1e tankbeurt 1:19.2
2e tankbeurt 1:19.2
3e tankbeurt 1:17.5
4e tankbeurt 1:18.6
Nu 2100 km op de teller en airco veelal aan. Bovendien trap ik hem sinds de 2000 km af en toe door in de versnellingen (tot 5500 rpm), dat is niet goed voor het verbruik natuurlijk.
Hallo Gerben,
ik heb er nu 1650 km op zitten:
1e tankbeurt : 1: 17,8
2e tankbeurt : 1: 18,3
3e tankbeurt : 1: 17,5
4e tankbeurt : 1: 16,4
alle tankbeurten bij dezelfde pomp en zuil.
Dat moet dus nog een stuk beter kunnen. Wordt vervolgd….................
Ik heb er inmiddels wel een geweldig schuif-/kanteldak van Webasto in:
Heerlijk met dit weer
Groeten, Jan.
Life is too short for bad cigars
Ha Jan,
Mooi dak zeg! Is dat duur?
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-2009
- C5 Sedan Exclusive THP155 BVA6
- DS 3 e-HDi 70 EGS
- C1 1,0i Collection
sinistr schreef:Het verbruik heeft te maken met de sensodrive automaat deze blijft redelijk lang in zn versnellingen staan wat resulteerd in hoog toeren hoger verbruik. Ik zou en dat heb ik vanmiddag gelezen ergens anders met de c1 naar de dealer rijden en de software van de automaatbak [ sensodrive ] laten aanpassen als het goed is is er een softwareupgrade zodat de automaat soepeler schakeld en sneller/ eerder opschakeld.
mvg robin
Wij hebben inmiddels onze tweede C1 met Sensodrive en airco. De airco gebruiken we als het nodig is. Maar toch halen we een gemiddeld verbruik van 5 l/ 100 km (dus 1:20). Bij de laatste tankbeurt was het zelfs ruim 1:21. We gebruiken de C1 voor zowel stadsverkeer als op de buitenweg/snelweg. We proberen ons wel zoveel mogelijk aan de maximum snelheid te houden (dus 50/80/100/120). Verder doe ik aan ‘t nieuwe rijden (vooral in onze C5), maar mijn vrouw (die er veruit ‘t meeste in rijdt) niet echt!
mvg henk
L8r, Henk
Heb een C1 vanaf 2006, slechtste verbruik gemeten 1:18,5, meestal 1 op 20, regelmatig uitschieters naar 1 op 21,5 bij veel snelweg kilometers.
Inmiddels 96.000 tevreden kilometers.
Gerben,
ik was proefkonijn voor dit schuifdak. Het is de Hollandia 900, het paradepaardje van Webasto en die hadden ze nog nooit in een citybug gemonteerd. Terwijl ze daar wel een markt voor zien. Normale prijs voor dit dak elektrische dak met regensensor is € 1579,= incl. BTW. Vanwege het feit dat ik mijn auto als proef hiervoor ter beschikking wilde stellen, kostte het mij alleen de inbouwkosten, zeg maar de prijs van een spoilerdak.
Voor wat betreft het verbruik wat ik van anderen lees: ik haal het tot nu toe op geen stukken na. Terwijl ik met mijn andere auto’s altijd netjes in de buurt van de fabrieksopgave zit. Met mijn Volvo s80 D5 reed ik zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave. En aangezien ik toch al in mijn leven meer dan anderhalf miljoen kilometers in diverse auto’s heb gereden, kan ik me niet voorstellen dat ik het dan helemaal fout doe. Ik let er nu heel scherp op en schakel met 2500 tpm over terwijl ik met zeg maar het gas 2/3 ingetrapt accelereer. Ik ben benieuwd wat er voor verbruik uit deze tank komt, maar ik vrees dat het niet veel beter is. Na 145 km verdween het eerste blokje alweer van mijn display. Kenners zeggen dat de bug eerst moet inlopen en dat het verbruik pas na enige duizenden kilometers beter wordt. We zullen zien. Want als het verbruik niet echt beter wordt, dan weet ik nog niet of de c1 een blijvertje is. Zelfs t.o.v. mijn oude S90 uit 1998 is de C1 toch wel een paar hele grote stappen terug en als ik bedenk dat die op gas per kilometer 2 cent goedkoper is dan moet ik er toch eens echt over nadenken. Afschrijving heb ik met die auto ook niet meer en de helft van de wegenbelasting wordt door de brandstofprijs per kilometer goedgemaakt. Extra dilemma is dat ik de koper voor mijn C1 al in de aanslag heb. Die wil precies dezelfde uitvoering en kleur kopen en neemt hem graag voor een minimale korting van me over, omdat ie dan geen maanden hoeft te wachten.
Maar laat ik het eerst nog een paar weken aankijken voordat ik de handdoek in de ring gooi. Maar teleurgesteld ben ik wel, een auto van slechts 815 kg die een dergelijk verbruik heeft. Dat de fabrieksopgave niet wordt gehaald dat weten we allemaal, maar dit verschil is echt te groot. Ik zal, als deze tank geen verbetering brengt ondanks mijn inspanningen om zuinig te rijden, de dealer vragen de software van de automaat nog eens goed onder de loep te nemen. Want ik verneem zowel hier als op het citybugforum dat het ook met die automaat een stuk zuiniger kan, afgaande op de berichten van anderen op de fora.
Wordt vervolgd…......
Groeten, Jan.
Life is too short for bad cigars
Vandaag weer getankt. Netjes het nieuwe rijden toegepast, op de snelweg niet harder dan 115 op de teller en het resultaat: 1: 17,76. Zat ook de rit naar Antwerpen bij. Niet om over naar huis te schrijven dus.
Maar ik ga me er niet meer druk over maken. Ze kunnen de boom in met hun nieuwe rijden. Ik ga gewoon op de manier waar ik me prettig bij voel met de bug rijden en dan neem ik een verbruik van rond de 1:16,5 maar voor lief. Scheelt me op jaarbasis bij 30000 km hooguit € 500,=. Te weinig om mijn rijplezier te laten vergallen en als een oud wijf over ‘s Heren wegen te sukkelen.
Wordt dus NIET vervolgd…..............
Groeten, Jan.
Life is too short for bad cigars
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Meestal duurt het wel even voordat ze echt zuinig gaan rijden, wij doen op dit moment weer met gemak 1 op 21.
Over een paar weken gaan we naar Frankrijk, dan ga ik voor mijn record van 1 op 22,4!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Ik heb net voor het eerst getankt. 1 op 20,7, dus ik ben dik tevreden.
Veelal korte ritjes tot maximaal 20 km. Weinig snelweg en slechts een langere rit van 100 km, maar deze was op b-wegen met veel stoppen onderweg.
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009
- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Van kilometerstand 45080
naar kilometerstand 45707
Liters: 29,73
1 op 21
Daarin zit ongeveer 300 km snelweg a 130 km/h en overig schommelt tussen de 70 a 100 km/h
3750 km, laatste tank was 1:18.3
Niet bepaald mijn zuinigste tank, maar airco maakt overuren!
Hallo Gerben,
ik kom ook niet verder dan 1:18,1. Dat is nu al verschillende malen het verbruik. Heb er nu bijna 2800km op staan. Maar zoals ik al eerder schreef:
ik rijd nu zo met de bug dat ik me er lekker bij voel, dan maar geen 1:20. Dat nieuwe rijden is sowieso de pest voor je motortje. In de hogere versnellingen de motor bij 2000 toeren flink belasten levert ruimte op je lagers op en als je erge pech hebt ook nog een olieslurper. Dan met mijn 30000 km per jaar maar een paar honderd euro meer aan benzine. Dat is het extra rijplezier me ruimschoots waard.
Voor de rest is het een prima autootje. En met dit mooie weer geniet ik elke dag volop van het schuifdak .
Groeten, Jan.
Life is too short for bad cigars
klinkt goed!
Hallo Witvis,
ik denk dat als je normaal gaat rijden, dat het verbruik een stuk beter zal worden. Dat zgn. nieuwe rijden, erg goed voor je mechaniek om in een hogere versnelling bij 2000 tot 2400 toeren over te schakelen en dan flink wat vermogen te vragen. Ook knapt het verbruik hiervan niet op. Het nieuwe rijden resulteerde bij mij in een schamele 1: 16 en nog wat. Nu rijd ik er gewoon mee zoals ik dat altijd met mijn andere auto’s doe en heb gedaan en zie hier, het verbruik is nu rond de 1:18. Met altijd het dimlicht aan en in de zomer de airco erbij. En als je verbruik niet opknapt dan zou ik er geen genoegen mee nemen: een afwijking van meer dan 37% t.o.v. het opgegeven fabrieksverbruik is toch echt te gortig. Niemand heeft zo’n grote loden voet om dat voor elkaar te krijgen. Met mij waren ze i.i.g. geval nog niet klaar. Houd je punt vast en laat je niet het bos insturen. Als de dealer het niet kan oplossen, moet de importeur er maar bij komen. Als consument heb je tenslotte toch recht op wat je in alle redelijkheid mag verwachten bij de aankoop van een bepaald product. Ik heb in het verleden ook weleens een akkevietje met een Volvo gehad en ondanks dat de importeur zeer onwillig was, heb ik uiteindelijk toch mijn punt gemaakt en is het opgelost. Niet leuk dat gedoe, maar ze speculeren erop dat ze je zodanig ontmoedigen dat je het er wel bij laat zitten. In mijn geval: no way. Recht is recht en krom is krom. Zal wel komen door het groningse bloed van mijn voorvaderen
Groeten en succes ermee, Jan.
Life is too short for bad cigars