Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simmetje schreef:Vialle injectoren erin zetten gaat sowieso niet werken. Bij Vialle is er geen verdamper en wordt de LPG vloeibaar ingespoten.
Injectoren van Prins of Koltec, ik zou het niet weten… Ik zou het niet doen, maar als de specs verder gelijk zijn zou ik technisch niet zoveel valkuilen zien. De techniek (gas injecteren in het spruitstuk) is namelijk gelijk.
Ik heb ooit bij een XM gezien dat men bij een AG installatie een Vialle verdampr heeft geplaatst. Dat werkte prima. Dat betrof een AG DGC installatie.
Wat echter ook veel wordt gedaan is het ombouwen van een DGi installatie naar een DGC installatie. Een DGi installatie is dus de eerste generatie G3 Gasinjectie van AG en daarmee zijn veel problemen met de injectoren. De huidige SGi installtie schijnt minder slecht te zijn, maar ik heb er nog steeds mijn twijfels over. Zul je ipv elke 30K wel elke 60K nieuwe injectoren moeten kopen…..
De DGC installatie is de installatie waarbij het gas nog ouderwets via een mengstuk in het inlaatspruitsuk wordt geinjecteerd. Dus nog wel kans op backfire en iets vermogensverlies. Echter probleemlozer en ook G3 goed gekeurd.
De ES9J4 motor heeft helaas geen G3 goedkeuring. Dus veel €€€€ aan meneer Zalm doneren.
over wat voor prijzen praten we eigenlijk als we het over nieuwe injectoren hebben? bij een 4 pitter, neem aan dat je bij een V6 er meer nodig heb?
toch denk ik dat je zonder G3 belastingtarief wel goedkoper uit zult zijn.
het valt me wel op dat de C5 op LPG G3 vollop in de aanbieding zijn.
dit in tegenstelling tot de XM of een Xsara, en al helemaal niet de Xsara 2.0 16V (138 pk)
welke installaties zitten er vaak in de C5, ook die “slechte” AG?
het valt me wel op dat de C5 op LPG G3 vollop in de aanbieding zijn.
dit in tegenstelling tot de XM of een Xsara, en al helemaal niet de Xsara 2.0 16V (138 pk)
een xsara 138 pk kan niet op gas vanuit citroen dus dat zie je byna niet
en de xm en xsara zijn ook niet veel gelaesd zoals de c5 vandaar dat die ook niet zoveel op gas te krijgen zijn
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Injectoren vervangen kostje allin zo rond de 400 euro meen ik. Ik heb er echter zelf geen ervaring mee.
Eeen V6 heeft inderdaad 6 injectoren nodig.
De C5 is eigenlijk alleen met AG geleverd omdat deze G3 keuring heeft icm de C5. Ik zelf nog nooit een C5 met een Vialle gezien al moet ik wel zeggen dat ik zelf weinig interesse in de C5 heb. Best een leuke auto, maar de XM in de laatste serie is gewoon betrouwbaarder en goedkoper.
Moet overigens wel zeggen dat een collega van mij tot volle tevredenheid een C5 op gas rijdt en er super happy mee is.
Eeven een kosten berekening voor een V6 op gas bij 25K:
Benzine:
Belasting per jaar: 752
Brandstof: 2500l * 1,37= 3425
Totaal: 4177
Gas
Belasting per jaar (G2): 1396
Brandstof: 2500l * 0,40= 1000
Totaal: 2396
Je pakt dus 1000 euro per jaar. Als de benzine echter doorstijgt naar pakweg 1,50 wordt het feestje al snel 350 per jaar interessanter.
Ik las echter bij de CX fanaten ook een verhaal van een ander merk installatie wat hier verder niet is genoemd. En voor ca. 1800 incl. btw. Kan een van deze personen hier wat meer over vertellen ?
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Zie dat ik niet kan rekenen….
We zitten bij 25K op een verschil van bijna 1800 Euro…..
Terugverdientijd is iets meer als een jaar… Dat lijkt me goed te doen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simmetje schreef:Injectoren vervangen kostje allin zo rond de 400 euro meen ik. Ik heb er echter zelf geen ervaring mee.
Eeen V6 heeft inderdaad 6 injectoren nodig.
De C5 is eigenlijk alleen met AG geleverd omdat deze G3 keuring heeft icm de C5. Ik zelf nog nooit een C5 met een Vialle gezien al moet ik wel zeggen dat ik zelf weinig interesse in de C5 heb. Best een leuke auto, maar de XM in de laatste serie is gewoon betrouwbaarder en goedkoper.
Moet overigens wel zeggen dat een collega van mij tot volle tevredenheid een C5 op gas rijdt en er super happy mee is.
Eeven een kosten berekening voor een V6 op gas bij 25K:
Benzine:
Belasting per jaar: 752
Brandstof: 2500l * 1,37= 3425Totaal: 4177
Gas
Belasting per jaar (G2): 1396
Brandstof: 2500l * 0,40= 1000Totaal: 2396
waarom is een XM betrouwbaarder als een C5?
de meningen zijn hier nogal over verdeeld geloof ik
tussen 4177 en 2396 zit zowat zelfs 1800 euro per jaar verschil
maar daar had je mischien wat extra onderhoud vanaf gehaald?
edit zie dat je nog een post had geplaast
@citroenc2
op LPG zie je de Xsara 2.0 16V eigenlijk helemaal niet.
maar gewoon op bezine zijn ze ook al erg zeldzaam.
de 2.0 16V VTS (167) pk staat meer in de aanbieding.
bij deze auto ben ik bang dat ik de vering erg hard ga vinden
lijkt me overigens wel leuk om een keer in te rijden
verzekering zal overigens met de VTS ook wel omhoog schieten…
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Even wat over de betrouwbaarheid:
De eerste XM’s (voor 1992) waren in hun eigen tijd drama auto’s. Je had er drie nodig: De eerste stond bij de garage, de tweede werd weggesleept en met de derde kon je rijden.
Dit kwam door tal van construtiefouten in vooral het electriek. De fout is vrij snel gevonden en bleek in de massaverbindingen te zitten. Deze zijn gemodificeerd en leveren nu geen problemen meer op. Van 1992 tot 1994 zijn deze xm’s geleverd en dit waren al prima auto’s. De rijdende exemplaren zijn in de meeste gevallen door de dealers gemodificeerd. Ook zijn in 1992 de remschijven en blokken groter geworden en zijn er tal van kleine dingetjes verbeterd.
In 1994 is de facelift geweest en werd alles ook nog eens een stuk beter in elkaar gezet. Minder piepjes en kraakjes.
Alle motoren waren eigenlijk vanaf het begin probleemloos. Alleen de V6.24 van de eerste serie heeft een oliepomp die te weinig opbrengst genereerd wat tot problemen leidt. Ondanks een modificatie lopen deze motoren bij een beetje sportieve rijstijl toch voor de 200K volledig in de soep. Bij deze modificatie is namelijk niet de oliepomp zelf aangepakt, maar de nokkenassen, die een speciale coating hebben gekregen.
In 1997 is de Serie 3 gekomen en zijn de laatste details geperfectioneerd. Er is een nieuwe V6 motor met een beter automaat gekomen (zelfde als de C5) en een nieuwe ABS computer.
Een serie 3 kent geen electronische malaise en de rest van de auto was altijd al probleemloos.
De eerste C5’en (t/m 2003) hebben vaak elllende met de electra, spiegels die spontaan in en uitklappen, carkit die het niet doet, wazige meldingen van de boordcomputer etc. Vooral oppassen bij duurdere uitrustingen van 2001 en 2002. Vooral als er een bluetooth carkit in zit.
De huidige C5 hoor ik dit soort zaken veel minder van.
Dan nog even wat over de verzekeringspremies: Ik verkoop in mijn werk ook verzekeringen, dus ik kan er wel het e.e.a. over zeggen: De prijsstunters (Polis Direct, Sterpolis etc.) accepteren je domweg niet voor je 24e en vele vaak daarna ook niet. Dit is ook de reden dat ze zo goedkoop zijn. Als je weinig risicovolle klanten hebt, hoef je minder uit te keren. Een snelle auto is voor hun een auto waarbij de auto per 10Kg massa meer als 1Pk vermogen heeft.
Voorbeeld: een XM V6 12v van 1992 weegt 1420Kg en heeft 170Pk. Deze willen ze niet hebben. Een XM 2.0i 16v heeft 132Pk en weegt 1365Kg. Dit is wel accoord.
De kwaliteitsmaatschappijen (Delta Lloyd groep (AAV, Ohra, Delta Lloyd), NN, Aegon, Centraal Beheer) accepteren je vaak zonder problemen. Echter wel voor een hogere premie als met een standaard auto. Sommige doen dat ook volgens de pk/gewichts regel en andere (AAV, Ohra, Delta Lloyd) kijken naar de 0-100 sprint en de top. Ik geloof dat 0-100 niet binnen de 7.5s mag en de top max 210 mag zijn. Blijf je daar onder, geen premieopslag, anders wel.
Lang verhaal kort maken: Je zult iets meer aan verzekering kunnen betalen, maar let even op de fabrieksopgaves en vraag bij je eigen verzekeringsmaatschappij hoe ze ermee omgaan, vergelijken loont echter wel.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Bluetooth carkit is een optie.
Bij de XM’s waren het ook vaak electrische kwaaltjes. Auto blijft altijd rijden (tenzij slecht onderhouden…)
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Maar volgens mij gaan we nu iets teveel offtopic. Over de betrouwbaarheid gaan verschillende verhalen de ronde, laten we het nu weer over de voor en nadelen van LPG Hebben !
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oke voor en nadelen van LPG
dan heb ik er nog wel 1
wat is het nadeel van een auto kopen op LPG t.o.v. een benzine auto kopen en daar zelf LPG inbouwen.
bij het laaste moet je natuurlijk direct investeren terwijl bij de eerste iemand anders dat al voor je heeft gedaan.
is de kans bij een reeds ingebouwde LPG installatie op problemen erg veel groter dan als je het zelf laat doen?
Zelf laten inbouwen betekent:
- je begint met een frisse kop, op benzine slijten de kleppen/zetels niet of nauwelijks.
- je begint met een lagere kilometerstand, bestaande gasauto’s hebben meestal veel gelopen.
- alle LPG spullen zijn nieuw en soms van beter/moderner type, vaak zal er ook wel iets van garantie op zitten.
- vrije keus in soort installatie, tank, installateur enz.
Je zal er dus wat langer mee door kunnen rijden, of een hogere prijs voor de auto vangen als je ‘m toch vroeg verkoopt (met name door de lage kilometerstand dan).
Of je dat de extra investering waard vindt is aan jezelf.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ja het is inderdaad een overweging.
wat je bespaard door een auto op LPG te kopen, die vaak een lagere rest waarde hebben.
dat geld kan je weer gebruiken aan evt. kosten/onderhoud.
het is toch een flink bedrag wat je bespraard.
de kosten van de LPG installatie.
goedkopere aanschaf van de auto zelf.
zijn overigens soms met best nog normale km standen te krijgen.
het puntje garantie is natuurlijk wel handig.
maar als je een auto met een half jaar garantie geeft, kunnen ze bij goede afspraken ook nog half jaar garantie op LPG geven.
maar dat moet denk wel goed besproken worden…
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Heb in autoweek een verhaal over de Prins VSI installatie gelezen in autoweek. Dat lijkt me ook wel wat. Dan kan er ook nog G3 op een XM uit 97. Ga eens een prijsopgave vragen.
Heb er al eentje van Vialle. 2200 Euries. Terugverdientijd voor mij is 1.5 jaar. Als het Prins systeem ongeveer hetzelfde kost dan moet het maar eens gaan gebeuren.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simmetje schreef:Heb in autoweek een verhaal over de Prins VSI installatie gelezen in autoweek. Dat lijkt me ook wel wat. Dan kan er ook nog G3 op een XM uit 97. Ga eens een prijsopgave vragen.
Heb er al eentje van Vialle. 2200 Euries. Terugverdientijd voor mij is 1.5 jaar. Als het Prins systeem ongeveer hetzelfde kost dan moet het maar eens gaan gebeuren.
is jou V6 dan ook voor de RDW G3 waardig?
of gaat er een G3 installatie in en “normale” LPG wegenbelasting betalen?
dan kan je alsnog genieten van zuiniger verbruik en meer vermogen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Offtopic >>> over 10.000Km heb ik mijn LPG-pot er uit! Als ik zo blijf doorrijden dan heb ik hem er uit na 9 maanden.
(maar ik hoef dan ook geen wegenbelasting te betalen )
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik begrijp uit het verhaal op de site van Prins autogas systemen dat ook auto’s die geen fabrieks G3 keuring hebben op G3 kunnen door de auto door TNO te laten meten.
Ik ga nu uitzoeken hoe e.e.a. exact zit.
Domme vragen bestaan niet.