CX GTI uit 1988
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 19 augustus 2009 11:24 AM

Heb even een vraagje, ben nu sinds een maand of 2 eigenaar van een
CX GTI uit 1988
Nu begint als de auto als ie in z’n vrij staat, en ik de koppeling niet indruk, een zoemend geluid te maken. Als ik deze weer indruk is het geluid weg.

Soms krijg ik de auto ook niet goed in z’n achteruit.

Wat betekent dit, en wat zou er aan gedaan kunnen worden, welke kosten?

Lees het graag!

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 augustus 2009 11:56 AM
  [ # 1 ]

Het geluid is waarschijnlijk afkomstig van het druklager van je koppeling. Het kan in beginsel geen kwaad en komt zelfs voor bij nieuwe exemplaren.

Zolang het verder goed functioneert en er geen extreme geluiden zijn, zou ik niets vervangen. De materiaalkosten gaan nog wel, maar uit- en inbouwen is met een beetje pech een uur of 10 werk (de motor moet er uit). Met nog wat andere dingen (zoals onderste motorsteun, keerringen ,etc., altijd doen omdat je er dan goed bij kunt) ben je heel wat euro’s armer.

Het wat moeilijk inschakelen van de achteruit kan te maken hebben met wat speling op het stangenstelsel. Bovendien is de achteruit niet gesynchroniseerd. Een CX versnellingsbak gaat niet als een warm mes door de boter. Maar wel sterk.

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2423
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 19 augustus 2009 01:44 PM
  [ # 2 ]

maak er maar 20 uur van. 10 uur is erg optimistisch.
Het kan zo maar zijn dat na het vervangen van je koppeling het geluid blijft. Ik heb bij mijn GtiT de koppeling compleet en het toplager vervangen. Vervolgens blijft ie geluid maken. Zal een van de hoofdlagers in de bak niet goed meer zijn…

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 19 augustus 2009 01:44 PM
  [ # 3 ]

CX GTI uit 1988

Oké, ik houd het in de gaten, waar moet ik verder op letten? Over wat voor kosten praat ik dan?

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 augustus 2009 01:48 PM
  [ # 4 ]

Zoals al genoemd is het niet bijzonder als het druklagertje een beetje geluid maakt. Niets aan doen dus. Bij het schakelen in de achteruit moet je, als hij niet wil, de koppeling heel iets op laten komen, dan schiet hij er zo in als je de pook onder druk houdt. Hadden al mijn gti’s.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 augustus 2009 01:50 PM
  [ # 5 ]

Ohhh, dan heb ik een itg, want bij mij is dat met de eerste versnelling.  Very Happy

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 19 augustus 2009 03:29 PM
  [ # 6 ]

O gelukkig, dat met die achteruit is ‘normaal’. Ik was al bang dat er iets stuk kon aan mijn CX…  Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 augustus 2009 06:10 PM
  [ # 7 ]

Re: CX GTI uit 1988

Koopman schreef:

Over wat voor kosten praat ik dan?

Mwah, ik was all-in € 1.950 armer… Shocked , inclusief opnieuw vullen van de airco.

Ook hier was de aanleiding het geluid van het druklager. De kenners gaven aan dat het druklager drooggelopen zou zijn en nog maar een kwestie van tijd was vooraleer het defect zou geraken. Na twee jaar te hebben doorgereden, heb ik het afgelopen mei toch maar uit voorzorg laten vervangen (samen met de al genoemde andere zaken). De koppeling werkt fantastisch en het lagergeluid is minder, maar niet geheel weg. Overigens was de oude koppelingsplaat zelf nog lang niet “op”.

Wellicht had ik nog wel een tijdje door kunnen rijden. Zolang het niet stoort, zou ik - gezien de kosten - adviseren lekker door te rijden. Ik troost mij nu met de gedachte dat ik de komende 20 jaar hopelijk geen malheur meer heb op koppelingsgebied.

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 augustus 2009 06:38 PM
  [ # 8 ]
Evan schreef:

Ik heb bij mijn GtiT de koppeling compleet en het toplager vervangen. Vervolgens blijft ie geluid maken. Zal een van de hoofdlagers in de bak niet goed meer zijn…

Ik zou eens beginnen met het vervangen van de olie in de versnellingsbak. Je kunt wel eens versteld staan van het resultaat.

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 19 augustus 2009 07:15 PM
  [ # 9 ]
Edwin van Seggelen schreef:
Evan schreef:

Ik heb bij mijn GtiT de koppeling compleet en het toplager vervangen. Vervolgens blijft ie geluid maken. Zal een van de hoofdlagers in de bak niet goed meer zijn…

Ik zou eens beginnen met het vervangen van de olie in de versnellingsbak. Je kunt wel eens versteld staan van het resultaat.

Advies: Castrol Syntrax very good

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 19 augustus 2009 07:30 PM
  [ # 10 ]

CX GTI uit 1988

Oké bedankt, het is m’n eerste CX dus probeer zoveel dingen duidelijk te krijgen over de auto mocht me iets opvallen, of mocht ik twijfelen.
En natuurlijk er op tijd bij willen zijn mocht er iets zijn, per 1 sept probeer ik lid te worden. Heb ook al een CX vraagbaak etc…

Foto’s volgen…

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 19 augustus 2009 07:35 PM
  [ # 11 ]

Dat geluid van die druklager heb ik ook. Het was ook het eerste wat me opviel toen ik de auto had gekocht. De garage (Gert de Jong) stelde me meteen gerust dat dit vrij normaal is en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken.

O ja, en de mijne gaat soms ook wat lastig in z’n achteruit.

Blijkbaar heb je dus een hele normale CX gekocht. Wink

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 augustus 2009 07:37 PM
  [ # 12 ]

Re: CX GTI uit 1988

Koopman schreef:

... per 1 sept probeer ik lid te worden…

Van de Citroën CX Club Nederland neem ik aan very good . Daar is een hoop kennis te halen en het wil er doorgaans ook nog gezellig aan toe gaan.

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 10:44 PM
  [ # 13 ]

Ik heb ook last van dat zoemende drukgroep bij een niet ingetrapte koppeling…
Koppeling is zelf prima Smile

Ik hoop er in elk geval nog een tijdje mee te kunnen doorrijden.. Wat het 20 uur werk dat mij ook verteld wat stel ik liever nog even uit Smile

Als de drukgroep echt aan het stukgaan is merk je dat dan ook? Of is het in 1 keer over met de pret? Wink

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 20 augustus 2009 11:04 AM
  [ # 14 ]

Ik zou mij pas echt zorgen gaan maken als ie lawaai gaat maken tijdens het intrappen van het pedaal.
Maar het is inderdaad ook mogelijk dat het in één keer afgelopen is. Een vriend van mij heeft het onlangs nog meegemaakt, overigens geen Citroën Surprisedops: . Nou ja, dan hebben die Wegenwachters ook eens wat te doen.

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 20 augustus 2009 07:14 PM
  [ # 15 ]

Meerdere gti cx gereden en geen van allen gingen ze vlekkeloos in de achteruit. Had mezelf ook aangeleerd om via zijn 1 in zij A te zetten!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook