Heb even een vraagje, ben nu sinds een maand of 2 eigenaar van een
CX GTI uit 1988
Nu begint als de auto als ie in z’n vrij staat, en ik de koppeling niet indruk, een zoemend geluid te maken. Als ik deze weer indruk is het geluid weg.
Soms krijg ik de auto ook niet goed in z’n achteruit.
Wat betekent dit, en wat zou er aan gedaan kunnen worden, welke kosten?
Lees het graag!
Het geluid is waarschijnlijk afkomstig van het druklager van je koppeling. Het kan in beginsel geen kwaad en komt zelfs voor bij nieuwe exemplaren.
Zolang het verder goed functioneert en er geen extreme geluiden zijn, zou ik niets vervangen. De materiaalkosten gaan nog wel, maar uit- en inbouwen is met een beetje pech een uur of 10 werk (de motor moet er uit). Met nog wat andere dingen (zoals onderste motorsteun, keerringen ,etc., altijd doen omdat je er dan goed bij kunt) ben je heel wat euro’s armer.
Het wat moeilijk inschakelen van de achteruit kan te maken hebben met wat speling op het stangenstelsel. Bovendien is de achteruit niet gesynchroniseerd. Een CX versnellingsbak gaat niet als een warm mes door de boter. Maar wel sterk.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
maak er maar 20 uur van. 10 uur is erg optimistisch.
Het kan zo maar zijn dat na het vervangen van je koppeling het geluid blijft. Ik heb bij mijn GtiT de koppeling compleet en het toplager vervangen. Vervolgens blijft ie geluid maken. Zal een van de hoofdlagers in de bak niet goed meer zijn…
CX GTi Turbo 2 - All Black
CX GTI uit 1988
Oké, ik houd het in de gaten, waar moet ik verder op letten? Over wat voor kosten praat ik dan?
Zoals al genoemd is het niet bijzonder als het druklagertje een beetje geluid maakt. Niets aan doen dus. Bij het schakelen in de achteruit moet je, als hij niet wil, de koppeling heel iets op laten komen, dan schiet hij er zo in als je de pook onder druk houdt. Hadden al mijn gti’s.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ohhh, dan heb ik een itg, want bij mij is dat met de eerste versnelling.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
O gelukkig, dat met die achteruit is ‘normaal’. Ik was al bang dat er iets stuk kon aan mijn CX…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Re: CX GTI uit 1988
Koopman schreef:Over wat voor kosten praat ik dan?
Mwah, ik was all-in € 1.950 armer… , inclusief opnieuw vullen van de airco.
Ook hier was de aanleiding het geluid van het druklager. De kenners gaven aan dat het druklager drooggelopen zou zijn en nog maar een kwestie van tijd was vooraleer het defect zou geraken. Na twee jaar te hebben doorgereden, heb ik het afgelopen mei toch maar uit voorzorg laten vervangen (samen met de al genoemde andere zaken). De koppeling werkt fantastisch en het lagergeluid is minder, maar niet geheel weg. Overigens was de oude koppelingsplaat zelf nog lang niet “op”.
Wellicht had ik nog wel een tijdje door kunnen rijden. Zolang het niet stoort, zou ik - gezien de kosten - adviseren lekker door te rijden. Ik troost mij nu met de gedachte dat ik de komende 20 jaar hopelijk geen malheur meer heb op koppelingsgebied.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Evan schreef:Ik heb bij mijn GtiT de koppeling compleet en het toplager vervangen. Vervolgens blijft ie geluid maken. Zal een van de hoofdlagers in de bak niet goed meer zijn…
Ik zou eens beginnen met het vervangen van de olie in de versnellingsbak. Je kunt wel eens versteld staan van het resultaat.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Edwin van Seggelen schreef:Evan schreef:Ik heb bij mijn GtiT de koppeling compleet en het toplager vervangen. Vervolgens blijft ie geluid maken. Zal een van de hoofdlagers in de bak niet goed meer zijn…
Ik zou eens beginnen met het vervangen van de olie in de versnellingsbak. Je kunt wel eens versteld staan van het resultaat.
Advies: Castrol Syntrax
CX GTI uit 1988
Oké bedankt, het is m’n eerste CX dus probeer zoveel dingen duidelijk te krijgen over de auto mocht me iets opvallen, of mocht ik twijfelen.
En natuurlijk er op tijd bij willen zijn mocht er iets zijn, per 1 sept probeer ik lid te worden. Heb ook al een CX vraagbaak etc…
Foto’s volgen…
Dat geluid van die druklager heb ik ook. Het was ook het eerste wat me opviel toen ik de auto had gekocht. De garage (Gert de Jong) stelde me meteen gerust dat dit vrij normaal is en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken.
O ja, en de mijne gaat soms ook wat lastig in z’n achteruit.
Blijkbaar heb je dus een hele normale CX gekocht.
Re: CX GTI uit 1988
Koopman schreef:... per 1 sept probeer ik lid te worden…
Van de Citroën CX Club Nederland neem ik aan . Daar is een hoop kennis te halen en het wil er doorgaans ook nog gezellig aan toe gaan.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb ook last van dat zoemende drukgroep bij een niet ingetrapte koppeling…
Koppeling is zelf prima
Ik hoop er in elk geval nog een tijdje mee te kunnen doorrijden.. Wat het 20 uur werk dat mij ook verteld wat stel ik liever nog even uit
Als de drukgroep echt aan het stukgaan is merk je dat dan ook? Of is het in 1 keer over met de pret?
Ik zou mij pas echt zorgen gaan maken als ie lawaai gaat maken tijdens het intrappen van het pedaal.
Maar het is inderdaad ook mogelijk dat het in één keer afgelopen is. Een vriend van mij heeft het onlangs nog meegemaakt, overigens geen Citroën ops: . Nou ja, dan hebben die Wegenwachters ook eens wat te doen.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Meerdere gti cx gereden en geen van allen gingen ze vlekkeloos in de achteruit. Had mezelf ook aangeleerd om via zijn 1 in zij A te zetten!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980