De Berlingo 1.9D is natuurlijk al niet één van de rapste maar de afgelopen dagen lijkt de fut er helemaal uit.
Ik moet het gaspedaal tot de bodem trappen om te versnellen. Van de 90 naar de 120 duurt erg lang. Met de airco aan is het allemaal nog een beetje langzamer.
Beeld ik het mij in of zijn er technische oorzaken? Zo, ja welke dan?
De Berlingo Multispace heeft nu 266.500 km gelopen.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
brandstof filter al eens vervangen?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
goed punt, morgen direct maar een brandstof- eneventueel luchtfilter vervangen.
Simpel beginnen.
En hoe zit het met de andere zaken?
Kleppen, injectoren etc?
Ook dat heeft niet allemaal het eeuwige leven.
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een DW8 als eerste naar de klepspeling laten kijken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
waterman771 schreef:Bij een DW8 als eerste naar de klepspeling laten kijken
Vooral met starten krijg je dan ook last, heb jij dat ook mavaba?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
EGR klep stuk of blijven hangen en daarmee de inlaat aan het dichtslibben ?
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Bedankt voor alle genoemde mogelijke oorzaken.
Nog geen problemen met starten dus ik verwacht eigenlijk dat de klepspeling nog redelijk goed is. 18 Maanden en 50.000 km geleden zijn de kleppen nog gesteld.
Tja, die EGR-klep. Deze is 55.000 km geleden schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Het verbruik (destijds aanleiding om de EGR-klep schoon te maken) is tot de vorige tankbeurt nog normaal (1:14.2). Aandachtspuntje.
Vandaag eerst maar eens het brandstoffilter vervangen. Het luchtfilter was nog redelijk schoon.
Als het probleem niet is verholpen ga ik de klepspeling en EGR-klep maar eens laten nazien.
Bedankt voor jullie reacties.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
nou ? wat is het geworden ?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Het nieuwe brandstoffilter zit erop maar geeft niet echt veel verbetering.
Gisteren op een trouwfeest nog een tip gekregen om eens een busje in de brandstof mee te geven zodat de motor wat schoner wordt. Lijkt me een goede poging 2.
Verder was het verbruik de afgelopen keer wel erg hoog (1:12 ipv 1:14). Maar dat verschil kan ook komen doordat ik niet bij dezelfde pomp heb afgetankt. Verschil in scheefstand van de auto in combinatie met luchtslot kan nogal eens een behoorlijk verschil maken in de hoeveelheid diesel die erin gaat.
Affijn, als het verbruik de volgende keer tanken weer hoog ligt dan zal het mogelijk de EGR-klep zijn.
Dank voor je reactie, moest eerst wel even googelen op “nagelen” maar begrijp nu dat dat het geluid is dat de diesel met name direct na de koude start maakt. Ik zal morgen eens aandachtig luisteren
daLeurzie schreef:Als de motor ook een nagelend geluid maakt zou het ook de vervroegingsklep op je injectiepomp kunnen zijn. Die willen ook nog wel eens defect raken. Kijk je vacuumslangen ook goed na voordat je onderdelen gaat vervangen…
dit hebben wij onlangs nog gehad met een dw8 in een xsara, en die ging wel hard nagelen.. er zat niets meer op….
en wat is het nu geworden?
De auto nagelt niet bij warme motor.
Tot nu toe geen echt duidelijke oorzaak kunnen vinden…
in het rijden hoorde je het wel niet zo goed, behalve dat er geen pks meer aanwezig waren, maar ezels…. alleen in stationair toerental draaide hij niet mooi rond, en zou hij nu en dan hard nagelen
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
En, zijn de kleppen nog een keer gesteld?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Inmiddels is het brandstofverbruik al twee maanden spectaculair hoog met een bedroevende 1:12,5. (zie ook grafiek). Ik denk dat de EGR verstopt is omdat eind 2007 eveneens een verbruik van 1:12,5 was ontstaan. Dit is destijds verholpen door de EGR opnieuw af te stellen en schoon te maken.
Nu lees ik op dit forum meermaals dat de EGR is losgekoppeld. Ik zit met de volgende vragen:
Vraag 1) Heeft dit loskoppelen gevolgen voor de uitlaatgasmetingen bij de APK?
Vraag 2) Hoeveel tijd kost het om de EGR los te koppelen?