Ik zoek ideeen…..
Afgelopen vakantie is m’n c5 zoveel keer te warm geworden, meerdere keren heb ik staan wachten tot ie weer afgekoeld zou zijn.
Buiten dat de motor te warm werd, werd ook de versnellingsbak te warm, althans, die weigerde te schakelen.
Vorig jaar heb ik dit 2 keer gehad ofzo, nu vele keren, Waar kan dat aan liggen? Waarom wordt dat zoveel slechter? Durk ik volgend jaar met deze auto nog wel naar Griekenland? Ik hoop het wel. Op zich een prima diesel, trekt lekker, ook met caravan, 230.000 op de teller, die moet toch nog wel even meekunnen?
Ik heb het wel over Griekenland, zo’n 40 graden. 5 personen in de auto en een caravan (van theoretisch 1200 kg) erachter (mag 1500kg) en bergweggetjes (10-12%), maar ook later op de snelweg in Zwitserland, het steeg echt niet zo hard.
Als de airco (automatisch) uitging en ik dat op tijd merkte, de verwarming aanzette, dan haalde ie het meestal wel, maar een paar keer was ook dat te laat. Dat is dan het te warm worden van de koelvloeistof.
Maar ook: niet meer willen schakelen als ik wat langer bergopwaarts heb gereden in m’n 1. Geprobeerd met zelf schakelen, nou dat weigert ie gewoon, de automaat pakt het over. Geprobeert met de sportstand, geen effect (behalve meer dieselverbruik). Na stoppen en wachten tot ie afgekoeld is wilde ie na 10 minuten alweer niet meer schakelen. Uiteindelijk met een vaartje van 30 door de bergen gereden en uiteindelijk begon ie ook wel weer zelf te schakelen. Nee, niet 1 x, meerdere keren.
Zonder de caravan: geen probleem.
Ik heb niet zo´n zin in eindeloze garagekosten en gegok wat het kan zijn. Iemand hier heldere ideeen?
altijd een citroën
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Gokje.
Thermostaat of temperatuursensor.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
En ben je gewoon niet te zwaar beladen? c5 + 5 Personen + bagage + sleurhut van 1200 kilo is dik 3 ton gewicht en dan nog berg op rijden….....
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dat zou ik ook denken…. Ik heb zelf zo’n ding gehad en op vakantie naar Frankijk met 2 personen en wat bagage was ongeveer het maximum. Het is en blijft maar 110 PK natuurlijk en een C5 weegt op zichzelf al 1.500 KG.
Nou werd de mijne niet warm maar je kon duidelijk merken wanneer de fut eruit was. Vooral bergop was dat nogal eens het geval. Ik kan me voorstellen dat je met 5 man + bagage + sleurhut niet echt ver komt op 10-12% hellingen.
P.S. de sportstand zorgt er alleen maar voor dat de auto later opschakelt naar een hogere versnelling
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Caravan + 5mensen + bagage is voor een 2litertje is dit idd serieus belast…
Als je in Belgie/NL/FR normaal gereden/beladen geen problemen hebt lijkt er mij niets mis….
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
te zwaar beladen?
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
De temp.voeler… zou ik er dan ook niet op andere plekken last van moeten hebben? Ik denk toch wel dat ie echt te warm was.
Nou ja, ik heb ook een tijdje zitten denken of we gewoon te zwaar waren, maar…. ‘t is maar 200 kg meer dan vorige jaren denk ik. En hij mag wel 1500 trekken.
Ik rij al 4 jaar op vakanties met deze combinatie, alleen normaal gesproken met z’n 3-n. Ik vind het juist de meest geweldige trek auto die ik ooit heb gehad. Hiervoor had ik een Xantia’s, BX’n, XM, ami, 2cv’s, diane.
Je zet de cruisecontrol aan en je kart gewoon met 100 een berg op in Frankrijk. Nooit gehad dat ie te warm werd daar. Ook niet op de kleinere wegen, maar ja, daar ben ik met deze auto geloof ik alleen in de winter geweest (ook wel met caravan).
Wel in Oostenrijk in de zomer dat de versnellingsbak niet meer uit z´n 2 wilde na een lange en sterkere stijging (misschien 8%), daar heeft ie kennelijk moeite mee. Maar toen werd ie niet te warm qua koelvloeistof.
De garage gaf het advies de versnellingbakolie te vervangen voor synthetische, maar zou dat nou echt helpen?
Of kan het zijn dat de koelvloeistof vervangen moet worden, dat die te snel warm wordt in de loop van de jaren (net als dat ie onvoldoende tegen de kou kan na een paar jaar)????
Anyway, ik ben geloof ik de enige met deze ervaring, zag ook geen andere items. Ben wel heel blij dat jullie willen meedenken.
altijd een citroën
Re: te zwaar beladen?
monti schreef:De garage gaf het advies de versnellingbakolie te vervangen voor synthetische, maar zou dat nou echt helpen?
.
je hebt 230000 km gereden… dan lees volgend draadje eens door…
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=88
Oké, versnlbakolie verversen is dus geen luxe. Hij wil ook af en toe (bij kou) ook niet zo lekker soepel schakelen en dat gaat dan misschien ook wel beter. Ga ik laten doen, maar….synthetische of gewone olie?
altijd een citroën
volgens mij kiepen ze dit erin..
2 liter ATF olie a 18.79
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Maar of de motor daardoor te heet wordt…
Misschien dat de thermostaat niet helemaal goed opent?