startmotor krijgt geen stroom?
ambruins
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 16 augustus 2009 03:07 AM

Hellepie! Mijn Visa (1986) wil niet meer starten. D.w.z. hij loopt wel na aanduwen.
Ik dacht eerst dat het de startmotor was, hoewel er ook wat vreemde dingen aan vooraf gingen, zijnde een soort kortsluiting: de auto ging bokken, de lichten vielen langzaam uit ... later wilde de auto wel starten als deze koud was. Even later wilde de auto niet een tweede keer starten. Ik hoorde alleen wat tikjes. Er was verder wel stroom, allelichten e.d. deden het.
Vandaag gingen we een nieuwe startmotor plaatsen. Eerst de motor nog even geprobeerd: hij startte! Daarna toch de nieuwe startmotor erin (want voorheen startte hij immers ook bij koude motor). Ook naar alle kabeltjes en stekkertjes gekeken en schoongemaakt. En vervolgens wilde de auto niet meer starten. Zelfs tikjes waren nauwelijks hoorbaar. Uren naar van alles gekeken en losgehaald.
Wij vermoeden dat een relais kapot is. weet iemand of zo’n relais doorgemeten kan worden? En hoe kom ik aan een nieuwe?
Ideeën zeer welkom!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 augustus 2009 03:13 AM
  [ # 1 ]

Meten is weten! En anders…. kun je het relais ook kortsluiten met bijvoorbeeld een schroevendraaier (geïsoleerd handvat!)

Om kort te gaan, er gaat een kabel rechtstreeks van de accu naar je relais (1), er gaat een kabel van je relais naar de starter (2) en er gaat een kabel van je contactslot naar het relais (3).
Als er op 3 spanning komt, sluit het relais en stoomt er stroom vanaf 1 naar 2. Als je relais niet werk, kun je die polen dus kortsluiten en zal je startmotor gaan draaien zonder een stuurstroompje vanuit je contactslot.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook