2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Cruise control en ervaring contactspray
C4 friend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-2009

Gepost: 09 augustus 2009 12:41 AM
  [ # 16 ]

Contactpunten die ‘roesten’ geven zeker problemen. Maar hoe werkt die CC eigenlijk? Loopt er een stroompje door de schakelaar heen als de CC is ingeschakeld? Ik kan me dan voorstellen dat zodra dit stroompje wordt onderbroken, de CC wordt uitgeschakeld. Dat zal dan ook wel gebeuren als je het knopje bewust indrukt om de CC uit te schakelen. Met oxidatie zal dit waarschijnlijk op onbedoelde momenten gebeuren. Maar nu de vraag waar ik dan mee zit (sorry voor het lange intro-verhaal) waarom gaat het service lampje branden? Is er dan toch niet iets fout in de software?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 09 augustus 2009 02:19 AM
  [ # 17 ]

Lmapje gaat branden omdat de MMC (Motor Managment Computer, EBE,ECM) een storing heeft opgeslagen.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
C4 friend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-2009

Gepost: 10 augustus 2009 12:39 AM
  [ # 18 ]

Het is inderdaad logisch dat als het motormanagement een storing heeft waargenomen, deze wordt opgeslagen en wordt vertoond. Maar waarom wordt een storing waargenomen? Het onderbreken van een stroompje door oxidatie lijkt misschien op het normale indrukken van een knopje dus waarom dan een foutmelding? Weet iemand hoe de foutmeldilng tot stand komt, aan de hand van welke (combinatie van) signalen?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 10 augustus 2009 01:54 AM
  [ # 19 ]

De MMC (Motormanagment computer (ook bekent als ECM)), krijgt een singaal van de BSI, deze ontvangt een singaal van de COM voor het inschakelen van de CC of de lim. De MMC vergelijkt de ontvangen waardes (wagen snelheid,singalen) met de geprogrameerde waardes van de fabrikant (Letop niet Citroën maar Bosh of Siemens meestal), als hier een waarde van afwijkt slaat de MMC een storing op, bijv. ontvangen singaal van de CC te zwak, dan gaat het service lampje branden. Door dat deze storing geen invloed op het milieu heeft gaat het MIL (malfunction indicator light) niet branden.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
C4 friend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-2009

Gepost: 10 augustus 2009 10:42 AM
  [ # 20 ]

Oke, helder. Dank voor uitleg!

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 17 augustus 2009 02:18 AM
  [ # 21 ]

alles gaat via de computer, geef maar eens gas met rechts en iets remmen met links.
Gaat piepen uit het dashboard en krijgt meteen een melding in je display( geen foutcode dus kan je proberen)

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 31 augustus 2009 12:10 AM
  [ # 22 ]

Ook ik heb zeer veel problemen met de cruise-control. Zijn de knoppen zelf eenvoudig te demonteren om die contacten te inspecteren?
Kan je ze er gewoon af wippen? heb het nog niet aangedurfd i.v.m. airbag in de buurt Confused

Bedankt en de groeten,
Erik

Profiel  
 
C4 friend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-2009

Gepost: 01 september 2009 10:41 AM
  [ # 23 ]

Ik weet niet of de knoppen er makkelijk af gaan. In plaats van verwijderen heb ik ze een beetje opzij gedrukt maar zoals ik al eerder meldde, is dat niet echt geweldig. Voor wat betreft demontage is er voor de C5 wel een overzichtje beschikbaar op http//downloads.bouwman.net/demontage-com2000.pdf
Voor mij was dat voldoende afschrikwekkend, dit ga ik zeker niet proberen met de auto waar ik dagelijks mee forens ?

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 01 september 2009 11:25 PM
  [ # 24 ]

laat hem eens uitlezen door de dealer dan weet je wat meer
het kan namelijk ook in de electrische gasklep zitten..

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 02 september 2009 12:01 AM
  [ # 25 ]

Heb nou niet zoveel vertrouwen meer in de dealer. Ga geen namen roepen, maar als men mij steeds financieel een poot probeert uit te draaien door te zeggen dat er dingen vervangen moeten worden die helemaal niet kapot zijn en dat ik na een software-update geen follow-me-home verlichting meer heb waar bij dealer glashard staat te beweren dat ik het nooit gehad kan hebben ben ik redelijk klaar met die toko.
Met mijn motorfiets doe ik ook veel zaken zelf, dus ik dacht dit ook zelf eerst te onderzoeken.

Zal die pdf een lezen, bedankt.

Groeten,
Erik

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 02 september 2009 12:40 AM
  [ # 26 ]

C4-ever. Je kunt als particulier niet meer veel zelfstandig aan het electronica doen. Dit komt door het CAN netwerk. als je hier aan zitten klooien, ne je weet NIET wat je dot. Krijg je onherroepelijk wazige storingen die je ECHT veel geld gaan kosten.

Ik ga eens wat in me maar typen over Het CAN netwerk.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
C4-ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-11-2008

Gepost: 02 september 2009 12:59 AM
  [ # 27 ]

Dank je wel Citroenmonteurtje.
Het CAN-bus gebeuren is me bekend, ik had gehoopt dat het wellicht een mechanisch defect was in de knoppen o.i.d.

en volgens mij is die CAN-bus techniek ook een drama voor de dealer / werkplaats, als monteur kun je er ook niet veel mee. Voorbeeldje van mijn wagen:
Regelmatig de bekende airbagstoring, de piep en de melding in het display. Flink wat keren bij de dealer geweest, elke keer de auto teruggekregen met de mededeling dat ze alles gecheckt en gereset hebben en dat het over moet zijn. Niet dus.
Tot een keer dat er nog een auto was met dezelfde geschiedenis, van beide voertuigen de airbagunit verwisseld (ik die van hem en hij die van mij) en beide geen problemen meer Shocked

Lang leve de elektronica Rolling Eyes

Maar goed, ik dwaal af . . . . .

Groeten,
Erik

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 02 september 2009 01:21 AM
  [ # 28 ]

Valt eigelijk wel mee, ik heb als (mee bezig) specialisatie Electronica en dan namelijk CAN bus. Als je je hier in verdiept en de tijd er voorneemt (en ook gewoon probeert) dan leers je et van zelf.

Ok, misschien is het CAN bus bij jou bekent, maar bij de andere 99.9% van de DIT NIET, dit lever tvaak wazige storingen en hoge rekeningen tot gevolg….

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
C4 friend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-2009

Gepost: 02 september 2009 02:40 PM
  [ # 29 ]

@C4-ever Mocht je met behulp van de PDF besluiten het stuur te openen, zou je dan foto’s willen maken van de stappen daartoe? Het PDF bestand is voor een C5 (met een ander stuur). Informatie over hoe dat moet bij een C4 is welkom ivm eventueel overwegen later toch het stuur open te maken… bij voorbaat heel veel dank als je de foto’s wilt maken!

Profiel  
 
C4 friend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-2009

Gepost: 28 september 2009 12:11 PM
  [ # 30 ]

Voor de forumcrash stond hier als laatste bericht dat iemand een tip had gehad het lim-reg wieltje een aantal keren fors heen en weer te rollen. Dit om de corrosie (tijdelijk) te verwijderen. Deze tip had de schrijver van een citroen-garage. Aangezien bij de cruise control toch weer regelmatig uitviel, heb ik deze tip opgevolgd. Het werkt! Het bleef een week stabiel waarna het welbekende oranje lampje weer oplichtte. Nu schakelde ik dat wieltje altijd weer terug in neutraal (0) als de cruise control een periode niet gebruikt werd. Daar ben ik nu mee gestopt, het staat nu gewoon continu aan. En met het fors heen en weer rollen om de corrosie weg te halen, blijft het allemaal stabiel en werkend! Dus, schrijver van het verdwenen bericht: bedankt voor deze tip!!!!!!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook