk ik niet dat hij stroef gaat schakelen, maar dat je eerder veel speling op de pook hebt…. TENZIJ die bol waar hij scharnierd eens wat vet nodig heeft… heb je die al bekeken? de overbrenging van de stang die onderaan je pook hangt, en dan naarvoor loopt, daar scharnierd ie met een bol vormig ding…
Controleer de motor- en versnellingsbak ophangingen. Vooral de bovenste motorsteun onder de alu steun is bekend. Daardoor gaat de motor/bak wat schuin hangen.
ja bekijk die ook maar is even, inderdaad…. maar mijn vermoeden is anders, want men vriendin had die ook kapot van haar saxo 1.4, en als die bovenste rubber versleten is hoor je dat echt goed bij het schakelen, dan heeft hij een doof geluid en voel je de motor tegen de kas slaan… maar het schakelen bleef even soepel…..
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008
- Xantia 2.0 16v Break
@ nitRon,
Dat bolvormig ding, bedoel je dat ding waar de stang van de pook naartoe gaat, dicht op de versnellingsbak? Zit een soort wit-achtig (ooit wit) plastic kapje op, maar dat kon ik er gisteren niet af krijgen; is er in ieder geval niet eenvoudig met de hand af te trekken. Wou alleen ronddraaien.
Ik voel geen speling op de schakelstangen, en heb ook niet het gevoel dat ik veel speling op de pook heb.
Son como niños, pero sin como
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008
- Xantia 2.0 16v Break
Het probleem met het beroerd schakelen is eigenlijk nog steeds niet opgelost. Nu heb ik er ook niet veel (zeg maar niets) aan gedaan… Maar het slechte schakelen is wel iets minder erg geworden. (?)
Bij de APK werd opgemerkt dat het druklager waarschijnlijk kapot is, omdat de auto ratelt bij stationair lopen met ingetrapte koppeling. Dat doet ie nog steeds.
Een bevriende monteur dacht na een testrit meer aan een versleten of kapotte synchromesh, en raadde mij een complete versnellingsbakwissel aan.
Wat is wijsheid: een paar tientjes voor nieuwe bakolie,
rond de 100 euro (schatting mijnerzijds) voor een nieuw druklager met wat daarbij komt kijken, of
350 euro (opgave van een sloperij) voor een andere versnellingsbak?
Nu ik dit zo opschrijf denk ik toch maar te beginnen met de bakolie, maar toch graag jullie commentaar.
Son como niños, pero sin como
Michiel1 schreef:...
Nu ik dit zo opschrijf denk ik toch maar te beginnen met de bakolie, maar toch graag jullie commentaar.
Als ik je verhaal zo lees zou ik ook durven gokken op 1 van de schakelstangen. Bij mijn Xantia had ik het ‘probleem’ dat het schakelen bij warme motor hakeriger werd en er ook een soort piepend geluid van vastlopend rubber o.i.d. te horen was. Bij koude motor geen enkel probleem. Verder ook geen speling op de pook.
Hoewel ik ook aan een oliewissel dacht om daarna mogelijk aan het serieuze en dure werk te moeten beginnen was de dealer vrij stellig in z’n mening dat het een schakelstang betrof. Voor een 70 euro incl montage heb ik het advies van de dealer opgevolgd en daarna voelde alles weer aan als niew!
Kortom, ik wil je niets aanpraten, maar vergeleken met een drukgroep of synchromesh is het wellicht de moeite waard om de garage hier even serieus naar te laten kijken (voor zover dat dan niet al gebeurd was uiteraard).
Succes.
Xantia 1.8 16v Break, Plus (2001)
Dag samen,
Klinkt niet best.Zelf heb ik een Xsara 1.6 automaat met 145000 km op de teller.
Ik heb bij motorhuis de bakolie uit voorzorg laten verversen en dat koste mij al 140 euro.
Ja een bak bij de sloop (hoeveel km heeft deze erop zitten ?),Ik kan niet in uw portemonnee kijken,zelf zou ik kijken voor een revisie bak.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008
- Xantia 2.0 16v Break
Ik heb inmiddels bakolie in huis, en kan bij een kennis de auto op de brug zetten. Maar aangezien zijn schuur slechts beschikt over een dun houten wandje wacht ik nog even iets minder koud weer af.
Twee liter bakolie en een oliefilter (voor de motor) voor 28 euro, ik wil als ik toch bezig ben dan ook maar meteen de motorolie verversen, voorlopig ga ik daar maar mee beginnen. En als ik dan de auto op de brug heb staan even de schakelstangen nazien en invetten.
Prijsopgaven voor een bak van de sloop liggen tussen de 250 en 350 euro, met een uitschieter van 800 euro plus eventueel inbouwen voor 250 euro. Voor dat geld kun je zo’n beetje een complete Xsara kopen…
Son como niños, pero sin como