Ik vroeg mij af, wegens mijn verroeste chassis en eventuele aanpassingen die ik hieraan zou willen maken..
Zijn er ooit technische tekeningen uitgegeven van mijn model CX(bovenstaand) en klopt het als ik denk dat ik een semi-dragende carrosserie heb?
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Je kan je subframe, langsliggers vervangen… achteraan is dit goed te doen er bestaat zelfs een kit voor geloof dat cxbasis die levert.
maar je moet wel een goed ander chassis hebben… achterbrug en langsliggers
is de voorbrug ook slecht… dat is een pak moeilijker daarvoor moet de motor +bak er zowieso uit… dan is de vraag is de cx dat wel waart…..
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Eigenlijk had ik het meer over de Carrosserie (drastische aanpassing dak , ik ken de voorwaarden van de RDW en de testen maar misschien is het duidelijker als ik een foto upload.
Niet schrikken!
Nu ben ik dus bezig met extra stevigheid..
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
MOOI!!!
Nog iemand die gewoon doet wat hij moet doen om iets te maken zoals hij het wil hebben.
Maar waarom dan specifiek tekeningen voor een turbo 2? Het gaat hier dan toch gewoon om plaatwerk?
En waarom alvast begonnen met dingen die misschien niet kunnen?
Ik moet de stevigheid die ik nu mis in het dak opvangen met de rest van het frame. Daarvoor moet ik natuurlijk overal aanpassingen gaan maken. (alsof het een cabrio is geworden.) Vandaar dat ik die tekeningen zoek om ze aan te passen..
(Ik verwacht dat het mij wel zal lukken.. Al was ik misschien wat overenthousiast gestart.)
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn
aha een targadak!
nouja je zult nu de torsiestijfheid moeten verbeteren om mee te beginnen. De CX haalt zijn stijfheid (en die is relatief) vooral uit de dorpels. Als je alle naden volnaads aflast ben je al een heel eind. Verder zou je a la Tissier zware balken in je dorpels kunnen knallen, maar dat is waarschijnlijk wat overkill. Het dak van een de CX is met zijn dunne stijltjes het minst stevige van de hele constructie. Daarnaast zijn wel de achterruit en de achterzijruitjes deel van de constructie omdat ze erin gelijmd zijn.
lijkt me een interessant project! Ik ben benieuw
technische tekeningen met sterkteberekeningen ken ik niet., Er is in de werkplaatshandboekenreeks wel een deel over vervangen van delen van de carosserie en werkzaamheden eraan…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
Als je alle naden volnaads aflast ben je al een heel eind. Verder zou je a la Tissier zware balken in je dorpels kunnen knallen
Die naden aflassen moet geen probleem zijn, ik ben geen professioneel lasser maar je leert per minuut. En vind ik het niks gaat het weer los!
Maar het verhaal a la Tissier, staat dat in een topic
Dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden…
Ik ga toch liever voor een overkill dan een knik
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De kokers van een DS zijn rechthoekig van doorsnede. Als je die kokers doorzaagt, kan je er heel goed een I-profiel in rammen. Dan heb je wel buigstijfheid. Bij een CX is dat wat moeilijker, denk ik.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Leuk! Maar wat ga je met de B-stijl doen?
Word hard aan gewerkt.. Ik zit te denken aan een verbinding naar achter die dan netjes afgewerkt moet worden.. Ik wil graag een 4 deurs houden..
Let op ik ontwerp niet op de goede volgorde..
Bij mij is het eerst zien dan oplossen.. (waarom.. tsja..)
En ik ga denk ik maar gewoon kijken wat de maximale grootte is die ik in mijn kokerbalk kan lassen..
Wat is dan sterker I of ?
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vierkant kokertje heeft zeer veel torsiestijfheid ten opzichte van een I-profiel. I-profiel kan dan weer buigstijver zijn (afhankelijk van de afmetingen).
Als je zoiets niet zelf weet, is het wel riskant om met zulke grote projecten van start te gaan. Kijk eens op het topic dat Egbert heeft geschreven over het maken en RDW-keuren van zijn cabrio.
Citroen!
Ik weet het.. grote risico’s.. maar dat houd het voor mij interessant.
Heb de basiskennis wel in huis maar wil graag verificatie om zeker te weten wat de beste oplossing is. Daarnaast heb ik nog een achtervang voor als ik er niet uit kom (te weten mijn vader).
Maar lekker eigenwijs… Ik wil zelluf
Het is in iedergeval tijd.. zo zag het eruit..
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn
Originele kokeronderdelen weergebruikt om de lijn terug te krijgen.
(achterin zit nog een kleine knik. word aan gewerkt)
Klein voorproefje voor de fantasievolle geest
We moeten zorgen dat we morgen niet van gisteren zijn