Slepen GSA?
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 09 augustus 2009 02:39 PM

Weer een leuke kwestie.  Rolling Eyes
Hoe sleep je een GSA (C-matic) die niet meer start of gehandicapt is door een ontplofte bougie, zoals de mijne? Hij hangt op z’n laagste stand nu.

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 09 augustus 2009 02:42 PM
  [ # 1 ]

Heel voorzichtig.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 augustus 2009 02:47 PM
  [ # 2 ]

Niet! Die zet je op een ambulance. Slepen zonder remmen is levensgevaarlijk, en remmen op de handrem is ook niet echt je-van-het…
Maar is het niet mogelijk om deze wagen even op 3 poten te laten lopen, of op de startmotor druk op te laten bouwen zodat ze in ieder geval even veert en remt?

Hoe dan ook, voor 5 tientjes (of zelfs minder) heb je een dagdeel een ambulance tot je beschikking. Daar zou ik geen moeilijke en zelfs gevaarlijke fratsen voor uithalen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 augustus 2009 03:07 PM
  [ # 3 ]

Gewoon rijden op 3 cilinders….

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 augustus 2009 03:46 PM
  [ # 4 ]

Jaren terug dat ik het deed (distributieriem gebroken, dus geen ook geen mogelijkheid om druk op te bouwen). Vriendje met een leaseauto gevraagd om te slepen, maar ‘t was nogal een griezelige ervaring, zelfs op een drempelvrije route. De handrem was in mijn geval niet heel effectief en ‘t is niet het eerste waar je in een reflex naar grijpt. Met de startmotor omhoog brengen en dan een trailer op lijkt me een heel verstandige aanbeveling.
Als je ‘m op drie cilinders aan ‘t lopen krijgt (en houdt!) is dat natuurlijk wel het minste geregel en gedoe.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 10 augustus 2009 02:56 AM
  [ # 5 ]

Als je de mogelijkheid hebt: beginnen met slepen op een rustig stukje weg met de GSA in de eerste versnelling en de bougies eruit. Dan draait de pomp mee met de motor en komt de boel gewoon op druk en kun je in principe veilig slepen. Telkens als de druk wegvalt weer even in de versnelling zetten. Beetje zwaar voor het trekkende voertuig.

Weet ff niet zeker of dat met een c-matic ook zo makkelijk gaat bedenk ik me net. Maar goed.

Ook nog wel een leuke: een gs/a heeft geen sleepoog aan de voorkant…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 augustus 2009 03:22 AM
  [ # 6 ]

Geen sleepogen? Tuurlijk wel: Bij de GS achter/onderaan de kinnebak, bij de GSA aan de bumperbalk, uitstekend door de kunststof bumper.
GS-jes hadden ook gaten onder de bumper waar je een extra sleepoog aan kon schroeven.

Citroen!

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 10 augustus 2009 03:55 AM
  [ # 7 ]

Ik heb ooit in een grijs verleden een kapotte bougie gehad in mijn GSA. Daar heb ik toen een stuk hout in geslagen en vastgezet (voor het geluid).
Gewoon 3 maanden mee gereden. Rijd niet zuinig maar je komt overal.

Ach vroegûhr…...........

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 augustus 2009 09:15 PM
  [ # 8 ]
DriverD schreef:

Geen sleepogen? Tuurlijk wel: Bij de GS achter/onderaan de kinnebak, bij de GSA aan de bumperbalk, uitstekend door de kunststof bumper.
GS-jes hadden ook gaten onder de bumper waar je een extra sleepoog aan kon schroeven.

GS keienvanger onder een GSA?? Dan heb je ze dus geen sleepogen meer.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 augustus 2009 09:16 PM
  [ # 9 ]
Midfriesland schreef:

Als je de mogelijkheid hebt: beginnen met slepen op een rustig stukje weg met de GSA in de eerste versnelling en de bougies eruit. Dan draait de pomp mee met de motor en komt de boel gewoon op druk en kun je in principe veilig slepen. Telkens als de druk wegvalt weer even in de versnelling zetten. Beetje zwaar voor het trekkende voertuig.

Weet ff niet zeker of dat met een c-matic ook zo makkelijk gaat bedenk ik me net. Maar goed.

Ook nog wel een leuke: een gs/a heeft geen sleepoog aan de voorkant…

Dit gaat dus niet lukken met een C-Matic.
En een GSA heeft wel sleepogen.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 augustus 2009 09:17 PM
  [ # 10 ]
DriverD schreef:

Gewoon rijden op 3 cilinders….

Dit lijkt mij ook de beste optie. Kun je hem in elk geval in de rijstand krijgen en dan op een ambulance.

Of stationair laten draaien als je rijden niet aan durft of geen ambulance hebt. Dan heb je nog remdruk.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 11 augustus 2009 12:29 AM
  [ # 11 ]

Ik ben nu toch eens even gaan kijken… En waarachtig, d’r zitten idd twee sleepogen aan. Very Happy Pal onder de bumper. Die heb ik dus al meer dan een jaar over het hoofd gezien. Bij twee GSA’s nog wel… Surprisedops:

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 11 augustus 2009 02:34 AM
  [ # 12 ]

Alleen maar goed toch? Heb je ze in ieder geval niet nodig gehad Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 augustus 2009 08:44 PM
  [ # 13 ]

Ik snap ook niet waarom die gemonteerd zijn. Een GS/A hoeft toch nooit gesleept te worden ConfusedLaughing

Aan de achterkant zal wel makkelijk zijn , om de buurman aan te slepen Laughing

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook