Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In cilindrische tank kan ook. Maar dat vind ik lelijk.
Overigens rijd ik al jaren niet meer met het originele reservewiel: veels te groot. Ik heb een smalle (5,0J) 15” DS velg met een 145-15 band als thuiskomer. Scheelt 60% in ruimte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zo’n velg moet ik er ook in hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn reservewiel is vehuisd naar mijn overloop. Die plek bevalt me tot nu toe veel beter.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Brian schreef:sans-pareil schreef:Reservewielen zijn zwaar overgewaardeerd .
Tot je lek rijdt.
SM kan toch op 3 wielen rijden?
Niet een prikblikje?
Of is de actieradius met 70 liter vergelijkbaar met mijn prikblikje?
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb maar even een paar foto’s gemaakt van dat reservewiel:
in de koffer:
en dit past er allemaal nog in:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Arjan Verkade schreef:Brian schreef:sans-pareil schreef:Reservewielen zijn zwaar overgewaardeerd .
Tot je lek rijdt.
SM kan toch op 3 wielen rijden?
Niet te lang, want dan rijd je toch echt die vreselijk dure band aan gort.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
waterman771 schreef:Ik heb maar even een paar foto’s gemaakt van dat reservewiel:
Da’s dus eigenlijk ‘n gereedschapkist, maar dan anders, en die nemen normaliter ook ruimte in beslag, dusssss..
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Brian schreef:Arjan Verkade schreef:Brian schreef:sans-pareil schreef:Reservewielen zijn zwaar overgewaardeerd .
Tot je lek rijdt.
SM kan toch op 3 wielen rijden?
Niet te lang, want dan rijd je toch echt die vreselijk dure band aan gort.
3 wielen…....
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja niet op een zachte band, maar het complete wiel verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Afgelopen weekend naar Frankrijk geweest met de sm. Alleen had ik het idee dat het grootlicht niet lekker meer in en uitschakelde
De lichtschakelaar kreeg dus kuren…. Grootlicht haperde, en werkte uiteindelijk niet meer. lekker handig in donker frankrijk
Ik heb de schakelaar de volgende dag uitgebouwd en opengemaakt door de klinknagels uit te boren:
Toen vond ik dus een weggesmolten geleidestrip van het grootlicht… Je ziet dat dit deel veel dieper is komen te liggen dan de strip waar het dimlicht over geschakeld is:
Ik heb de strip losgemaakt aan de achterzijde, er iets onder geschoven en de strip weer op gelijke hoogte gebracht met de dimlicht-geleidestrip.
Daarna de boel met 3 boutjes in elkaar gezet:
En het werkt weer! Nu héél snel de lampen over relais laten lopen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had dus een heel mooi verhaal neergezet over het plaatsen van relais voor de verlichting, om het wegsmelten van de lichtschakelaar te voorkomen. Helaas is dat met de crash van ’t forum verloren gegaan, dus even een nieuwe post.
Jullie kunnen op de eerdere foto’s zien dat de lichtschakelaar van een sm niet zo geschikt is om langdurig met grootlicht te rijden. Ik heb dus gekozen voor het plaatsen van 4 relais.
2 relais voor het dimlicht ( iedere kant een eigen relais) en 2 relais voor het grootlicht. ( ook weer iedere kant een eigen relais).
Omdat mijn sm van H4 lampen in de buitenste koplampen voorzien is in plaats van de brakke H1 lampen, heb ik dus ook dubbel grootlicht. Zowel de middelste lampen als de buitenste lampen gaan dus branden op grootlicht als ik dit inschakel. Dat betekende dat er is dus 4x55 watt door de schakelaar loopt. Dat vind ie niet fijn…..
Goed. Relais dus. Nou heb ik een hele grote hekel aan snoeien en prutsen in de originele bedrading, dus heb ik een plug-and-play draadbundeltje gemaakt wat je zo tussen de originele draadbundel kunt plaatsen. Zonder te knippen! Gewoon de stekkers aansluiten, een gezekerde plus op de voedingsdraden zetten en klaar.
Zie hier:
En:
De relais kun je netjes wegbouwen, die nemen nauwelijks ruimte in.
Na inbouw merkte ik meteen een enorme verbetering. Ten eerste is de lichtsterkte enorm verbeterd, maar ook is de reactietijd tijdens het schakelen van dim- naar grootlicht véél korter.
Een aanpassing die ik aan iedereen kan aanbevelen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En dan zijn we 14 dagen geleden ook nog “even” naar Zuid-Frankrijk gereden met de sm. 2800 km in 3 dagen, zonder enig probleem. ( op een haperend relais van het linker raam na)...
Gemiddeld verbruik nog steeds 1 op 8 ( waarbij we op de autoroute steeds zo’n 140-170 rijden, met een enkele uitschieter richting de 200 km/h).
Paar plaatjes?
De sm staat nu weer binnen met een kleine to-do lijst:
Remklauw rechts nazien
ruitlijst ontroesten en opnieuw spuiten
achterscherm ontroesten en spuiten
Lekker klussen dus komende maanden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste