Hoi,
Het is niet de eerste keer dat de beruchte zekering links voor bij de koplamp bij mijn tct doorfikt en de ventilatie het begeeft, alleen deze keer is de zekering nog helemaal heel. Ik hoop dat het nu aan het kastje ligt en dus nog steeds de standaard feature .
Vraagjes: dat kastje is amper omhoog te krijgen dus kan ik de onderkant niet echt bekijken, maar zit er gewoon een stekkertje ondering wat ik los kan trekken om het door te meten?
Als er onverhoopt geen spanning op staat , is er nog een andere zekering waar het aan kan liggen?
Zijn er relais die stuk kunnen zijn en alleen een kapotte ventilatie op kunnen leveren? verder doet alle electronica het gewoon.
Heeft iemand toevallig een plaatje liggen van een zwevende zekering fix?
Ik hoop dat iemand de reddende suggestie heeft want met dit weer geen ventilatie (en de airco vertikt het dan ook )is niet fijn met 2 kleine kinders.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2406.jpg)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Het zekeringen kastje zit vastgeschroeft. De konnektoren kun je er uit wippen nadat je de 2 gele schuifjes er gedeeltelijk uitgetrokken hebt en zo de konnektoren ontgrendeld..
heb ik het goed als ik denk dat alle aansluitingen daar de massa delen? Ik zie tenminste 2 dikke massa? kabels aal de zijkant zitten. Is het de connector in de hoek waar ook de zekering zit die ik moet hebben? Lijkt me van wel mgoed. helaas is vrouwlief al weer op pad met de auto dus kan ik nu niet kijken.
Iig bedankt de tip de gele schuifjes moeten worden uitgetrokken, ik kreeg er geen beweging in maar zal het eens met een dun schroevedraaiertje voorzichtig proberen vanmiddag.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
ik heb vorige maand de zwevende zekering geplaats, het is vanaf de accu gezien de 2e stekker links op de voorste rij.
ik heb hem daar doorgeknipt en een draadje met zekering direct naar + op de accu met een kabeloogje, sindsdien geen problemen meer.
Sjaak
Sjaak81 schreef:ik heb vorige maand de zwevende zekering geplaats, het is vanaf de accu gezien de 2e stekker links op de voorste rij.
ik heb hem daar doorgeknipt en een draadje met zekering direct naar + op de accu met een kabeloogje, sindsdien geen problemen meer.
Sjaak
hmm , klinkt goed alleen pak je het draadje van de zekering af lijkt me en niet het draadje naar de zekering toe? om aan de + pool te hangen dus. naar de zekering toe een plus maken maak je een lus van + pool naar - pool denk ik. Is die denkwijze correct?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
je schrijfwijze in iedergeval niet, er is echt niets van te maken
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:je schrijfwijze in iedergeval niet, er is echt niets van te maken
ik knip de draad door die in de 2e connector zit zoals sjaak aangeeft.
knoop ik dan de plus van de accu aan het stuk draadeind wat de auto ingaat of aan het stuk dat het zekeringkastje ingaat?
Lijkt me de draad diericting auto gaat maar ik wil het zeker weten.
zo duidelijker?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
met het kastje heb je niks meer te maken, knip de draad af, gooi het stekkertje in een vuilnisbak, maak het draadje vast aan je pluspool.
sjako
Sjaak81 schreef:met het kastje heb je niks meer te maken, knip de draad af, gooi het stekkertje in een vuilnisbak, maak het draadje vast aan je pluspool.
sjako
jups, vanmiddag doorgemeten, de 2 dikke kabels die aan de zijkant van het kastje zitten zijn + polen, dus ik kan zelfs gewoon aan de zijkant een aftakking maken ipv aan de accu. Ik dacht dat het massa kabels waren vandaar mijn verwarring. Morgen naar de electro boer en een zekering + houder halen en aansluiten.
(off topic, zie dat ik weer tiepo’s in mijn vorige beicht heb gemaakt, maja, posten is niet simpel met kids van 3 en 1 jaar die ook willen tiepen )
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Goed, zekering gebypassed met een zwevende zekering. Dat leek een paar tellen te helpen en toen kapte de blower er weer mee.
Mijn radiator is een paar weken terug vervangen, en dat zit in dezelfde hoek, nou denk ik dat ik wellicht een kabelbreuk zou kunnen hebben in die hoek? En dat door mijn gefriemel met die draadjes er even contact is geweest. Vraag: waar gaat die draad heen en is dat compleet te bypassen?
Naar wel punt kan ik een draad trekken?
Hopelijk heeft er nog iemand suggesties.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
sluit ‘m nou maar gewoon even aan op de plus van de accu, als het dan nog mis gaat kun je verder gaan zoeken
S
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Jeroen28 schreef:Goed, zekering gebypassed met een zwevende zekering. Dat leek een paar tellen te helpen en toen kapte de blower er weer mee.
Mijn radiator is een paar weken terug vervangen, en dat zit in dezelfde hoek, nou denk ik dat ik wellicht een kabelbreuk zou kunnen hebben in die hoek? En dat door mijn gefriemel met die draadjes er even contact is geweest. Vraag: waar gaat die draad heen en is dat compleet te bypassen?Naar wel punt kan ik een draad trekken?
Hopelijk heeft er nog iemand suggesties.
Ja dat heb ik ook moeten doen : nieuwe (dikke) draad van aan de batterij ( met een zekering uiteraard) tot binnen aan de groene relais geplaatst en werkt nu al meer dan een jaar perfect .
Gebruik liefst een draad met dubbele isolatie .
heb hem over de radiator naar de andere kant laten lopen , en dan met de draadbundel van de motor mee tot aan het schutbord , daar kan hij mee door de rubber doorvoer die aan de voeten van de passagier uitkomt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Sjaak, dat had ik dus gedaan. op de plus, zekering en aan de rode draad die ik van het zekeringkastje had gehaald.
Wat nu vreemd genoeg wel heeft geholpen, is het wiebelen aan de snoeren die her en der aan de blower zitten. Ik had die tip ergens bij mijn zoektochten op cifo gelezen. Vreemd dat dat kennelijk helpt.
Waalter, klinkt goed, ga ik zoeizo ook doen, gewoon compleet nieuwe kabel met een fatsoenlijke zekering neerleggen. tnx voor de tip over het doorvoergat.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Goed, na een tijdje gewerkt te hebben sloeg de ventilator afgelopen week weer af.. wiebelen met de draden hielp niet meer Multimeter erbij, een en ander nagemeten, er komt niks terug van de ventilator. Ventilator met erg veel moeite (ik heb alleen maar lange schroevedraaiers) losgekregen en eruit gewurmt om zo alle aansluitingen eens te bekijken. Bleek dat de stekker waarmee de ventilator is aangesloten aardig gecorrodeerd was. Het stekkertje een paar keer losgetrokken en weer erin, motor starten en ja hoor, blazen als een gek. Stekkertje nog maar even flink schoon gekrabt en met contactspray ingespoten en de boel weer vastgezet, het werkt nog steeds. Nou hopen dat dat zo blijft. Je leert je auto wel kennen zo zeg.
Voor op het verlanglijstje, een paar hele korte schroevedraaiers
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx