Afgelopen weekend samen met een kennis eens goed naar mijn bx-ie gekeken, en het volgende mankeerd er dus aan voor de apk:
2 gladde voorbanden
aandrijfashoes
draagarmlagers links (was vorig jaar met de apk ook zo ,maar is er toen niet op afgekeurd)
lichte olielekkage (waarschijnlijk krukaskeering)
motorrubber onder
gaatje in subframe (geen idee of dat afkeur is en of het gelast mag worden)
ruitenwisserblad achter
distributieriem (is als het goed is bij 193000 vervangen, maar heb geen bon van gezien en staat nu op 250000 km)
om hem helemaal 100% te maken , moet ook de cv gemaakt worden en de binnen verlichting/sigarettenaansteker en het klokje werken niet
al met al dus toch nog heel wat
het meeste lukt zelf wel, alleen de distributieriem durf ik niet aan
dus komt nu de vraag , is het wijsheid om dit allemaal te gaan maken , of op zoek gaan naar een andere?
gezien de km stand (250.000) en zijn leeftijd(07-1993) moet ie eigenlijk nog wel een poosje meekunnen, en wil hem dus eigenlijk niet opgeven.
de ruimte en het gewicht, en de “luxe” die mijn bx ie hebben vind je niet zo makkelijk terug in een andere auto, of ze hebben al 4 ton of meer gelopen.
wat nu te doen? wat denken jullie?
250.000 km’s is nog niks voor een TGD-break !
4 of 5 ton is te halen voor deze motoren.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar het zijn inderdaad overwegend kleine zaken, ....die distr. snaar zou ik door een goed bekend staande garage LATEN doen.
Een (Roest) gaatje in het Subframe bij een 93’er ??
Goh, ik meende dat je dat alleen bij BX’en had uit de beruchte bouwjaren 85 t/m 87 ?
Ik heb ergens iets gelezen….dat er wel mensen zijn die het hebben laten lassen.
Enne…olie lekken bij een 1905 diesel is net zo bijzonder als de maandelijkse problemen bij een vrouw
Kort gezegd : ik heb maar 1 of 2 BX’en gehad die NIET motorolie lekten.
Tenzij je het natuurlijk vervelend vindt om elke keer een plas olie op straat te vinden…als het slechts om een paar druppeltjes gaat, zou ik het lekker zo laten.
En een ADAL (achterdraagarmlager) zou zo rond de 120 euro moeten kosten.
Heb je ook een foto van de BX ?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zou gewoon maken want dan kan je er weer mooi een tijd tegen aan.
mits de rest van de auto het niet opgeeft maar dat lijkt me stug.
gewoon maken en verder genieten van je mooie wagen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Gewoon maken. Het is niet de moeite waard een andere wagen te nemen.
Mijn moeder heefd ook een ‘93 TGD Break, en die staat bijna op 450.000 km.
En die gaat er normaal mee om, dus niet extra zuinig zoals ik
Test
Ik zou zeggen gewoon maken! met dat aantal km’s kan hij nog veeel verder komen. En dat gaatje in het subframe.. Sja ik heb het nog nooit meegemaakt met een bx na 1990. Onze 14e uit 87 heeft inderdaad flink last van rottende subframes..
En de distributie riem zou je kunnen laten doen, maar voor de rest valt het volgens mij wel mee.
PS. “zolang een bx olie lekt, zit er olie in.”
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Gewoon (laten) maken zou ik ook zeggen. En die draagarm achter kun je voor 90 euro al laten vervangen bij Hegru in veldhoven. (scheelt toch weer 30 euro. De rest van de zaken zijn kleinigheden,even afgezien van de distributie riem. Welbeschouwd is de BX pas op de helft van zijn kunnen. Qua kilomters dan.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Gewoon alles zelf proberen, op de schroothoop rijden kan altijd nog..wie weet kun je er voor niet al teveel geld weer een jaar mee rijden.
Zoals al gezegd zou ik ook persoonlijk de riem laten doen..de rest niet.
Rien
ja ik was nog een dingetje vergeten, de voorremblokken en schijven maar dat is een fluitje van een cent.
en het gat in het subframe? , heeft dat misschien iets te maken met dat dubbele chassisnr, het zou natuurlijk zomaar kunnen dat er een voorkant van een ouder type aangebakken zit, al zie ik nergens afwijkingen, of lasnaden
kortom , ik denk dat ik maar op jullie adviezen afga en de komende weekendjes ga sleutelen, dan kan ik lekker mijn bx-ie houden , en ben ik ook weer even lekker bezig
de distributie laat ik sowieso door een ander doen , dat is me net even te gek , 1 foutje en ik kan op zoek naar een ander blok
dank voor jullie adviezen
precies: doorkarren!!!!!, je weet nooit wat er met de volgende gebeurt
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:precies: doorkarren!!!!!, je weet nooit wat er met de volgende gebeurt
Precies.. een andere vinden is ook lastig omdat je dan nog niet weet wat je er aan hebt. 250.000 km is niet zo gek veel.
Het is natuurlijk best wat werk, maar het lijkt mij wel de moeite waard. JE kent de wagen zelf natuurlijk het beste…
een dis-snaar van een diesel moet toch zeker 150 dkm meekunnen? dus waarom nu al vervangen. Een goed citroen specialist moet de riem kunnen goed beoordelen.
Aan een subframe mag je toch maar beperkt lassen ?!
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Phritz schreef:een dis-snaar van een diesel moet toch zeker 150 dkm meekunnen? dus waarom nu al vervangen. Een goed citroen specialist moet de riem kunnen goed beoordelen.
zoveel km met 1 distributieriem?
als dat zo is ga ik hem zeker nog niet vervangen, zal inderdaad eens vragen of ze kunnen zien aan de riem of hij al aan vervanging toe is
reijer schreef:Phritz schreef:een dis-snaar van een diesel moet toch zeker 150 dkm meekunnen? dus waarom nu al vervangen. Een goed citroen specialist moet de riem kunnen goed beoordelen.
zoveel km met 1 distributieriem?
als dat zo is ga ik hem zeker nog niet vervangen, zal inderdaad eens vragen of ze kunnen zien aan de riem of hij al aan vervanging toe is
gaan we weer… Distributieriem vervangingen zijn niet erg helder geformuleerd. Oorspronkelijk was de termijn 60.000 voor de BX diesel. Later is men gaan beweren dat je met nieuwere riemen wel 120.000 mee kan. Maar dan beweren anderen weer dat dat alleen kan op een nieuwer soort poelies.
Eind van het verhaal is dat niemand die zo’n langere termijn aanbeveelt hem ook durft te garanderen. Riemfabrikanten zeggen altijd dat je de aanwijzingen van de fabrikant moet aanhouden.
150.000 is voor BX diesels voor mij in elk geval een nieuw getal. Op welke bron baseer je je?
150000 km met een d-riem zou ik maar niet uitproberen.
60000 is wat de hegru aanhoudt.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
XTR schreef:Aan een subframe mag je toch maar beperkt lassen ?!
Al het een klein roestgaatje is, is het geen probleem. Goed conserveren en lekker zo laten. Subframe staal is speicaal versterkt. Ga je er aan lassen, dan is de kans groot dat het ergens anders verder gaat scheuren. Lassen verloopt dus meestal met wisselend succes.
Het komt wel eens een enkele keer voor dat ook subframes van jongere BXen scheuren, roesten of anderszins kapot gaan. Incidenteel, dat wel.