Bedankt voor je antwoord. Weet je of deze ook kunt doormeten?
Beste Hugo,
Waar zal ik beginnen!? Na een jaar rijden is het probleem nog steeds niet opgelost. Ik zal je vertellen wat er in de tussentijd allemaal aan is gedaan:
> nieuwe bougies
> nieuwe bobine
> motor geflushed
> nieuwe olie
> tweetal nieuwe (lambda) sensoren (waren stuk)
> tal van middeltjes die door de olie moet of gemengd met de bezine
Heeft dit alles geholpen de storing te verhelpen: dikke NEE!!
Mijn advies mocht je de bobine gaan vervangen, zorg ervoor dat je de oude inderdaad doormeet om er zeker van te zijn dat ie stuk is. Heb ik niet gedaan door mijn onwetendheid en het bleek niet de oplossing. Kost je toch weer zo’n 140 euro, zonde! Of misschien mag je tijdelijk die nieuwe bobine proberen om te kijken of het iets uitmaakt. Zijn garages die zoiets accepteren…
Tijdens het lezen van jouw artikel zag ik dat jij de klepstoters al vervangen hebt? En dit heeft dus ook niet geholpen? Dat was namelijk wat ik als laatste van plan was te doen, maar als dat ook niet helpt is het zonde van het geld natuurlijk! Hoe lang rij al met die nieuwe stoters, en is het de gemodificeerde stoter die geplaatst is?
Gr, Dimitry
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Hugo,
enige wat je kunt controleren (en daar is de lexia voor nodig) de oplaadtijd van de bobine per cilinder.
Mogelijke oorzaken Pingelen :
Verkeerde timing (dis te slap of 1 tand versprongen)
Verkeerde bougies ( verkeerde warmte graad)
Kool afzetting in de cilinders.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Als de dis is versprongen, is dan te achterhalen of ie is versprongen en naar welke kant de dis versprongen is—> naar voor of achter?
En (off topic) weet jij toevallig hoe ik bij het motortje kom van de achter portiervergrendeling? Deze hapert zo nu en dan.
Uitbouwen van het portierscherm binnenkant is geen probleem. Alleen is hiermee het motortje nog niet te bereiken. Deurklink aan de buitenkant miss demonteren? Ik heb alleen geen idee hoe!
Dimitry schreef:Beste Hugo,
Waar zal ik beginnen!? Na een jaar rijden is het probleem nog steeds niet opgelost. Ik zal je vertellen wat er in de tussentijd allemaal aan is gedaan:
> nieuwe bougies
> nieuwe bobine
> motor geflushed
> nieuwe olie
> tweetal nieuwe (lambda) sensoren (waren stuk)
> tal van middeltjes die door de olie moet of gemengd met de bezineHeeft dit alles geholpen de storing te verhelpen: dikke NEE!!
Mijn advies mocht je de bobine gaan vervangen, zorg ervoor dat je de oude inderdaad doormeet om er zeker van te zijn dat ie stuk is. Heb ik niet gedaan door mijn onwetendheid en het bleek niet de oplossing. Kost je toch weer zo’n 140 euro, zonde! Of misschien mag je tijdelijk die nieuwe bobine proberen om te kijken of het iets uitmaakt. Zijn garages die zoiets accepteren…
Tijdens het lezen van jouw artikel zag ik dat jij de klepstoters al vervangen hebt? En dit heeft dus ook niet geholpen? Dat was namelijk wat ik als laatste van plan was te doen, maar als dat ook niet helpt is het zonde van het geld natuurlijk! Hoe lang rij al met die nieuwe stoters, en is het de gemodificeerde stoter die geplaatst is?
Gr, Dimitry
Nou….ik heb de auto nu dik twee jaar en de kat en de klepstoters zijn niet door mij vervangen, dat was bij de vorige eigenaar (had hier een onderhoudsstaat van ontvangen). Ik neem aan dat het toen ook nog niet was want ik heb er de afgelopen twee jaar ook geen last van gehad.
Laatst heeft hij wel een grote beurt gehad en vroeg toen wat voor ‘n bougies hij heeft gebruikt en dat waren orginele. Niet de vierpunts ofzo, waar ik wel eens over heb gelezen.
Mogelijk de stoters, maar kun je dat niet horen als die stuk zijn?
En dat verwacht ik ook eigenlijk niet want het is ook alleen op lange afstanden, dan zou het toch ook op korte moeten zijn?
Die dingen die jij allemaal hebt gedaan die zijn kort geleden dus ook bij de grote beurt gedaan. Blijft vreemd…...iemand nog iedeeën?
citroënmonteurtje schreef:Hugo,
enige wat je kunt controleren (en daar is de lexia voor nodig) de oplaadtijd van de bobine per cilinder.
Mogelijke oorzaken Pingelen :
Verkeerde timing (dis te slap of 1 tand versprongen)
Verkeerde bougies ( verkeerde warmte graad)
Kool afzetting in de cilinders.
Wat is “de lexia” (<- Lees Leek),
maar timing geen idee en bougies zit dan met de grote beurt nieuwe in, zou dus mogelijk zijn. Wat de koolafzetting betreft meen ik dat ze die ook gereinigd hebben met Forte tijdens de grote beurt zover dat dan kan.
Update: Hoor van m’n vrouwtje dat we er al eens eerder last van gehad hebben, voor de grote beurt, maar toen was het met het contact uit en aanzetten weer opgelost (alleen nog tijdelijk “storing uitlaatgas”).
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Dimitry:
De bout losdraaien van de geleide rails, van de ruit. Motor van de CV, zit in het slot zelf.
Met behulp van blokkerpennen kun je zien welke kant hij is versprongen.
@
Hugo
“de lexia” Is Citroën specifike diagnose apperatuur
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
@ citroënmonteurtje
Bedankt!! Ik was al een tijdje op zoek naar een antwoord
Slot links achter heeft t een half jaar niet gedaan, maar werkt sinds kort en spontaan weer helemaal naar behoren. Ben er alleen bang voor dat dit niet zo blijft, weet nu iig hoe ik de cv kan bereiken.
@ Hugo
Ik ben bang dat we (of iig ik) ermee moeten leren leven. Bij mij treedt de storing met name op wanneer ik voor een xx aantal kilometer tussen de 50 en 70 Km/u moet rijden. Geheid dat ie erin knalt. Of na lange stukken 120Km/u, afslag het stadsverkeer in of een ringweg van +/- 70Km/u geeft hetzelfde effect….
@ Dimitry
Ik heb het nu twee keer gehad als ik de A15 op rij vanaf Boxmeer en dan net voor Tiel. Dus zo’n 60 Km/ 40 minuten. Dan rij ik meestal iets te hard (140Km). Ik weet zo niet of het is als ik het gas los laat, maar ik ga er ook eens op letten.
Ik vrees dat het een softwarefout is. Net zoals als ik de “storing uitlaatgas” heb bijv. de achterruitwisser niet werkt. Alleen vreemd dat ie pas na verloop van jaren komt.
Mogelijk is een software-update van het Motor-Management een oplossing.
We spreken elkaar weer.
Ik heb de oplossing gevonden voor alle problemen:
Na vele honderden Euro’s besteed te hebben aan mogelijke oplossingen heb ik afscheid genomen van mijn C5….......en rijd nu in een zuinige Jap. Sorry, mag ik misschien niet zeggen hier, maar het is ook wel eens fijn om zonder storingen door het verkeer te gaan.
Blijf wel met een scheef oog naar een Xantia kijken….wie weet.
Want zweven kunnen Jappen niet!
Maar waar ik meer en meer aan begon te denken in de laatste maanden dat ik de C5 nog had was dat het probleem in het contactslot lag.
Bij mij zat dat los en k heb het toen provesorisch met een tandenstoker vastgezet en ineens hield hij minder in en kon ik zelfs 150 km aan één stuk rijden zonder problemen. Ongekend comfort! Maar de vreugde was van korte duur, na verloop van tijd kwam het probleem toch weer terug.
Aangezien je bij het vervangen van het slot een heleboel geld kwijtraakt en je nog niet zeker weet of het helpt heb ik toch maar eieren voor mijn geld gekozen.
Wat allemaal níet heeft geholpen:
-bougies vervangen
-bobine vervangen
-EGR-klep vervangen
-katalysator vervangen
-flushen
-dunne olie
-klepstoters vervangen
en ik ben vast nog wel e.e.a. vergeten…..
Inhouden en “storing katalysator” (liefst als je net hellinkje op een vrachtauto aan het inhalen bent…) bleef maar gebeuren, zowel op gas als op benzine.
Hoewel ik dus geen C5 meer heb ben ik nog steeds benieuwd of iemand dit suffe probleem eindelijk uit de wereld heeft kunnen helpen.
Ik heb ergens op internet (ben helaas vergeten wáár) een draadje tegengekomen tussen twee Citroën monteurs die vele jaren met dit probleem bezig zijn geweest en er ook hun vinger niet achter konden krijgen totdat er eentje het motormanagement, het contactslot en de sleutel heeft vervangen. Toen bleef het probleem voor maanden weg.
Maar die monteurs hadden zich wel als pitbulls vastgebeten in de zaak.
In ieder geval veel succes!! Zonder storingen is de C5 een heerlijke auto.
Johan.
@ johan
Mischien is dat de laatste optie dan. Ben ook bang dat het een unsolved mysterie blijft.
Verwacht toch echt dat het software matig is. Maar ik ben maar een leek.
wordt vast nog vervolgd….. enne veel plezier met je jap.
Toen ik pas mijn C5 had, werd ik ook geregeld geconfronteerd met uitlaatgasstoring en katalysatorstoring. Verschillende keren laten uitlezen, zonder echt resultaat. Later zelf een OBDII-reader gekocht en zelf de storingen gewist.
Na verloop van jaren is het probleem vanzelf verdwenen, terwijl ik er nooit iets aan heb laten doen.