Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Toch nog even een topic openen voordat ik de auto bij de garage stal voor onderzoek.
Óf ik ben te kritisch, óf er is al tijden iets vaags aan de hand met m’n Xantia.
Het begon vlak nadat ik hem gekocht had: bij het intrappen van de koppeling zakte het toerental onderuit, tot 500-600 toeren om daarna meteen weer naar de 900-1000 te gaan. Eerste verdachte: stappenmotor.
Die is vervangen door de garage. Hierna was het probleem precies omgedraaid: bij indraaien koppeling schoot het toerental omhoog (2500+ toeren) bij koude motor, bij warme motor bleef het wat pendelen rond de 900-1000. Bij het aanzetten van de airco wilde het toerental nog wel eens naar 600-700 toeren vallen om weer terug te schieten naar 900-1000.
Hierna heb ik zelf de ECU maar een gereset. Accu kwartier los, daarna op contact, minuutje wachten, starten, stationair laten draaien tot de fans aanslaan. Ging op zich prima, het vage gependel bleef.
Overigens kwamen er geen foutmeldingen bij kijken.
Een tijdje later ben ik met de Xant naar de Vogezen geweest. Hier begon de auto bij op de motor remmend bergaf rijden enorm gevoelig te worden voor gas los/beetje gas geven. Als je het gas los liet kreeg de auto een enorme schok, en bij een beetje gas geven hierna weer. Met airco aan was de schok heel veel erger dan zonder airco.
Ik heb toen in de vogezen de ECU nog eens gereset. Toen bleef het motormanagementlampje branden bij het stationair draaien, en de motor bleef tijdens de ’ initialisatie’ enorme problemen hebben op toeren te blijven.
Tot ik gas bijgaf: motormanagamentlampje uit en daarna mooi stationair.
Het probleem leek toen even opgelost.
Ik ben toen naar een andere dan mijn standaardgarage gegaan om de auto aan de Lexia of Proxia of hoe dat ook heette te hangen.
Één melding: ‘mengselregeling defect: aanslag hoog’. Dit stond nog in het geheugen. Verder liep de motor in de garage natuurlijk prachtig stationair.
Door naar de Alpen: hier bleek het probleem nog steeds aanwezig. Pendelend toerental, schokken bij gas los en heel klein beetje gas bij, erger met airco aan. Nog steeds geen foutmeldingen; behalve dan dat de auto op de Stelvio (okee, 2700 meter hoogte) heeel veel moeite had met starten. Vol gas was nodig om te blijven draaien. Dat zou de motor toch zelf moeten hebben kunnen regelen….
Wat zou dit kunnen zijn?
1e verdachte: MAP sensor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zou die geen foutmeldingen geven? Of kan die gewoon een beetje aan de krek zijn en verkeerde waarden uitsturen?
En hoe combineert dat met het duidelijk andere gedrag als de airco aanstaat?
De MAP sensor is de moderne opvolger van de luchtmassameter. Het ding meet de onderdruk in je inlaatspruitstuk, en werkt als een variabele weerstand in de meeste gevallen. Aan de hand van de weerstand die de ECU door krijgt samen met wat andere gegevens zoals 1 van de temperatuursensoren op je thermostaathuis berekend de ECU de mengselverhouding en dus de hoeveelheid in te spuiten brandstof. De ECU zal in veel gevallen alleen een foutmelding geven als de MAP sensor helemaal dood is omdat hij dan geen gegevens door krijgt.
In jouw geval echter, heeft de ECU wel in de richting van de MAP sensor gewezen met die foutmelding ‘mengselregeling defect: aanslag hoog’. 100% zekerheid geeft het natuurlijk niet, maar ik denk wel dat dit te wijten is aan een half funtionerende MAP sensor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Nou, aangezien Waterman eerder ook al iets over MAP-sensor zei, ben ik vandaag, omdat ik toch in Kaagdorp aan het zeilen was met m’n moeder eens bij van der Laan langsgeweest om haar eens echte auto’s te laten zien.
Dat ze bij van der Laan meteen een MAP-sensor konden wisselen was mooi meegenomen.
Dit geeft echter geen verschil…
T’ is toch geen LPG auto?
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
JaboV schreef:T’ is toch geen LPG auto?
Gr Jaap
Nee hoor.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Oh ja, ik wist dat het weer hetzelfde was nadat ik vandaag de ECU maar weer eens gereset had. Eerste keer starten: zakken tot 300 toeren, omhoog schieten en weer een beetje stabiliseren. Motormanagementlampje wat pas uit ging bij gas bijgeven.
Vervolgens bij elk stoplicht duiken naar de 700 en heel langzaam weer klimmen naar 900.
Volgende op het lijstje? Gaskleppositiemeter? Om maar eens iets te noemen… (al zou ie daar wel vaker een foutmelding van krijgen denk ik…)
Er blijft niet veel over. Gaskleppotmeter, en lambdasonde. Een kleine mogelijkheid is ook nog de bobinegalerij. Ik was er echt redelijk stellig van overtuigd dat de MAP sensor de verantwoordelijke is. Niet dus.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
PrutsyLJ schreef:Er blijft niet veel over. Gaskleppotmeter, en lambdasonde. Een kleine mogelijkheid is ook nog de bobinegalerij. Ik was er echt redelijk stellig van overtuigd dat de MAP sensor de verantwoordelijke is. Niet dus.
Ik laat hem dan maar even aan de Lexia hangen. Of het vacuuumslangetje naar de map-sensor is lek…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De mapsensor zit direct in het inlaatspruitstuk, dus een lekke vacuumslang kan niet. Maar het blijft een vage klacht… hij was al eens uitgelezen toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman771 schreef:De mapsensor zit direct in het inlaatspruitstuk, dus een lekke vacuumslang kan niet. Maar het blijft een vage klacht… hij was al eens uitgelezen toch?
Ja. Dat was de foutmelding die tijdens het inregelen was blijven hangen: “mengselregeling defect: aanslag hoog”. Geen meldingen over lamdasondewaarden etc.
Althans, dat is de enige keer dat ik daarvoor het lampje heb zien branden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lambdasonde is ok ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman771 schreef:lambdasonde is ok ?
Daar zal ik vermoedelijk alleen achterkomen aan de Lexia… Of kan ik die ook gewoon handmatig doormeten?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met een goede voltmeter kan je die opmeten. Dat ding moet tussen 0 en 1 volt geven meen ik.
EDIT: Check: http://www.lambdapower.co.uk/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman771 schreef:Met een goede voltmeter kan je die opmeten. Dat ding moet tussen 0 en 1 volt geven meen ik.
EDIT: Check: http://www.lambdapower.co.uk/
Goeie link. Dank je!