keuzeschakelaar ventilatie xantia
sam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006

- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
Gepost: 08 augustus 2009 01:38 AM

dag forum,

de keuzeschakelaar van de ventilatiestand van mijn xantia kan niet volledig van links naar rechts geschoven worden (zie foto).

is er iemand hier op het forum die hetzelfde probleem al heeft gehad en hoe kan ik dit herstellen?
moet ik het volledige dashboard demonteren (zoals bij defecte verwarmingskachel) of enkel middenconsole en dashboardkastje?
ik heb een haynes-manual ter beschikking.
het is een xantia type 2 (1,9td met airco en passagiersairbag).

:smt201

grtz

sam

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 augustus 2009 01:44 AM
  [ # 1 ]

je link doet het niet.

Meestal is de kabel los of stuk.
Dashboard hoeft er gelukkig niet uit.

 

Profiel  
 
sam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006

- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
Gepost: 08 augustus 2009 02:13 AM
  [ # 2 ]

dag rene,

thnx voor de tip.
hopelijk lukt het met deze link.

grtz

sam

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 08 augustus 2009 01:16 PM
  [ # 3 ]

Je kunt om te beginnen eerst alleen het bedieningspaneel van de verwarming loshalen. Dan kun je zoals René al zegt, zien hoe het met de kabel is.

Misschien is dit nog een handige link voor het verwijderen van het paneel:

 

Jeroen

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 08 augustus 2009 05:47 PM
  [ # 4 ]

Aan de binnenzijde van de schuif zit een tandheugel. Deze grijpt in een tandwiel waarmee de kabel bedient wordt. Ik vermoed dat er iets tussen de tanden zit waardoor deze niet meer kunnen bewegen. Op de foto’s in de link van Jeroen kun je deze tandwielen zien.

Succes, Henk.

Edit: PS Niet forceren dan breekt de schuif af Exclamation

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 08 augustus 2009 07:43 PM
  [ # 5 ]

Het kan inderdaad zo zijn dat er iets tussen de tandwieltjes zit wat de boel afklemt maar wat veel vaker voorkomt is dat er een bos bedrading of een antennekabel in de weg zit die de hevel blokkeert. Ik had hetzelfde probleem toen ik 2 weken terug mijn halve Xantia moest slopen om de kachelradiateur te vervangen. Voordat ik de radio monteerde was alles goed gangbaar en na montage van de radio ging deze schuif ook niet erg lekker. Dus: even je radio eruit trekken en dan eens even proberen. Loopt hij dan nog niet goed, dan inderdaad even de unit eruit en onder de zwarte afdekkap kijken. Klusje waar je een uur mee druk bent, denk ik.

Succes!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 augustus 2009 09:32 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn Xantia zit er een mooi stickertje om de draden van de iso-stekker, met in het engels de waarschuwing erop te letten dat er niets tussen de kachelbediening komt. En raad eens wat mij overkwam na het overbouwen van de radio Laughing

Profiel  
 
sam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006

- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
Gepost: 09 augustus 2009 02:27 AM
  [ # 7 ]

ok
thnx voor de info
ga morgen de radio eerst eens demonteren en zien of dit de oorzaak is

grtz

sam

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 augustus 2009 03:23 PM
  [ # 8 ]

Als je de radio eruit hebt gebouwd, kijk je daar tegen een kunststof ventilatiekanaal aan van de verwarming die van het kachelhuis naar de linker uitblaasopeningen loopt, links naast je stuur dus. Als je hier met je hand overheen voelt, zit daar een open ruimte waarin zich de hevel beweegt, waar ik het over had. Dit is de hevel die door de onderste (witte) kabel wordt bediend. Als daar eventuele obstakels zitten, zoals bedrading, dan gaat deze hevel moeilijk heen en weer. Omdat de beide kabels samen werken, krijgt de bovenste (blauwe) het ook moeilijk en lijkt er geen beweging meer in de schuif te krijgen. Ik bedoel dus de kabels in de bedieningsunit; onder wit, boven blauw. Ik verwacht echt dat je last hebt van bedrading of een stekkerblokje. Als er een kabel losgeschoten is, gaat de boel meestal alleen maar lichter. De buitenkabels zitten in de bedieningsunit met clips vast. Pas op dat die niet alle kanten opvliegen en wip ze evt. voorzichtig los. Je wipt ze aan de lip omhoog en ze scharnieren om een vast punt aan de unit. Houdt een magneetje bij de hand!

Succes

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
sam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006

- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
Gepost: 10 augustus 2009 05:11 PM
  [ # 9 ]

gisteren met mijn patiënt (xantia 1.9td) naar het kabinet van de sm-dokter (forumlid wbogaerts) geweest.
na nogmaals de medische adviezen van collega-chirurgen rene, toniclight, hendrik69, GW-tje en ZX1.4i te hebben geraadpleegd brachten we de patiënt (via afkoppelen van de accu) in een diepe narcose.
eerst werden de omliggende organen (radio+schuif, asbakslede en kader) voorzichtig weggenomen.
met het gespecialiseerde torx-gereedschap konden we de defecte regelunit verwijderen. na het wegnemen van het afschermkapje was er eigenlijk niets te zien van een blokkage. enkel de regelkabel voor verse luchtinvoer van buitenaf of recyclage van binnenlucht had een knik vlak achter het tonnetje waarmee hij in de regelarm zat.
eerst de voedingskabel van de unit-verlichting en de andere kabel onderaan los gemaakt en dan de clipsen voorzichtig weggeklikt en de kabels eruit genomen. de knik in de binnenkabel werd eerst met 2 universeeltangen recht gemaakt. de luchtkeuzeschuif ging hierna zonder problemen weer open en dicht.
hierna even gezocht naar een mogelijk obstakel dat in de weg zou kunnen liggen voor de andere kabels, maar niets gevonden.
de andere kabels (blauwe en witte) konden zonder probleem hun schuiven laten bewegen.
het volgende was de regelunit nazien. hierin was ook nergens iets te bespeuren van een blokkage. enkel het regeltandwiel van de blauwe kabel kon maar enkele tanden verdraaid worden en toen zat hij vast.
na enkele malen alles manueel te hebben verdraaid ging elk onderdeel terug vlot over en weer. nog wat vet op de radertjes gespoten en alles terug in elkaar gezet, aangesloten en ingebouwd.
console terug aangekleed en nogmaals elke schuif geprobeerd.
elk onderdeel deed zijn werk en de gehele klus was op een goed uur geklaard.
mijn dank nog aan allen voor hun vakkundig advies.  halelujah

grtz

sam

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 augustus 2009 05:14 PM
  [ # 10 ]

very good

 

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 11 augustus 2009 01:38 AM
  [ # 11 ]

Kijk, zo horen we het graag!
Wat een samenwerking…... Laughing

Die knik in de gele kabel had ik ook. Vraag me af of dat origineel is, of een modificatie achteraf door de dealers. Ik vermoed dat men het heeft gedaan om te voorkomen dat de luchttoevoer van buitenaf volledig kon worden afgesloten. Misschien dat dat soms problemen gaf. Ik heb de kabel ook recht gebogen en na inbouw bespeurde ik toch enige hapering. Om ventilatieproblemen te voorkomen heb ik de gele kabel uit het armpje gelaten. Deze schuif is dus bij mijn Xantia buiten werking.

Fijn dat alles weer werkt very good

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook