Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Beste mede DS’sers. Binnenkort ga ik m’n snoek als trekpaard gebruiken. Nu vraag ik me af of de koeling dan toereikend is. De combinatie is als volgt:
DSuper met 5-bak van ‘72 met 2.1 liter motor (ja, ja, moet origineel 2.0 zijn), standaard koeling (twee rijen radiateur, zonder expansievat), zonder temp-meter op LPG in in goede technische staat, beladen met ons gezinnetje (twee volwassenen en drie kleine kinderen), waarachter een sleurhut van plusminus 1.000 kg.
Is een temperatuurmeter een must?
Is een drie rijen radiateur een must?
Is het verstandig een electrische ventilator voor de radiateur in te bouwen (heb ik nog enkele liggen)?
Zo maarliefts een waarachtig muliple-choise denkstuk. Met spanning wacht ik op reacties.
Meten is weten! Dus onmiddelijk een temp.meter plaatsen, zeker als je op gas rijdt met een iets aan je welvaartsknobbel. El. fan kan ook geen kwaad, als je rad. nog goed is zie ik niet zo noodzaak van een 3rijen exemplaar. Als je rad moet vervangen dan is het niet onverstandig om gelijk een 3rij radiateur te plaatsen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. Alles staat en valt met de staat van je radiator. Is die matig en twee rijen dan ga je berg op in de Ardennen al problemen krijgen.
Ik( dsuper5 op LPG) heb mn twee rijen na de eerste vakantie (oververhit in de ardenen) meteen vervangen door een 3 rijer. Probleem nooit meer teruggezien. Wij zaten met zn 2en zonder sleurhut…
Een extra fan is soms net die hulp die je nodig hebt maar wederom niet noodzakelijk.
Een meter is alleen leuk als je weet wat het gedrag is. Nu weet je dat niet dus trial end error.
Ik zou de investering in de 3 rijen rad voor je vakantie zeker doen.
Motor kan het verder prima aan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na een normaal ritje van 100km stad en snelweg weet je echt wel wat het gedrag is van je temp. meter. Het grote voordeel van een meter is dat je al ver van te voren ziet aankomen dat de zaak te heet wordt en kun je je maatregelen nemen zoals snelheid terugnemen, een versnelling terug schakelen als je in de bergen zit. Met het debiele rode stoplamp gebeuren ben je altijd te laat, hij kookt al voordat dat ding aangaat, als ie aangaat. Bovendien kun je aan het gedrag van je temp.meter zien of je thermostaat goed werkt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Bedankt! Eerst zal ik een tempertuurmeter opscharrelen. Is daar nog aan te komen of is dat zo’n bijna nergens meer te vinden item? Een tweede benzinemeter zal wel niet werken vermoed ik. Waarschijnlijk een andere weerstand.
Benzinemeter werkt niet. Een originele is lastig te vinden, je moet de juiste meter/voeler combinatie vinden. Je kunt ook een VDO meter pakken met de juiste maat voeler. De meter kun je dan in het bakje boven de asbak plaatsen als je het derde dashboard hebt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Misschien moet je overwegen om een `koudere` thermostaat te monteren, of zijn die er niet voor een DS?
De grap met de inbouw van een drie-rij-ige radiateur is, dat je nu een nieuwe en schone hebt en niet meer dat oude, vervuilde vod, dat er eerst inzat.
Dus zelfs een 2-rij-ige zou, denk ik, in het geval van Joris een goede keus zijn geweest.
Ik heb jarenlang op LPG met een DY3-motor met een zware caravan achter de DS en met 5 personen erin, heel Frankrijk, Engeland en Spanje afgezeuld.
De temperatuur(meter) liep in de loop van de dag op, omdat de warmte, die zich onder de motorkap had verzameld, niet meer weg kon. Ik reed vaak genoeg tegen het rode vlakje aan. Het zou helpen om een goede luchtcirculatie onder de motorkap te verkrijgen, door de motorbeschermingsplaat onder de motor tijdelijk te verwijderen.
Verder is natuurlijk een nieuwe (3-rij-ige) radiateur ten zeerste aan te bevelen. Een extra fan biedt alleen hulp in de file. Tijdens het rijden heb je er niks aan (uit eigen ervaring).
Wat ook erg belangrijk is:
Probeer het ontstaan van (teveel) warmte te voorkomen: Ontsteking op tijd (123 is een genot) en de kleppen goed stellen. Op benzine rijden wil ook wel helpen als het heel erg heet is (misschien komt dat nog wel deze zomer). Volgend jaar ga ik nog rijden met een auto met aparte klepsmering; ik ben benieuwd of daarmee positieve resultaten te bereiken zijn.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wanneer ik op een warme dag een lange file aan zie komen zet ik de motor vaak op benzine ipv gas.
In de bergen doe ik dat ook, maar dat is meer omdat je veel rendement haalt uit dat beetje extra vermogen dat benzine biedt, maar het zal dus ook graden schelen.
Als je weet dat je motor en koeling in goede conditie is hoef je je nooit zorgen te maken over de temperatuur. Maar ja, dat weet je nooit zeker. Die conditie kan soms van het ene op het andere moment verslechteren zonder dat je het direct doorhebt. Een tempmetertje kan je dan net op tijd waarschuwen…
gREEtings
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Begin van de zomer met me DSuper5 (‘73 - 2 rijenradiateur) met volle bepakking 4.000 km in Frankrijk door de bergen gereden, nergens last van gehad. Pas op de terugweg in de file bij Antwerpen werd er in het vooronder geklaagd over de hitte.
Kortom: Bergen zijn je vriend, file’s zijn je vijand!
Goede reis!
Mits je maar genoeg toeren draait! In de bergen dan.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Nou…thanks allemaal. Ik ga op zoek naar een temp-meter. Liefst een pièce d’origine. Of een aftermarket ding. Dat kan ik in de radioconsole inbouwen. Dan houd ik m’n dashboard origineel. Mocht ik toch een electrische fan inbouwen, voor welke inschakeltemperatuur moet ik dan kiezen? De meeste voelers schakelen pas bij een hoge temperatuur in omdat ze uit moderne wagens komen met hogedruk koelsystemen. Zo’n fan zorgt ook voor een iets minder warme motorruimte na een tankstop. Dus een betere warme start op LPG en wellicht minder hete lucht uit het venitilatisysteem na zo’n korte stop. Oh ja, de radiateur is circa vijf jaar oud, vooralsnog probleemloos en de auto heeft een lumentronic of zoiets ontsteking.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De originele zijn redelijk zeldzaam. op citromobiel staat altijd een kerel die een soort retro meters verkoopt met een waselement dat je on je slang moet monteren.
Een koudere thermostaat gaat je niks helpen. Open is open . Of dat nu eerder of later gebeurt doet niks af aan het oververhitten. 500 meter na het verlaten van je huis is ie al open!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De automatische inschakeling voor je extra fan kun je alleen meten met een voeler in je radiateur. De standaard (ook de 3-rij-ige) heeft geen plek om een voeler in te schroeven. Dan kom je terecht bij een radiateur met extern voorraadvaatje zoals in de injectiemodellen.
Neem dus een losse temperatuurmeter en een handschakelaartje, waarmee je zelf de extra fan bedient. Heb je onmderweg ook nog iets te doen. Of beter nog: bouw de temperatuurmeter en de schakelaar rechts op het dashboard. Hebben jullie samen wat te doen.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Je hebt losse therm.schakelaars met externe voeler die je om een koelwaterpijp kunt vastzetten, inschkelpunt is instelbaar. Even neuzen in het engelse classicwereldje.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)