Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bij mijn turbodiesel werd de koelvloeistof tot een maand geleden altijd netjes 85 graden. Dus of je nou in de kou, of warmte reed, de koelvloeistof warmde eerst op tot 85 graden en dan werd het pas gekoeld.
Sindskort is dat anders, nu komt de koelvloeistof pas op die temperatuur bij enigzins zware belasting. Dus bij rijden op polderweggetjes met een gangetje van 65 wordt de koelvloeistof niet warmer dan 70-75 graden.
Ik heb daarom vandeweek de thermostaat vervangen, omdat dat eigenlijk de enige boosdoener zou kunnen zijn, zou je zeggen. Echter, na het vervangen is het niet veranderd, het is ongewijzigd gebleven.
Ik heb de auto ook al eens stationair laten lopen tot de koelfans aangingen, toen gaf de temperatuurmeter gewoon rond de 90 graden aan, dus de temperatuurmeter lijkt gewoon goed te werken.
/edit: OP volledig veranderd aangezien de vorige niet duidelijk was
Eveneens ben ik tevens ook.
ja, niks aan doen. is nogal normaal dat de motor wat warmer wordt als je ‘s zomers door de bergen crost. 90 graden is zeker niet alarmerend. En 70 graden op vlak land is ook normaal.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik bedoelde een tip om dit ‘euvel’ te verhelpen. 70 graden op vlak land is niet normaal. Het koelsysteem is zo ontworpen dat er niet gekoeld wordt als de temperatuur van de koelvloeistof nog geen 83 graden heeft bereikt, en vanaf aankoop 3 jaar geleden tot een maand geleden was dat ook nog gewoon het geval.
90 graden in de berg is inderdaad niet gek, dat schreef ik om aan te geven dat de motor ook wel warm kan worden, maar die 70 graden op vlakke wegen hoort echt niet.
Eveneens ben ik tevens ook.
oh, dan is die van mij al 11 jaar kapot.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Hoe weet je dat ? ik heb nog nooit een turbo met temp meter gezien
Maar als dat achteraf makkelijk in te bouwen is hoor ik dat graag!
Ik kan twee dingen bedenken waarom hij te koud blijft.
Het ringetje wat de thermostaat in het huis afdicht lekt.
Of de slang die van het thermostaathuis naar de radiator gaat
is niet de originele en de doorlaat is nu zo groot dat er te veel kvs buiten de thermostaat om naar de radiateur gaat.
Dit is normaal, ik kom zojuist terug van de Eurocitro in Le Mans, normaal komt de temp van mijn Xantia Break 1.9TD ook niet boven de 90. Maar nu was het 90 a 95, op zich niet zo vreemd 36 Graden buiten, Airco aan, 3 man in de auto, gelukkig niet zwaar beladen, maar toch wel wat spullen in de kofferbak. Zolang ik niet harder dan 120 a 130 reed, blijft de temp. binnen het veilige gebied, toen het afgekoeld was naar 25, kon het gas weer gerust op 140.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
nanko schreef:Hoe weet je dat ? ik heb nog nooit een turbo met temp meter gezien
Maar als dat achteraf makkelijk in te bouwen is hoor ik dat graag!Ik kan twee dingen bedenken waarom hij te koud blijft.
Het ringetje wat de thermostaat in het huis afdicht lekt.
Of de slang die van het thermostaathuis naar de radiator gaat
is niet de originele en de doorlaat is nu zo groot dat er te veel kvs buiten de thermostaat om naar de radiateur gaat.
Ik heb inderdaad een temperatuurmeter ingebouwd. Vedrer is alles origineel. Ik heb de thermostaat al vervangen, maar zonder het gewenste resultaat.
ZX1.4i schreef:Dit is normaal, ik kom zojuist terug van de Eurocitro in Le Mans, normaal komt de temp van mijn Xantia Break 1.9TD ook niet boven de 90. Maar nu was het 90 a 95, op zich niet zo vreemd 36 Graden buiten, Airco aan, 3 man in de auto, gelukkig niet zwaar beladen, maar toch wel wat spullen in de kofferbak. Zolang ik niet harder dan 120 a 130 reed, blijft de temp. binnen het veilige gebied, toen het afgekoeld was naar 25, kon het gas weer gerust op 140.
Het probleem is niet dat de motor een keer te warm werd, het probleem is dat hij te koud blijft. Tot een maand geleden kwam de koelvloeistof altijd goed op temperatuur, altijd 85 graden. Dat is nu niet meer zo, nu wordt de koelvloeistof bij normale belasting niet warmer dan 70 graden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:Dit is normaal, ik kom zojuist terug van de Eurocitro in Le Mans, normaal komt de temp van mijn Xantia Break 1.9TD ook niet boven de 90. Maar nu was het 90 a 95, op zich niet zo vreemd 36 Graden buiten, Airco aan, 3 man in de auto, gelukkig niet zwaar beladen, maar toch wel wat spullen in de kofferbak. Zolang ik niet harder dan 120 a 130 reed, blijft de temp. binnen het veilige gebied, toen het afgekoeld was naar 25, kon het gas weer gerust op 140.
Ik vind dat niet normaal: ik rijd regelmatig met een tamelijk zwaar beladen xantia 1.9 TD naar midden frankrijk. Ding heeft 4 ton gelopen: vorig jaar kregen we dezelfde verschijnselen: boven de 140 liep de temp op, terwijl we normaal altijd 150-170 reden met die auto, ook met 35 tot 38 graden buiten. Na montage van een nieuwe radiateur was het probleem opgelost en blijft ie weer netjes op 90 graden staan, ook bij 170 met 600 kilo troep achter de voorstoelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thankx voor de tip waterman, ik dacht echt dat dit normaal is, omdat mijn 1.9D ook al zo deed.
Voor de volgende zware bergrit bij warm weer, gaat er een nieuwe radiateur in.
Mijn volgeladen TD’tje kwam in Frankrijk ook niet boven de 90 graden bergop bergaf. Normale werktemperatuur ligt rond de 70 graden. Radiateur heb ik 5 jaar geleden vervangen.
Mischien dat er bij knäckor een prop rommel losgeschoten is waardoor hij nu wel goed koelt oid.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Hij kan niet TE goed koelen met een goed werkend systeem Bixie.
De motor hoort op temperatuur te komen, zelfs bij -20c hoort de motor op normale bedrijfstemperatuur te komen, 70c is dat niet.
Zit ik nou uit me nek te lulle? FF checken…..
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Gecheckt. Is echt 70 graden, al zo lang ik die wagen heb en hij rijdt er niet minder om. Warmt ook snel op dus die thermosdinges doet het goed. Wat hoort volgens jou dan de ideale werktemperatuur te zijn?
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
90
Iets over de 90* gaan de fans aan in de rustige stand (en iets over de 100* in de orkaanstand maar dat gebeurt dus nooit).
Ik geloof nooit dat de fans zouden aanslaan zo dicht bij de werktemperatuur.
(*=aangenomen dat het metertje geijkt is)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
de fans zorgen er naar mijn idee voor dat de motor op bedrijfstemperatuur blijft… dus vandaar dat ze iets boven 90 gaan draaien en niet al gaan koelen op de 90…. correct me if i’m wrong…