De ontluchting onder het achterspatbord bij de vulslang zit aan de tank vast. De aansluiting zit net boven benzine leiding naar voren. Aan de rechtervoorkant van je tank.
Aan de zijkant van je tank zitten 2 tuutjes. De bovenste is je ontluchting de onderste de benzine toevoer.
Bij mij lekte de aansluiting van de ontluchting. En dat ruik je heel goed binnen. Bij een bocht naar links klots je benzine naar rechts en het lekte dan uit het bovenste tuutje.
Op de foto kan je net de benzineleiding zien (linksboven op de tank) Ook zie je de witte ontluchtings leiding naar achteren lopen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het is alweer even geleden dat ik wat heb gepost, maar mijn benzinestank probleem is inmiddels opgelost.
Komt meteen het nieuwste probleem aan de orde!
Ik heb vandaag mijn stuurhuis vervangen, dit is op zich prima gelukt.
Ik ging na afloop de wagen starten in de garage, en de auto komt aardig omhoog, kijk ik onder de auto en zie een grote straal lhm ter hoogte van de voorraadbol naar beneden stromen.
Heeft iemand een idee wat er gebeurd zou kunnen zijn?
Ik denk zelf misschien de treieterslang, of kan er daar nog meer losschieten?
Wie weet raad?
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het plaatje dat de O-ringetjes vasthoudt is er bij de vervanging van het stuurhuis uiteraard af geweest: je zou een ringetje verloren kunnen zijn bij de montage.
De leiding is ter plaatse erg stug, heb je eerst het stuurhuis vastgezet en daarna de leiding, of juist eerst de leiding en dan het stuurhuis gepositioneerd?
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb de 2 O ringetjes vernieuwd, je ziet hiervandaan ook geen lekspoor.
Ik heb zonet nog even vanonder de auto gekeken, je ziet wel een lekspoor bij de Hd regelaar onder de bol.
Ik kan helaas niet goed zien wat er daar loos is.
De treiterslang lijkt mij ook nog volledig intact, het was een super grote lekkage het hele reservoir is bijna leeg.(alsof de kraan liep)
Het gekke is dat ik helemaal geen werkzaamheden daar heb uitgevoerd.
Het enige hydrolische wat ik heb losgemaakt was het plaatje met de 2 O ringen die je aan het stuurhuis aansluit.
En ik heb ook nog de linker veerbol tijdelijk verwijderd, ik moest de stuurbuisveer weer even oprekken.
Maar ook daar zie ik geen lekspoor.
Groeten Peter.,
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Bij een klein en amper zichtbaar scheurtje in de treiterslang krijg je met hoge druk al een enorme straal. Ik zou LHM bijvullen, bak onder de auto en even de motor weer laten lopen, dan moet je de plek direct kunnen zien.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat is denk ik de beste oplossing, de motor even laten draaien en dan kijken waar het vadaan komt.
Morgen maar weer eens met frisse moed beginnen.
Peter
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Eerst laten draaien zonder druk, dus sleuteltje 12 gebruiken.
Dan kun je de treiterslang apart controleren.
Dan pas systeem op druk zetten.
Je hebt de veerbol waarschijnlijk weer gemonteerd met oude afdichting, dat kan bij vastdraaien van de bol ‘bobbelen’ en zo forse lekkage opleveren… De LHM loopt dan langs het veerelement snel buiten zicht naar beneden!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vlietmans je kan wel eens gelijk hebben met die veerbol.
Ik kreeg hem er ook niet zo makkelijk af, misschien heb ik met het afdraaien wel iets beschadigd of hij zit er niet goed op?
Maar krijg je dan zo’n overstroming?
Er zitten wel leksporen op de zijkant van de auto als ik vanonder naar boven kijk.
Wat voor pakkingmateriaal zit er eigenlijk tussen?,ik heb in het verleden ook wel eens de bol eraf gehad, daarna ging hij er weer vlot op.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Iets beschadigen bij afdraaien kan haast niet, maar er staat volle oliedruk op de bol, dus overstroming kan echt wel optreden!
De pakking is een ronde, zwarte rubber ring.
Ze bestaan in ronde en vierkante dwarsdoorsnede.
Montage moet uiteraard schoon gebeuren, ingedrenkt in LHM. Bij oude pakking draai ik de bol er soortement pulserend op: steeds stukje aandraaien en (kleiner) stukje los. Mijn idee is dat de pakking zich dan gemakkelijker in de rand kan zetten. De bol draai ik ietsje strakker dan handvast bij oud rubber, handvast bij nieuw rubber.
Wat bedoel je met leksporen op ‘de zijkant van de auto’?
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Wat bedoel je met leksporen op ‘de zijkant van de auto’?
Hiermee bedoel ik de binnenkant onder de veerbol naar beneden.
Dan komt het er ter hoogte van de hd regelaar en de voorraadbol uit.
Peter
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoera het is verholpen!!!
Dankzij Vlietmans, Rob super dat je even langs kon komen.
Het was dus de veerbol die de lekkage heeft veroorzaakt, we hebben de bol erafgehaald, en ja hoor!! ik had waarschijnlijk de pakkingsring er niet netjes recht tussen gedaan. ops:
Ik heb net even een eindje gereden en de hd pomp hoor je maar af en toe aanslaan.
Dit was dus om de 9a10 seconden en nu misschien wel om de minuut of langer.(ik kon gewoon niet zo lang wachten met tellen)
Het nieuwe stuurhuis bevalt wel, het moet misschien allemaal nog een beetje meer ontluchten?
De auto stuurt nu wat makkelijker naar links dan naar rechts en je hoort af en toe een zuchtend geluid, dit had ik vroeger ook niet.
Misschien moet ik de kanteling nog beter instellen, of links rechts is niet helemaal super.
In het werkplaatshandboek zijn de foto’s een beetje schimmig wat betreft de maatvoering.( iemand hier nog een idee over?)
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mooi! Heb je de kanteling met de tool ingesteld? Het schijnt ook goed te werken om het stuurhuis weer een beetje los te maken (zodat hij kan kantelen), en dan met draaiende motor een paar keer het stuur heen en weer te bewegen, dan “zet” hij zich vanzelf.
De links-rechts positie werkt als volgt: afstand “a” in het boek zorgt ervoor dat het stuurhuis gecentreerd is voordat je ‘m erin zet. “b” moet je meten tussen het hart van de stuuras, en het hart van het scharnierpunt van het hulpstuurhuis. Dit zorgt ervoor dat hij gecentreerd in de auto komt.
Heb je het appeltje ook goed ingesteld?
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hallo Fluidfreak,
Ik heb inderdaad het stuurhuis de gelegenheid gegeven om zichzelf te zetten.
Ik heb hierbij wel even de druk van het appeltje afgehaald zodat de stuurbuis niet te veel naar beneden wordt gedrukt.
Zo’n tool had ik natuurlijk niet liggen.
B: heb ik gemeten omdat dit erg duidelijk is, A: is mij niet helemaal duidelijk.
Maar als B klopt dan zou A toch ook goed moeten zijn?
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
a=275mm is niet het hart maar de “outerbush”. Dus tegen de bus van de stuurstang aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Afstand b bepaalt de positie van het stuurhuis in de auto, afstand a zorgt ervoor dat je spaak in de 30 graden stand terecht komt.
Zware punt in de beweging komt misschien van een van de hulpstuurhuizen: te controleren door de armpjes er (weer) af te halen.
Je bent er nog niet, maar je kómt er wel
Prettige vakantie!