Collega 2cv rijders, ik heb een vraag. Donderdag is het weer zo ver; Lowlands! Ik ben van plan er met mijn Acadiane heen te gaan. Echter zijn de weersvoorspellingen dat het een graad of 30 wordt. Nu weet ik als ervaringsdeskundige met het naar Lowlands gaan dat je meestal wel een tijdje stil staat voor de auto ergens geparkeerd kan worden.
Nu is de vraag; is dit verantwoord met de Acadiane of is de kans groot, gezien de luchtgekoelde motor dat deze te warm draait :
Het probleem met steeds uit zetten is dat de motor warm lastig start… Graag jullie ervaringen, tips en adviezen.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 26-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus
- 2CV Transat
Wordt juist niet te warm. Jouw ventilator blijft wel draaien en dus ook koelen.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-07-2009
- Berlingo 1.9D MultiSpace
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
Bij warme motor met vol gas starten en dan gas loslaten zodra de motor aanslaat werkte bij mijn Acadiane altijd het best.
Veel plezier op Lowlands.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het starten mag misschien wel eens even duren, maar als je kleppen, ontsteking, bobine enzovoorts fris zijn, zal ze het altijd gaan doen. En inderdaad, warm >> volgas starten.
Maareh, echt warm lopen zal niet zomaar gebeuren bij stilstand, daar hoef je niet over in te zitten. Gewoon gaan!!! Veel plezier daar!
wat ik wel zou doen is een reserve bobine onder je normale bobine bevestigen. wil ie na een flink stuk stationair echt niet starten dan komt dat in 99 van de 100 gevallen door een te heet geworden bobine. met een reserve hoef je alleen even de bougie kabels en de twee dunne draden te wisselen en waarschijnlijk start ie dan gelijk. ik heb het ook gehad in de 3,5 uur durende file in duitsland op de terugweg van de WM in CZ
Hey Douwe,
Dat is op zich wel een plan. Nu had ik ooit een aantal reserve-bobines liggen. De vraag is echter waar die nu zijn. Ik vrees dat ik die dingen niet meer heb en waar haal je zo’n ding nu 123 vandaan…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een bobine? Euh, in Kraggenburg, Almere of even online via b.v. Stichting Behoud 2cv. Maar de kans is groot dat ze bij de reguliere onderdelenboeren gewoon eentje kunnen bestellen.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Zoals gezegd maak je geen zorgen over warmlopen. De ventilator zorgt zelfs voor teveel koelwind. Ik heb een keer naar een Gala moeten rijden in de eend op een dag dat het 35 graden was en heb een uur of 1 1/2 in een file gestaan om de mensen af te kunnen zetten. Alle grote amerikanen die in de rij stonden sloegen af en moesten geduwd worden, mmaar het eendje tufte lekker verder alsof er niks aan de hand was.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"