Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De titel zegt het al! Ik heb geen haast. Het moet een SM met airco zijn; liefst met leren bekleding, in zeer goede staat, maar met een motor die gereviseerd (een nieuwe uitdaging!) of gemodificeerd moet worden.
Mochten jullie iets tegenkomen: laat het even weten!
jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Op Autoscout24 (heel Europa) en Leboncoin staat zat om nu al je keuze te maken. Van Frankrijk weet ik, dat ze niet zo van de modificaties zijn. Zo’n beetje elke auto voldoet aan je criterium, dat je de motor nog moet doen. Fransen zijn ook van de Franse slag. Dat zie je bijna altijd terug in de kwalitiet van de lak en de kwaliteit van het plaatwerk. Dus een auto in de originele lak is dan het devies. Dat van het slechte plaatwerk en spuiten, is ook mijn ervaring met Italiaanse auto’s, weet ik helaas uit ervaring. Italianen hebben voor de rest wat afwijkende verlichtingspecificaties die je niet wil. Maar dat is makkelijk te veranderen.
Wat ook mijn ervaring is, is dat het roestspook welig in het rond tiert. Op het oog kleine gaten in de spatschermen, geven een grote kans op onderhuidse roest. En ook op het oog harde auto’s kunnen onderhuids roestproblemen hebben, verborgen onder bijvoorbeeld de voorruit, achterruit en kofferbak.
Grosso modo is mijn idee over de aanschaf van een SM als volgt. Koop de beste in Nederland van een liefhebber die alles al goed heeft laten doen, inclusief een nagenoeg body off carosseriebehandeling. Of koop een op het oog zo hard mogelijke SM in Frankrijk of Italië die je volledig grondig aanpakt met ook het afboren van de achterschermen om onderhuidse roestgaten te lassen en antiroest te behandelen.
Goede originele leren bekleding is lastig te vinden, zeker als de auto heeft stilgestaan. Het leer werd in de jaren 70 geverfd. Leervet drong daarom slecht door tot de huid. En als er geen onderhoud heeft plaatsgevonden, dan is het leer zeker uitgedroogd. Het leer kan prima opnieuw worden gemaakt, maar het kost je wel ongeveer 6 k voor alleen al het leer. De rest is van de bekleding is dan nog niet gedaan.
Meestal staat het in de advertentie of het een carburateur of een injectie is. Als ik me niet vergis, is het tot najaar 1972 carburateur. Kijk ook even naar de geleverde kleuren elders op dit forum (eerste of tweede pagina over de SM van Sans Pareil) en je hebt gelijk een indicatie voor carburateur/injectie. De meeste kleuren zijn niet de gehele productieperiode geleverd geweest. Als je bijvoorbeel een origineel licht blauwe (Bleu Platine ) SM ziet, weet je zeker, dat het een carburateurversie is.
De mooiste wat mij betreft vanwege de uitlaten, maar veel te duur:
http://www.leboncoin.fr/vi/52233985.htm?ca=7_s
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Robin Visser schreef:De mooiste wat mij betreft vanwege de uitlaten, maar veel te duur:
ANSA-uitlaten!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Robin Visser schreef:Fransen zijn ook van de Franse slag. Dat zie je bijna altijd terug in de kwalitiet van de lak en de kwaliteit van het plaatwerk. Dus een auto in de originele lak is dan het devies.
Dat viel me afgelopen weekend inderdaad ook maar weer eens op. Gewoon kleurverschillen per paneel. Ongelooflijk!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Qua roest valt een sm best wel mee als je goed kijkt in koffer en acherschermen. Het plaatwerk is beduidend beter dan dat van de ds.
Als je de motor zelf wil doen, zoek dan een zo goed mogelijke carosserie dito interieur want daar kan veel geld naar gaan.
En zorg eerst dat je goed weet welke modificaties er moeten gebeuren aan het blok zodat je alles in kan plannnen. Mensen genoeg die dit weten op dit forum wbogaeerts, waterman, of ik
ps en natuurlijk lid worden van de franse citroen sm club.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Robin Visser schreef:De mooiste wat mij betreft vanwege de uitlaten, maar veel te duur:
ANSA-uitlaten!
Hebben!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste