Galoperen van een xantia 2.1 TD 1997
kites
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 14 augustus 2009 03:24 PM

Hallo,

Wie kan mij helpen??
Ik heb een Xantia 2.1TD waar ik al zeker 8 jaar met alle tevredenheid in rond tuf.
Echter heb ik nu last van een galoperende sationair toerental en soms uitschiet naar de 5000 toeren (enkele keren maar).
Ik weet er inmiddels aardig mee te rijden want ik ben de afgelopen maand 2x naar frankrijk ermee geweest.
Echter in Frankrijk had ik er geen tot nauwelijks last van.Ik denk dat het te maken had omdat het warm was.
Dus ik dan ook dat er valse lucht wordt aangezogen in de leidingen echter krijg ik die niet pakken.
Weet iemand waar ik een setje brandstof leindingen kan kopen en dan met name het deel wat van de tank naar het balgje loopt.

Groet
Marko

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 augustus 2009 03:32 PM
  [ # 1 ]

Zit er niet te veel olie in het motorblok?

 

Profiel  
 
kites
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 14 augustus 2009 03:34 PM
  [ # 2 ]

Lol nee, voordat ik wegging had ik dat gecontroleerd.

Dus dat is het niet helaas

Marko

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 augustus 2009 07:09 AM
  [ # 3 ]

Ik denk niet dat het aan de leidingen vanaf de tank ligt, het ligt vaak aan het filter/voorverwarmhuis van de brandstof.
Daar zit een klein thermostaatje in, is wit en zichtbaar als een plusje, waar een ring met kartels opzit. Verwijder de ring, en trek het thermostaatje eruit en vervang de O-ring(en), meestal zijn deze hard geworden.

Dit is een bekend probleem bij de PSA diesels, aangezien ze bijna allemaal hetzelfde soort thermostaatje hebben.
Er staat ergens een topic met een wat meer info hierover, kan het helaas zo even snel niet vinden.

Profiel  
 
kites
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 16 augustus 2009 01:06 PM
  [ # 4 ]

Ik heb net even gekeken maar ik denk dat je gelijk hebt.
Hij lekt idd brandstof als ik het systeem onder druk zet met het balgje

Op het filterhuis zit een wit plastic streepje (ik denk een plug of iets dergelijks)die ik met een tang kan draaien echter heb ik er geen goed gevoel bij als ik er aan draai.
het zit op de plek waar de brandstof binnen komt.
En er zit geen wartel omheen moet ik deze plug er dan gewoon uitdraaien??

Marko

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 augustus 2009 07:20 PM
  [ # 5 ]

Het lijkt inderdaad op een witte plug, maar het is een thermostaatje, om de voorverwarming uit te schakelen als de koelvloeistof te warm word.

Er zit een soort zegering op, deze kun je met een kleine platte schroevendraaier eruit wippen, daarna kun je het thermostaatje met een tang eruit trekken.

Profiel  
 
kites
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 17 augustus 2009 01:32 AM
  [ # 6 ]

Ik ga morgen kijken of ik hem eruit krijg
Ik hou je op de hoogte

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2009 01:52 AM
  [ # 7 ]

De O-Ringen zijn niet los verkrijgbaar bij de dealer, het thermostaatje ook niet, alleen een compleet huis.
Ik heb laatst een O-Ring gebruikt die ik over, was bestemd voor de vacuumpomp, deze O-Ring met de maat 16x20-2 past perfect. Er zit nog een O-ring, maar die is niet voor de afdichting naar buiten, het beste is uiteraard om allebei te vervangen, gebruik bij voorkeur Viton O-ringen en monteer ze met een beetje zuurvrije vaseline.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook