Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Hey allemaal,
Aangezien de voorbandjes op den duur vervangen moeten worden, zit ik wat om me heen te kijken naar andere banden. De banden die er nu onder zitten, zaten er bij de koop al onder. Het zijn Toyo Proxes T1R banden, maat 195/55/R15 85V.
Nu zijn dit wel mooie bandjes, zowel op het oog als ook qua grip (voor zover ik dat in kan schatten). Qua prijs vind ik ze wel een beetje prijzig.
Ik zag op de binnenkant van de deur staan dat er standaard 185/65/R14 onder gaat, deze lijken me wel goedkoper. Vraag is alleen, hoe zou het staan qua uiterlijk? Ik neem aan dat die een slagje (een inch) kleiner zijn, wat dus ook het uiterlijk beïnvloedt. De sportieve look die de Xsara nu heeft wil ik toch ook wel een beetje behouden.
Wat ik belangrijk vind aan banden:
- slijtage (25.000 - 30.000 km haalbaar?)
- goede grip, droog als nat weer
- comfort, geluid e.d.
Ik zoek hierin een goede mix, voor een betaalbare prijs. Met wat voor banden rijden jullie, nog tips voor goede en goedkope bandenleveranciers? Zouden jullie voor een 14 of 15 inch band gaan?
Hoe zit het trouwens met de afwijking van de snelheid?
Wat foto’s:
De band:
Profiel band:
Auto zijkant:
Sticker deur:
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je heb VTS velgen, de maat die daar nu om ligt klopt dus ook
Een standaard type 1 Xsara werd idd geleverd op 14” 185 breed.
Alleen de VTS velg was daar een uitzondering op. Een type 2 Xsara werd altijd op 195/55/R15 geleverd, zowel een instapper op staal als een VTS/Exclusive.
Persoonlijk bevallen mij de Pilot Exalto’s er goed
Overigens is 195/55/R15 een relatief dure maat…
Maar als je naar 14” terug wil dan zal je weer andere velgen moeten regelen. Dat gaat je auto vind ik minder mooi maken
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Als je bv kijkt op zul je zien dat de maten 195/55/15 en 185/65/14 dezelfde omtrek hebben, dus terug naar 14” kan best.
je zal wrsch. wel wat grip verliezen en er kwa verbruik op vooruit gaan.
Of het past hangt er vanaf je schijfremmen voor wellicht een zwaardere uitvoering zijn dan bv mijn 16i uit 2000 of eentje van dezelfde bouwjaar als je jouwe.
Zoek je nog velgjes, ik heb nog 14” met winterbanden op citromarkt staan. Nog goed voor een winter, leg je er daarna wat anders op?
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Ah VTS velgjes, that makes sense.. maar die zijn er geloof ik wel opgekomen vanuit de fabriek (als optie neem ik aan). Nouja goed om te weten dat er wel de juiste banden om zitten. Andere velgjes gebeurt in ieder geval niet
Kun je wat meer informatie geven over je Pilot Exalto’s? Hoe lang gaan die ongeveer mee?
JKER: bedankt voor het aanbod, maar ik houd het dan toch maar bij 15 inch (en moet nog even zien of ik uberhaupt winterbanden ga kopen).
Edit: ik zie dat de Pilot Exalto’s bijna 2 keer zo duur zijn als de Toyo’s ops:
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
ik zie dat jij ook de VTR logo van een C2 erop heb zitten!
Maar jouw type is toch een Phase I VTS?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Die pilot exalto’s zijn zeker wel duur maar ik heb ze erook onder liggen 195/50/R15 Maar ik moet zeggen de grip en comfort en geluid is echt heel erg goed. Ze hebben veel grip gaan lang mee en ze brengen heel weinig geluid voort. Ik heb mijn voorbanden en nu al zoon 20 tot 25000 km op liggen en ze kunnen verlopig nog wel mee dus ik denk dat ik de 40000 km ermee wel moet halen en dan heb ik geen rustige rijstijl.
Ik heb wel 50 ipv 55 erop liggen ivm de prijs voor 50 was ik voor 2 banden ongeveer 182 euro kwijt inclu monteren en alles en voor 55 zou ik al gauw bijna 300 euro kwijt zijn.
Het enigste verschil tussen 50 en 55 is dat ze iets lager zijn en daardoor deteller iets afwijkt dat scheelt bij 120 volgens mij ong 5 km maarja aangezien de prijs vind ikdit nog wel acceptabel.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Ik heb nu ook 195/50/R15, scheelde 53E per band, geld dat ik op dat moment eigenlijk niet had. Toen ik de auto kocht lag er rondom al 195/50/R15, behalve de tellerafwijking niets mis mee (en in theorie trekt ‘ie nu sneller op en zou hij wat directer sturen). Ik wilde wel per see goede banden, dus dan maar een kleinere omtrek. Even wachten zat er ook niet in, een scherpe steen had een hap uit de wang genomen.
Achter heb ik nu Michelin Exalto, voor Bridgestone Turanza (zo uit mijn hoofd). Heb ze beide voor gehad, bevallen beide prima, al is de Bridgestone een stuk minder stil. Michelin Energy banden vind ik verder ruk, al zijn de nieuwe Energies onder de auto van m’n pa een stuk beter als die van een jaar of 2 terug (zelfde auto) maar toch een stuk minder dan de Pilot Sports.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De theorie van sneller optrekken klopt.
Maar dan moet je ook het nadeel vertellen van de theorie en dat is dat je op de snelweg dus meer toeren maakt, oftewel een hoger benzine verbruik
Of je er in de praktijk wat van merkt is een andere discussie.
De energy’s van een tijdje terug waren idd heel ander dan die nu op de markt is. Ik heb hier nog niemand zien schrijven dat dat geen goede banden waren, terwijl bij de oude vaak commentaar was vooral bij de sportievere rijders
Overigens gingen bij mij op de Xsara de voorganger van de Exalto op de voorwielen zo’n 70.000 km mee! De achterbanden heb ik bij 120.000 km moeten vervangen wegens droogte scheuren, het profiel was nog lang niet op toen
De kwaliteit, duurzaamheid, comfort en laag geluidsniveau horen allemaal bij deze band
Ja je betaald er iets meer voor, maar je krijgt ook waar voor je geld naar mijn idee
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
GWHENDRIKS2 schreef:ik zie dat jij ook de VTR logo van een C2 erop heb zitten!
Maar jouw type is toch een Phase I VTS?
C2 VTR logo? Is dat niet een normaal Phase 1 VTR logo dan? Nee mijn type is, naar mijn weten een VTR.
Heb wel VTS velgjes, witte tellerplaten en Citroën Sport logo op dorpel/instap. Bij de verkoop kreeg ik te horen dat hij verder helemaal origineel zou zijn, behalve dat hij iets verlaagd is aan de voorkant. Maar goed, misschien dat het niet klopt?
—-
Goed om te horen dat de Exalto’s zoveel kilometers kunnen maken, dat valt heel erg mee!
Zou ik ook gewoon 50-ers om deze velgjes kunnen leggen, is dat geen probleem? Of heeft dat alleen te maken met het aantal inch?
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat logo is zeker niet orgineel.
Dat hoort zo te zijn zoals bij mij:
Bij 50 en 55 zit het verschil in de hoogte van de band. Oftewel met 50 maakt het wiel meer rondjes dan bij een 55er band.
Beide passen om een 15” velg.
De wielkast zal ook iets leger zijn bij een 50 omdat het wiel dus kleiner is van omtrek
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zou dezelfde banden er weer omheen laten leggen. Zijn fijne bandjes! en redelijk slijtvast. Ze hebben het bij mij bijna 40 000 km volgehouden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is toch 30.000 km minder onder een lichtere BX dan de Michelin op mijn Xsara
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Arjan Verkade schreef:Dat logo is zeker niet orgineel.
Dat hoort zo te zijn zoals bij mij:
Bij 50 en 55 zit het verschil in de hoogte van de band. Oftewel met 50 maakt het wiel meer rondjes dan bij een 55er band.
Beide passen om een 15” velg.De wielkast zal ook iets leger zijn bij een 50 omdat het wiel dus kleiner is van omtrek
Oh okee! Ik had nog nooit het logo op een type 1 gezien, kon er ook geen goede foto’s van vinden. Nouja in principe vind ik het niet misstaan, maar de auto is dus niet helemaal origineel verder (naast het verlagen).
Bedankt iedereen voor de reacties, ik heb in ieder geval wat om uit te zoeken
In principe kunnen de Proxes T1R dus minder lang mee dan de Exalto’s, maar als in verhouding komt het op hetzelfde neer dus.. aangezien het prijsverschil.
Weet iemand nog goede en/of goedkope bandenleveranciers? Zijn er mensen die de banden via internet bestellen?
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij kosten banden over het algemeen overal hetzelfde…
Je kan misschien een paar euro besparen.
Maar een bedrijf kijkt je minder vrolijk aan als ze banden moeten monteren die niet bij hun vandaan komen. Dat kan mogelijk de kwaliteit van het werk beinvloeden
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
McDean schreef:ik zou dezelfde banden er weer omheen laten leggen. Zijn fijne bandjes! en redelijk slijtvast. Ze hebben het bij mij bijna 40 000 km volgehouden
Wat voor bandenspanning gebruik jij trouwens? Ik kan niks op de Toyo site erover vinden
Flapdrol schreef:McDean schreef:ik zou dezelfde banden er weer omheen laten leggen. Zijn fijne bandjes! en redelijk slijtvast. Ze hebben het bij mij bijna 40 000 km volgehouden
Wat voor bandenspanning gebruik jij trouwens? Ik kan niks op de Toyo site erover vinden
Op mijn 15” gooi ik er altijd ong. 2.4 á 2.5 bar in. Als ik dat op mijn 17” doe, dan stuiter je over de weg gewoon, dus daar gaat 2.2 bar in. Je kan er altijd wel iets meer in doen, maar maak het niet te gek!