Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nogmaals: technisch gezien gaat dit verhaal gewoon niet op. De kop van een bx bestaat uit één deel. De nokkenas is gelagerd in de kop zelf, niet in een apart huis. Zet je de kop op het blok, dan komt de nokkenas dus niet dichter op de klepstoters te staan, omdat je bv het nokkashuis door de kopbouten vast te zetten dichter op de kop zelf zet. Een bx heeft namelijk geen los nokkenashuis. Daarbij: met een op het blok gemonteerde kop stel je de klepspeling ook af door de nokkenas te demonteren. Dat zou dus betekenen dat de zojuist bepaalde klepspeling weer zou veranderen zodra je de nokkenas terugplaatst en de distributieriem weer op spanning brengt? Yeah.. sure… Vakman of niet ( dat ik ook namelijk), dit verhaal klopt technisch gezien al niet… Hoe kun je het nou eens zijn met iemand als je zelf geen ervaring of autotechnische opleiding hebt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Hoe kun je het nou eens zijn met iemand als je zelf geen ervaring of autotechnische opleiding hebt?
Ervaring is beperkt en autotechnische opleiding wordt aan gewerkt, wel grote interesse in het geheel en verdiep mij er al jaren in. Ik ben mij er van bewust dat ik nog lang niet alles weet maar ik heb weldegelijk enige kennis van zaken. Ik kan er ook weleens naast zitten, wat ik lees of hoor hoeft ook niet altijd te kloppen. Ik probeer wel altijd de redenatie erachter te ontdekken en op die manier te kijken of het kan kloppen.
Maar om terug te komen op de klepspeling. Om een nokkenas te kunnen draaien er een speling nodig is, als deze speling (hoe klein ook) er is betekend dat automatisch dat de klepspeling kan varieren door bijvoorbeeld het spannen van de distributieriem. Daarnaast heb je altijd een vervorming in je kop op het moment dat je de kopbouten vastdraait, ook als deze ‘recht’ heb je daar last van al is het alleen al omdat je het oppervlakte onder de boutkop samenperst. Met andere woorden, de situatie verandert dusdanig bij het monteren dat je alleen een nauwkeurige meting krijgt als alles is gemonteerd en je al uitgaat van de situatie waarin het geheel moet werken. Als je dan de klepspeling aanpast en de nokkenas weer terug zet kom je weer het dichtst in de buurt van je uitgangspunt.
En wij praten hier over verschrikkelijk kleine afwijkingen maar een motorblok werkt nou eenmaal met zeer kleine toleranties, zo klein dat je (naar mijn mening) ook hier rekening mee moet houden voor het beste resultaat.
Dat is mijn theorie hier achter, misschien maakt het in de praktijk geen bal uit maar als iemand die ik hoog heb zitten en de meest extreme blokken bouwt zoiets zegt doe ik het niet af als broodje aap.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Weet je aan hoeveel BX-en Waterman gesleuteld heeft? En weet je hoe “hard” een distributieriem aan een nokkenas trekt?
Indien je dat niet weet, kan je beter even luisteren naar iemand met veel ervaring.
Citroen!
Heb ik het goed als ik zeg dat Waterman monteur is? (puur uit interesse, gewoon benieuwd naar zijn achtergrond)
Ik denk dat Waterman en ik uit een verschillend oogpunt kijken en het daarom al niet eens zullen worden. Als hij uit ervaring weet dat je bij deze blokken geen verschil zult meten, prima want dat kan ik toch niet weerleggen. Dat hoeft niet gelijk te betekenen dat ik onzin loopt te verkondigen, het is alleen de vraag hoeveel invloed het zou hebben en dat verschilt uiteraard per blok.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waterman is geen automonteur. Gelukkig niet meer. Ik heb 4 jaar Mts werktuigbouw, afstudeerrichting autotechniek, opleiding gehad bij Savali in Houten, 10 jaar ervaring als revisiemonteur en restauratiemonteur. Nu al weer jaren vastgoedspecialist ( geen vieze handen, erg lekker verdienen, en je rug blijft heel. Genoeg info?
Het verhaal dat de distributieriem de speling tussen de nokkenaslagers uit kan drukken is ook vrijwel onmogelijk: het zijn glijlagers, net zo als drijfstang en krukaslagers. Daar staat dus tussen de 1 en 8 bar oliedruk op en die drukt die nokkenas weer net zo hard om hoog als die riem hem naar beneden zou trekken. Daarbij: de riemen trekken vrijwel niet aan de nokkenas. Deden ze dat wel dan zou bij het opwarmen en dus uitzetten van blok en kop of wel de riem breken of wel de nokkenas vastlopen in haar lagers.
Voorbeeld: als ik de kleppen van mijn sm blok op de werkbank afstel, met gedemonteerde koppen, de koppen monteer, de kettingen op spanning breng ( 2kgm) en de klepspeling controleer dan mag je mij vertellen hoe het komt dat deze exact gelijk is gebleven. ( nee, ik meet die speling niet met domme voelermaten maar met een excentrische, geijkte, schuifmaat speciaal gemaakt voor dit doel)
Daarbij, zoals ik al eerder schreef: bij een bx moet je om kleppen te stellen de nokkenas demonteren. Dat zou dan dus betekenen dat je de klepspeling stelselmatig verkeerd hebt…
Overigens, dit soort “losse opmerkingen”
Gais schreef:Zo de klepspeling meten heeft geen zin, als de boel weer in elkaar zit is de speling weer anders.
Zonder verdere uitleg gebaseerd op eigen ervaring of kennis zijn natuurlijk totaal zinloos…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Duidelijk, dacht iets te weten maar blijkbaar toch niet zo goed als ik had gehoopt. Maarja, toch weer wat geleerd. Vraag mij nu wel af of het bij motorfietsblokken nauwer komt of die opmerking van die man ook niet klopt.
Wat betreft je achtergrond, altijd handig om te weten op een forum. Zo heb ik ook een beetje een beeld van de persoon erachter.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat foto’s voor de liefhebbers:
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De klepseals heb ik inmiddels vervangen. Ik heb daar een speciale tool voor geleend bij de garage en zo verliep het allemaal voorspoedig. De nieuwe rubbertjes heb ik gratis gekregen van de garage dus dat was weer een meevaller . Ik zal wat foto’s plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Handige tool:
Rubbertjes verwijderd:
Op de een of andere manier vind ik dit gewoon mooi materiaal:
Nieuwe seals:
Gemonteerd:
En met 2 nieuwe vulplaatjes zit het er weer in:
Nu moet ik alleen nog een nieuwe keerring halen voor de nokkenas. Kan ik de nokkenas trouwens al monteren en later de ring er op duwen?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goed werk man!
Je kunt de nokkenas gewoon monteren en de keerring later plaatsen maar het is iets makkelijker om dat te doen wanneer de nokkenas los ligt… en nu hij toch al los ligt zou ik dat dus maar gewoon doen.
Maar je bent echt lekker bezig met je auto! Dat wordt weer een heel puik beestje als ie dadelijk klaar is!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Toni,
dankje, ik hoop ook dat hij straks weer loopt als een zonnetje. En wat nog belangrijker is, dan kan ik eindelijk aan m’n 16v werken!
Echt vreselijk knap man dat je dit allemaal doet. Diep respect! Ik vind die foto’s erbij ook altijd super. Erg gaaf project. Veel succes en daarna werken aan je 16v. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Die tri van jou klinkt alsof niet alle cilinders mee doen. Zou toch eens goed naar de ontsteking/injectie gaan kijken. Start eerst eens met de bougies om te kijken of je daar verschillen zietn.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
BX19TZI schreef:Echt vreselijk knap man dat je dit allemaal doet. Diep respect! Ik vind die foto’s erbij ook altijd super. Erg gaaf project. Veel succes en daarna werken aan je 16v. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.
He Willem, dankje! Ik moet zeggen dat dit ook zeer leuk werkje is. Er zit hier een kleine Renault garage om de hoek en daar kan ik veel gereedschap lenen en discussiëren over hoe problemen aan te pakken, en dat maakt het allemaal wel wat makkelijker. De belemmerende factor is vrijwel altijd geld .
Het werken aan de 16v zal nog wel even duren, maar een geruststellende gedachte is dat jij over een paar jaar toch alle mogelijke reserveonderdelen hebt .
@Gais, er zit zeker een probleem in de ontsteking. Het is echter niet één cilinder/zuiger die roet in het eten gooit. Net op de terugweg had ik weer een dansende toerenteller, dus ik ga zowieso de verdelerkap eens opentrekken en de bobine nameten. Bougies staan ook op het lijstje.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Oke, ik heb spullen besteld. Bij de Brezan haal ik morgen op:
- waterpomp + pakking
- pakking uitlaatspruitstuk
- pakking kleppendeksel
- thermostaat + keerring/pakking
- koppakking
- boutjes voor verbinding tussen spruitstuk en uitlaat
Bij de TC in Eindhoven kan ik terecht voor de kopbouten. Keerring wordt nog achteraan gegaan.
De dealer hier in de buurt heeft een collega gevonden in Groningen die nog een oliefiltertje voor in de kop heeft liggen. Het is nog een hele zoektocht zo!