octopus vervangen
Ach, had ik dat geweten. Ik heb in delft ongeveer 260 euro moeten betalen voor het vervangen van de octopus.
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v
Ik had al zo’n vermoeden. Ik kan hen misschien eens vragen of ze geen prijsje maken voor het vervangen van de octo + keerringen automaat + ashoes . Want als dat allemaal voor 500,- euro vervangen kan worden ben ik toch een heertje (of hoe gaat die Nederlandse uitdrukking )
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat is.
En Hegru is een fijne tent! Die gasten zijn snel, goed en goedkoop.
Wel altijd even bellen voor een afspraak. De prijzen die je met ze afspreekt zijn de prijzen die je betaalt. Ze zijn altijd erg fair.
En ik denk dat je die 500 euro niet eens zult halen als ze de octo al voor 190 euro doen. Dat is een pak meer werk dan een hoesje en een paar keerringetjes.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zoveelste beter
Ben trouwens net de aftapschroeven van de automaat gaan opzoeken. 1 heb ik makkelijk gevonden, maar die van het differentieel ben ik niet 100% zeker, zit die vlak naast waar de as uit de bak komt?
Want bij mij zijn het 2 keer 5mm (of 6mm) inbussen en de vraagbaak zegt 1 5mm en 1 8mm. Dus check ik het hier nog maar eens (stel je voor dat die automaat opeens naar beneden valt )
De zwarte ATF is, as we speak, uit de automaat aan het lopen
Is het écht belangrijk om beide aftappluggen los te halen? Want nu is enkel de onderste los (laagste punt).
De olie wordt opgevangen in bakjes, die ga ik dan overgieten in flessen (meteen goed voor het containerpark) om te zien hoeveel er uit komt. Want omdat ik maar 1 van de 2 pluggen los heb weet ik niet of er wel degleijk 2.5 liter uit komt…
Ben wel blij dat ze los is en dat ik binnenkort met nieuwe (verse) olie kan rijden
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
ZWARTE ATF!!
Als je de handleiding die ik je heb gestuurd hebt gelezen weet je precies dat beide pluggen los moeten. Ook om vuil af te tappen, wat bezinkt op de laagste punten (en er zijn dus twee), wat door de stroom mee uitgespoeld wordt.
Maar je bent echt niet klaar, na het vullen moet je ‘m ff 10 KM rijden en dan WEER aftappen en verversen, net zolang de kleur wat er uit komt hetzelfde is als verse ATF. Dit is echt zeer belangrijk, aangezien je bak echt vervuild is en een grote onderhoudsachterstand heeft. Dure grap, maar automaat rijden is nu eenmaal duurder.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dat handboek was ik eigenlijk vergeten ops: .
Maar ok. Dan zal ik ook die andere plug nog eens los maken. Maar wat ik nu bedenk, volgens mij kan daar niet veel meer uitkomen? Want er is al bijna 2.5liter uit die andere plug gekomen.
Is het dan ‘eigenlijk’ de bedoeling om eerst die naast de as los te maken en dán pas die onderste (die aan dat carter-achtige ding dus, is dat ding eigenlijk óók een Carter, of spreken we enkel van Carter als we het over de motorolie spreken?)
En jep, er wordt nog minstens 2 keer ververst. En als de 3de keer de olie nog altijd smerig is dan nog een keer tot ze dezelfde kleur heeft als de olie die uit de bus komt. Op die olie bezuinigen is verkeerde zuinigheid vind ik.
De nieuwe olie zit er in. En ik weet meteen ook weer hoe ‘goede’ olie er moet uitzien. Moet je dus kunnen doorkijken
Mijn onderdelenboer wist me ook te vertellen dat ATF verversen een goede zaak was en dat dit véél miserie kan uitsparen. Was wel verbaasd dat een 1600 BX in automaat bestond.
Kortom, die olie verversen is géén werk en is alleen maar positief. Dus geen probleem voor mij om dat geregeld te doen . Is motorolie verversen even makkelijk?
Interesse in een plaatje van hoe de olie er NIET moet uitzien? Want dan neem ik straks even de camera naar de garage
Toevoeging: en heeft er iemand ervaring met correspondentie met Hegru? Want op mijn mail krijg ik maar geen antwoord ???
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Heb je het verversen echt volgens het handboek gedaan, van A tot Z? Want zo makkelijk vind ik het niet.
Overigens was de allereerste BX automatic een 1600, ze bestaan langer dan de 1900’s.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Volgens mijn vraagbaak jep… : . Olie aflaten, olie bijvullen. Zeg me nu niet dat ik het verkeerd gedaan heb
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Ik bedoel de PDF die ik je gestuurd heb. Peilen met draaiende motor waarbij de koelfan af en toe aan- en afslaat, selecteurhendel in alle standen bewogen. Peil moet precies tussen min en max staan.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dat heb ik nog niet gedaan. De auto staat namelijk nog op de bruggen. Wil namelijk eerst zeker zijn dat de plug vast genoeg zit en niet lekt.
Maar dat stuk is wel het stuk waar ik het meest schrik voor heb. Maar het is voor een goed doel .
En je zegt nu, peilen met warme motor waarbij de koelfan moet aanslaan. Het is toch peilen met warme automaat? Want dat lijkt mij niet hetzelfde (ofwel?)? De automaat wordt toch niet ‘écht’ warm als ik hem laat warmdraaien in de garage (lekker gezond ook ).
En die hendel in alle standen bewegen weet ik ook (heb de papieren ook bij mijn garagist ingekeken, leest net iets makkelijk op papier ). En daar stond bij dat de olie afgelaten moest worden en dan 2.5L vullen en dan warmrijden en als de olie 80° is peil checken en bijvullen.
Ga voor ik uberhaupt weg rij ook even het peil al checken. Want dat moet net onder het laagste streepje staan als hij koud is. Als hij dus al bijna aan het hoogste staat weet ik zeker dat hij te vol zit (en dat zou erger zijn dan te weinig)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Op je automaat zit een warmtewisselaar waar koelvloeistof doorheen wordt gepompt. Dus de automaat krijgt vanzelf dezelfde temperatuur als de motor. Het heeft voornamelijk een koelend effect als de automaat heter wordt dan de motor (en dat kan makkelijk), maar tijdens onbelast draaien dus ook zeker een verwarmend effect.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dat bedacht ik me net toen ik op verzenden duwde, maar was niet helemaal zeker (kon zijn dat er een thermostaat op zat om de bak sneller te kunnen laten opwarmen ofzo).
Maar super nieuws, dan kan ik hem eerst laten warm draaien en voorkom ik zowel met te weinig als met te veel ATF te moeten rijden
Bedankt
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Yer welcome
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY