2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Wat is wijsheid?
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 12 augustus 2005 02:18 AM
  [ # 16 ]

Dacht ik al…

Onze vorige boodschappenauto (Cuore 1990) is erop afgekeurd Crying or Very sad

Sindsdien rijdt m’n egaa in een Seicento met Airco Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 12 augustus 2005 02:39 AM
  [ # 17 ]
mpostma schreef:

Sad gaan we weer… Distributieriem vervangingen zijn niet erg helder geformuleerd.  Oorspronkelijk was de termijn 60.000 voor de BX diesel. Later is men gaan beweren dat je met nieuwere riemen wel 120.000 mee kan. Maar dan beweren anderen weer dat dat alleen kan op een nieuwer soort poelies.

Eind van het verhaal is dat niemand die zo’n langere termijn aanbeveelt hem ook durft te garanderen. Riemfabrikanten zeggen altijd dat je de aanwijzingen van de fabrikant moet aanhouden.

150.000 is voor BX diesels voor mij in elk geval een nieuw getal. Op welke bron baseer je je?

Dat er veel onduidelijk over is ben ik met je eens, en de vervangings-  termijnen van verschillende soorten diesel motoren zullen inderdaad wel anders zijn. In het instructieboekje van een Peugeot 406 Hdi staat dat de vervangingstermijn van de distributieriem 160 dkm is.  De Citroenspecialist waar ik altijd kom stelt dat de riem van een diesel veel zwaarder uitgevoerd is en dus langer meekan en er best 150 dkm in kan blijven zitten voor een 1,9 D motor. Dat veiligheid (motorschade)bij dit soort onderhoudsschema´s voorop staat, staat ook voor mij buiten iedere discussie, dus bij twijfel, altijd vervangen. Daarom zei ik ook, laat het door een specialist beoordelen.  Wink

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 12 augustus 2005 02:41 AM
  [ # 18 ]

Wat ik vergeten was is, dat dit onderwerp in een ander draadje reeds uitvoerig aan de orde is geweest. Dus ik stel voor om het bij het oorspronkelijke onderwerp te houden.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 12:58 PM
  [ # 19 ]
Phritz schreef:

Wat ik vergeten was is, dat dit onderwerp in een ander draadje reeds uitvoerig aan de orde is geweest. Dus ik stel voor om het bij het oorspronkelijke onderwerp te houden.

Welk draadje?? Ik ben het effe kwijt.

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 12 augustus 2005 01:03 PM
  [ # 20 ]
Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 01:21 PM
  [ # 21 ]
Phritz schreef:

Zie hier:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164083&highlight=distributieriem

Ik kon het niet laten de discussie toch weer ff op te rakelen. Bedankt voor de link.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 augustus 2005 02:03 PM
  [ # 22 ]

Nog even over dat roestgaatje in het subframe: heb ik ook gehad, is geheid afkeur, en normaliter werd dit ook beschouwd als het definitieve einde van je BX, ook omdat de algemene concencus was dat er aan het subframe van een BX niet gelast zou mogen worden.

Echter, garage Van der Laan uit Abbenes die mijn BX onderhoudt heeft dit gefixt door het rotte stukje subframe bij mij af te slijpen en er weer een goed stuk op te lassen. Volgens hun geen probleem, zolang het maar wel vakkundig gebeurt….  Wink  Als je vragen hebt mag je me wel een PMtje sturen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 02:06 PM
  [ # 23 ]
winnetou schreef:

Nog even over dat roestgaatje in het subframe: heb ik ook gehad, is geheid afkeur, en normaliter werd dit ook beschouwd als het definitieve einde van je BX, ook omdat de algemene concencus was dat er aan het subframe van een BX niet gelast zou mogen worden.

Echter, garage Van der Laan uit Abbenes die mijn BX onderhoudt heeft dit gefixt door het rotte stukje subframe bij mij af te slijpen en er weer een goed stuk op te lassen. Volgens hun geen probleem, zolang het maar wel vakkundig gebeurt….  Wink  Als je vragen hebt mag je me wel een PMtje sturen.

Roestgaatjes afkeur tegenwoordig? Nja. tijden veranderen. Mijn eerste BX 14 E ha een roestgaatje in het subframe (1 van de liggers) van ong. de grootte van een gulden en werd daar gewoon mee goedgekeurd. Was wel in 1999.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 augustus 2005 02:18 PM
  [ # 24 ]

Tsja, ze zijn tegenwoordig weer wat strenger. Zelfs een kleine lekkage kan al reden voor afkeur zijn. Om die reden moest ik bij de afgelopen apk ook de drukregelaar laten vervangen, omdat deze af en toe een druppeltje LHM lekte. Maar dat had mogelijk ook iets met veiligheid te maken, omdat het remsysteem ook onderdeel is van de hydrauliek.

Overigens zat de roestplek bij mij wel bij een bevestigingspunt van het subframe, misschien dat dat het verschil maakt?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 02:25 PM
  [ # 25 ]
winnetou schreef:

Tsja, ze zijn tegenwoordig weer wat strenger. Zelfs een kleine lekkage kan al reden voor afkeur zijn. Om die reden moest ik bij de afgelopen apk ook de drukregelaar laten vervangen, omdat deze af en toe een druppeltje LHM lekte. Maar dat had mogelijk ook iets met veiligheid te maken, omdat het remsysteem ook onderdeel is van de hydrauliek.

Overigens zat de roestplek bij mij wel bij een bevestigingspunt van het subframe, misschien dat dat het verschil maakt?

Geringe lekkage aan het hydraulisch systeem is geen afkeur hoor. In elk geval niet bij mijn keuringsstation. De keurmeester wees mij wel op een lichte olielekkage (vliegwielkeerring, carterpanpakking al vervangen maar helpt niks), versnellingsbakolielekkage (lekte iets via de bijvulplug) en een nattige hoogteregelaar achter. Deze hoogteregelaar is al jaren nattig: het lekt iets langs een wartel. Niet ernstig genoeg om je zorgen over te maken in elk geval. Het lekt ook niet op de grond, het is alleen wat nattig.

De keurmeester wist wel precies waar ie het over had. Het was zeker geen laksheid of onoplettendheid. Maar het was geen afkeur.

De roestplek zat toen in het midden van de ligger, ong. 15 cm van het montagepunt, dat kan wel een belangrijk verschil uitmaken.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 12 augustus 2005 03:50 PM
  [ # 26 ]
winnetou schreef:

Tsja, ze zijn tegenwoordig weer wat strenger. Zelfs een kleine lekkage kan al reden voor afkeur zijn. Om die reden moest ik bij de afgelopen apk ook de drukregelaar laten vervangen, omdat deze af en toe een druppeltje LHM lekte. Maar dat had mogelijk ook iets met veiligheid te maken, omdat het remsysteem ook onderdeel is van de hydrauliek.

Overigens zat de roestplek bij mij wel bij een bevestigingspunt van het subframe, misschien dat dat het verschil maakt?

Als ze een BX afkeuren op een zeer kleine lekkage van het hydraulisch systeem, geeft dat aan dat de garage geen verstand van zaken heeft.
Net zoals het motorblok enige olielekkage mag vertonen, mag het hydraulisch systeem ook een beetje lekken.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 augustus 2005 05:45 PM
  [ # 27 ]

Tsja…. ik heb garage Van der Laan toch wel vrij hoog zitten qua vakkundigheid. Maar een vergissing is natuurlijk altijd mogelijk. Maar lekken doet ze in elk geval niet meer.  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 05:53 PM
  [ # 28 ]
winnetou schreef:

Tsja…. ik heb garage Van der Laan toch wel vrij hoog zitten qua vakkundigheid. Maar een vergissing is natuurlijk altijd mogelijk. Maar lekken doet ze in elk geval niet meer.  Wink

APK normen zijn wat anders dan normen voor degelijk onderhoud. Je kan best besluiten dat zwetende/lekkende componenten niet horen en dus gepareerd danwel vervangen moeten worden. Niks mis mee, maar schuif het niet op de APK af.

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 12 augustus 2005 10:07 PM
  [ # 29 ]
Bram schreef:

Heb je ook een foto van de BX ? Wink

nog niet zal straks of morgen eens kijken of ik er wat kan maken , maak ik gelijk even een kiekje van het subframe, (tenminste proberen)

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 12 augustus 2005 10:12 PM
  [ # 30 ]

wat het subframe betreft , dat gaatje zat er vorige apk ook al en toen werd er niks van gezegd.

maar als ik er dan nog een paar jaar mee wil doen, is het misschien sowieso wel wijzer om hem te lassen

de olielekkage heb ik al voor lief genomen intussen ,omdat ie al iets lekt vanaf de dag dat ik hem kocht , ruim twee jaar teug nu

heb er ondertussen bijna 47000km mee gereden en al met al nog geen 8 liter olie ingegooid, dus erg hard lekken doet ie niet.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook