Hallo allen,
Zoals het onderwerp aangeeft heb ik last van inhouden v/d motor op langere stukken. Het doet zich met name voor wanneer er afgeremd moet worden van 120km/u naar bijvoorbeeld 50km/u. De motor begint lichtjes te horten en stoten en kort daarop de melding Katalysator storing / Uitlasgassen storing. (Storing verdwijnt overigens ook weer redelijk snel. Enkele dag(en)
C5 uit 2001 aan de kant, contact er af, even wachten, weer starten probleem is tijdelijk verholpen.
Vervangen zijn: bougies, bobine. Olie is 5 W40. Ben bij de dealer geweest en laten uitlezen. Conclusie van dealer: pingelen in 1 van de zuigers. Motor loopt te netjes voor kapotte klepstoters zegt men.
Iemand enig idee? Oh ja, weet niet of dit normaal is bij de C5 (tis mijn eerste) De temperatuur meter in de auto staat al halverwege nadat ik amper een kilometer heb gereden. Hij blijft vervolgens netjes in het midden staan. Is dit normaal bij Citroen?
Iemand!!?? Alvast bedankt….
Gr,
Dimitry
Tja, dat ligt toch echt aan de gasinstallatie!!!!
Ik ken deze irritator zeer goed, maar ja, bij mij móet het wel aan de gasinstallatie liggen. Maar het probleem is wel minder geworden naarmate er nu wat langere tijd 0W30 in zit en de laatste keer ook een “motor flush” is gedaan.
Sindsdien loopt de motor beduidend beter maar helemaal weg is het nog niet. En als het oliepeil daalt komen er meer haperingen. Handig signaal, dat wel, maar ik ga dus niet op vakantie met deze auto. Woon-werk is prima maar ik heb geen zin om elke 100km langs de kant te staan.
Mijn C5 is van hetzelfde bouwjaar, 2001, 2.0 met een Vialle LPI installatie. Maar ik heb allang begrepen dat de oorzaak dáár niet ligt.
Ook bij mij was de diagnose “overslaan meerdere cilinders” op het uitleesscherm van Oldenhage.
Gezien mijn ervaringen zou ik adviseren: laat de motor flushen en vullen met 0W30. En ververs de olie om de 10000 of 15000 km. Wellicht heb je dan nog lang plezier van je C5.
Johan.
Re: C5 Benzine 2.0 16V. Spontaan inhouden/vermogen verlies
Dimitry schreef:Conclusie van dealer: pingelen in 1 van de zuigers.
-Benzine met een hoger octaangetal tanken, liever geen V-Power (RON97)
-Bobines/Bougies checken
-Pingelsensor checken.
Oh ja, weet niet of dit normaal is bij de C5 (tis mijn eerste) De temperatuur meter in de auto staat al halverwege nadat ik amper een kilometer heb gereden. Hij blijft vervolgens netjes in het midden staan. Is dit normaal?
Het is een lichtmetalen blok dus dat kan wel snel opwarmen, heb je geen olie-temp meter?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
JohanC5 schreef:Tja, dat ligt toch echt aan de gasinstallatie!!!!
Beste Johan,
Bedankt voor je reactie. Het betreft echter een 2.0 16 benzine motor. Ik lees vaker dat men denkt dat het aan de gasinstallatie ligt. Benzine heeft het echter ook. De waarheid zal ergens in het midden liggen vermoed ik.
Re: C5 Benzine 2.0 16V. Spontaan inhouden/vermogen verlies
eviltwin schreef:Dimitry schreef:Conclusie van dealer: pingelen in 1 van de zuigers.
-Benzine met een hoger octaangetal tanken, liever geen V-Power (RON97)
-Bobines/Bougies checken
-Pingelsensor checken.Oh ja, weet niet of dit normaal is bij de C5 (tis mijn eerste) De temperatuur meter in de auto staat al halverwege nadat ik amper een kilometer heb gereden. Hij blijft vervolgens netjes in het midden staan. Is dit normaal?
Het is een lichtmetalen blok dus dat kan wel snel opwarmen, heb je geen olie-temp meter?
Hallo,
In mn artikeltje kun je lezen dat de bougies en bobine reeds zijn vervangen Desondanks bedankt voor het meedenken natuurlijk!! Pingelsensor zal ik laten nakijken.
Ik heb een olie-temp meter erin zitten. Die stijgt tot ongeveer een kwart of net eronder. Het vreemde vind ik dat de temp-meter v/h motorblok letterlijk in het midden blijft staan, file of geen file…koud weer of iets warmer weer.
Korte ritten leveren over het algemeen geen problemen op. Voornamelijk als ik een tijd boven of rond de 100km/u rijd doet de melding zich voor. Apart….
Ik begrijp ook wel dat je geen gasinstallatie hebt, vandaar die knipoog erachter. Maar als je die wél zou hebben (zoals ik) dan is het heel eenvoudig om daar de schuld aan te geven. Jouw auto gedraagt zich echter zónder gas precies zo als de mijne mét gas.Hetgeen mijn vermoeden alleen maar sterkt dat het níet aan de gasinstallatie ligt.
Volgens mij is het 2 liter blok gewoon heel gevoelig voor temperatuur. Daarin speelt niet alleen de koelvloeistof een rol, maar ook de olie en jawel: de soort brandstof. Hoe schoner en hoe dunner de olie hoe minder het probleem. Misschien helpt het ook om de koelvloeistof te verversen. Gas verbrand kennelijk “heter” waardoor je het probleem eerder krijgt, maar op benzine krijg je het ook, alleen “wat verderop”.
Wat er precies gebeurt als de kritieke temperatuur wordt bereikt weet ik niet, maar ik weet wel dat ik verder kom als:
-ik alleen in de auto zit
-ik wind mee heb
-het buiten koud is
-de banden wat harder opgepompt zijn.
Klinkt allemaal heel suf, maar het is wel zo.
Omdat jij alleen op benzine rijdt lijkt het me toch raadzaam de olie te wisselen voor 0W30 en de motor eerst te laten flushen. Dan is alle troep die er voorheen in is gegooid er ook uit.
Succes!
Johan.
Re: C5 Benzine 2.0 16V. Spontaan inhouden/vermogen verlies
Dimitry schreef:In mn artikeltje kun je lezen dat de bougies en bobine reeds zijn vervangen
Had ik gezien maar dat is natuurlijk geen garantie dat de nieuwe wél werken
Ik heb een olie-temp meter erin zitten. Die stijgt tot ongeveer een kwart of net eronder. Het vreemde vind ik dat de temp-meter v/h motorblok letterlijk in het midden blijft staan, file of geen file…koud weer of iets warmer weer.
De beide metertjes zijn “digitaal” niet analoog, ze hebben een aantal voorgeprogrammeerde standen (koud/op aan het warmen/bedrijfstemp/te hoog/oververhit)
Normaal staan ze beide rond de helft, olie heeft minder standen:
POSITION DE L’AIGUILLE TEMPERATURE D’EAU MOTEUR
P1 40 °C
P2 50 °C
P3 80 °C
P4 95 °C
P5 110 °C
P6 118 °C
P7 121 °C
P1&2 zitten onderin, P3,4&5 rond helft, P6&7 bovenin
POSITION DE L’AIGUILLE TEMPERATURE D’HUILE MOTEUR
P1 50 °C
P2 70 °C
P3 115 °C
P4 160 °C
P5 180 °C
Olietemp op een kwart is dan P2 70C, dat lijkt me wat laag.
Ik herinner me van http://www.c5club.nl/c5forum een probleem met de thermostaat van een V6 op gas, dat leidde tot slechte loop en uitlaatgasstoring. Dus het is de moeite waar daar naar te laten kijken:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1021&p=106773&hilit=thermostaat#p106773
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Johan en Eviltwin hartelijk dank voo jullie meedenken en mogelijke oplossingen.
Erg geinig te lezen dat de temp.meters eigenlijk digitaal zijn ipv analoog.
Ik heb op dit forum een ander draadje gelezen van iemand die exact de zelfde problemen ondervond als ik heb. Bleek na uitlezen een mengselprobleem. Vandaar het pingelen. De EGR klep v/d C5 schijnt erg gevoeling te zijn.
Ik ga die van mij demonteren en grondig schoonmaken. Blijkt vaak voor te komen dat er smurrie tussen het in- en uitlaatspruitstuk zit. Ook dit ga ik nader bekijken.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Gr,
Dimitry
Ik heb de boel schoongemaakt, heeft niet geholpen.
Vanmorgen weer bij de garage geweest om de boel uit te laten lezen. Waar het mij om ging is de foutcode. Die is P0300 wat in houdt een mengselprobleem.
Laat volgende week woensdag de motor flushen en nieuwe olie erin. Dit was tevens het advies van de dealer.
Ik laat weten hoe eea afloopt….
Gisteren de motor laten flushen en nieuwe olie erin. Vanmorgen starten en na 2km rijden wederom de al bekende melding + dat-ie meteen in noodloop ging. Het probleem lijkt zich alleen maar te verergeren naarmate er onderdelen schoon gemaakt worden
Maandag a.s. terug naar de dealer. Hij heeft voorgesteld een stukje te gaan rijden met de computer aangesloten…
Wordt vervolgd.
Ik was een van die personen die een temperatuur probleem hadden, maar dat was juist een niet voldoende opwarmen, waardoor de meter onder het midden blijft hangen. Na vervanging van thermostaat gaat de wagen binnen enkele kms naar halverwege (dus iets langzamer dan dit geval).
Leuk om te zien dat feitelijk de motor eerst alleen maar P2 en pas na lange tijd hard rijden P3 bereikte wat toch fors te koud is. (50 en 80 ipv 95). Effect bij mij was dat bij koud weer er te veel meldingen van de 2e lambda sonde binnenkwamen dat de kat niet voldoende reinigde (waarschijnlijk vanwege onvoldoende opwarmen) , waardoor de wagen na enige tijd een emissie storing gaf. Sinds thermostaat vervanging is deze storing niet meer opgetreden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Ok, we zijn nu ruim twee weken verder.
Ik ben terug geweest naar de dealer. Hij heeft m opnieuw uitgelezen:
De storing was nu uit het “systeem”. Ik heb meegekeken en dat was inderdaad waar. Voor het flushen kreeg ik foutmelding P0300 op het injectie gedeelte. Die melding is nu dus verdwenen.
De monteur vertelde mij dat de melding wel wordt opgeslagen in een ander gedeelte van de computer. Helaas ben ik de naam hiervan vergeten.
Besloten de situatie aan te zien. Geen verbetering zou leiden tot vervanging klepstoters.
Ik heb nu bijna 1000km gereden na het flushen en de storing nog maar eenmaal gehad. Kort na het flushen dus.
Hopelijk was dit de oplossing. Kosten flushen: 140 ex btw dealer te Heerhugowaard.
Dit zijn nu net niet de breichten waar ik op zit te wachten. In min 16v xm komt ook gas eind van de maand..
Kan het zijn dat die kat van je gewoon vol zit ?
Laat ik beginnen te zeggen dat het probleem uitlaatgassen storing / kat.storing los staat van een gasinstallatie.
Ik heb intussen zoveel over het probleem gelezen dat ik er van overtuigd ben geraakt dat de klepstoters een probleem is bij de C5.
Ben er tevens van overtuigd dat pingelen van de cilinders niet aan een volle kat. ligt. Ik zou dat probleem herkennen ook omdat ik zoiets eerder heb gehad met een Ford Escort. Vol gas en slechts de 120km/u halen.
Heej Dimitry,
Ik moet wat bekennen. Ik heb veel gezocht en kwam uit bij jou draadje.
Terzake.
Ik heb dus precies hetzelfde probleem. C5 2.0 16v. 2002. BENZINE 180.000Km.
Meestal rijd ik korte stukken (woon-werk) en soms wat langere. De eerste keer dat ik met de “storing Katalysator”/inhouden te kampen had was 2 juli dit jaar. Ging naar Schiphol en route-mobiel heeft de storing gereset. Nou meen ik dat het toen “OBD Foutcode P0300 Meervoudig overslaan cilinder waargenomen” en minder zeker “OBD Foutcode P0410 Secundair -luchtsysteem, onjuiste werking” was.
Nu dacht ik, handig kastje zo’n OBD-Scanner. Dus die heb ik nu in m’n bezit.
Verder had ik er tot dusver geen last meer van gehad. Nu moest ik gisteren weer een langer stuk rijden en na wat harder gereden te hebben viel hij weer in een storing/noodprogramma. Maarrrr, natuurlijk had ik de scanner bij me. Dat is op een retour rit van 200Km drie keer voorgekomen. Niet leuk dus. De laatste keren dat ik hem zelf scande was het dus OBD Foutcode P0300 Meervoudig overslaan cilinder waargenomen.
Hij heeft eigenlijk net een grote beurt gehad. Bougies zijn vervangen, versie olie+filter. Klepstoters zijn vervangen geweest volgens onderhoudsrapport bij 110.550Km. Katalysator bij 76.000Km. Heb sinds het begin al wel eens een “storing uitlaatgas” en bij koude motor even dat hij inhoudt, maar weet haast zeker dat deze onverklaarbare storing hier niets mee te maken heeft.
Mijn vraag nu aan u. Na dik een jaar nu. Hoe is het ermee en wat heb je er uiteindelijk aan gedaan?
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
P0300 Meervoudig overslaan cilinder
meest voor komende oorzaak is een Bobine, ZSM reparen anders kost je het NOG een katalysator, en zoals je de eerste keer hebt gemerkt zijn deze erg duur !
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl