10 van de 14
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De Xm van Stalsie: TE KOOP
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 20 augustus 2009 08:28 PM
  [ # 136 ]

net nog even een meting gedaan nu de meeste warmte al weg is; klokte af op 17° rond met verhoogd toerental.

Toen ik hem maandag ging halen was het echt koud als je hem op 15 zette, wat dus wijst dat het ding nog niet volledig gemaakt is, maar toch trager wegloopt dan de vorige keer, daar was alles op 2 dagen al weg.

Net even de leidingen gevolgd en daar zie ik niet echt iets groens, maar waarschijnlijk is dat ook niet zo goed zichtbaar zonder speciale bril en zo’n blauwachtige lamp?
Ook geen sporen van contrastvloeistof te zien aan de verdamper.

een lekke condensor zou je toch ook makkelijk moeten zien, niet?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 augustus 2009 08:56 PM
  [ # 137 ]
Sjaak81 schreef:
waterman771 schreef:

Even voor mij: kunnen R12 en R413A gemixt worden? dus: als je nog r12 hebt in je systeem, kun je dan bijvullen met R413A of moet het hele systeem eerst leeg?

Bijvullen kan nooit, het systeem moet eerst helemaal leeg en vacuum getrokken worden, daarna opnieuw vullen…

S

Dat ben ik NIET met je eens!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 augustus 2009 08:57 PM
  [ # 138 ]

die groene drek zie je wel zonder bril hoor, het is bijna fluoriserend geel

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 20 augustus 2009 09:06 PM
  [ # 139 ]
waterman771 schreef:
Sjaak81 schreef:
waterman771 schreef:

Even voor mij: kunnen R12 en R413A gemixt worden? dus: als je nog r12 hebt in je systeem, kun je dan bijvullen met R413A of moet het hele systeem eerst leeg?

Bijvullen kan nooit, het systeem moet eerst helemaal leeg en vacuum getrokken worden, daarna opnieuw vullen…

S

Dat ben ik NIET met je eens!

idem dito..


Maar nergens iets groen/geligs te bespeuren.. Men vertelde me ook dat de compressor inwendig lek kan zijn, maar dat snap ik niet echt.

Dus eventjes op een rijtje zetten:

- expansieventiel en droger vervangen
- alle leidingen gecontroleerd waaronder 1 vervangen
- systeem volledig uitgekuist, want zat goed verstopt met “bolletjes”

Resten dus nog de verdamper, condensor en compressor, niet?

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 20 augustus 2009 11:43 PM
  [ # 140 ]
Brian schreef:
stalsie schreef:

Heb me zo een metertje gekocht en het laagste dat ik eruit krijg is 18°.
Is dit goed, of kan het beter? doel is om deze meting elke dag te herhalen om te zien of er iets wijzigt. Er komt wel koude lucht uit,maar niet superkoud.

Net gevuld in topconditie moet dat onder de 10°C kunnen komen

Volgens mij is dat bij een climatecontrol systeem juist niet het geval, is net ff anders dan de doorgaan amerikaanse systemen die ijslucht je interieur induwen. Maar 18 graden lijkt me wel wat hoog…

Mijn airco is ook in goed werkende staat (vermoed ik) na wat problemen deze zomer, maar dat betekent niet dat het interieur binnen no time een ijskelder is. Het beste is om de schuif op re-circuleren te zetten en de het syteem op auto zodat blower niet te hard blaast.

Het kan ook nog zo wezen dat je climatcontrol paneeltje niet goed werkt (achter de knoppen bij serie 1) . Je hoeft het niet alleen in lekkages te zoeken. Trouwens, als je bij een goeikope airco-hervuller weer eens opnieuw laat vacumeren enz, kunnen ze precies uitlezen hoeveel koelmiddel er nog in het syteem zat, en je zal ook nog wel ergens een briefje hebben hoeveel erin gegaan is recentelijk….

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 20 augustus 2009 11:55 PM
  [ # 141 ]
Matthijs309 schreef:

die groene drek zie je wel zonder bril hoor, het is bijna fluoriserend geel

Ja maar bij een lekke verdamper zal je niet zoveel zien in dat donkere gat bij je voeten. Bril en speciale lamp kunnen dan helpen om het daar dan wel te zien.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 21 augustus 2009 12:00 AM
  [ # 142 ]
waterman771 schreef:
Sjaak81 schreef:
waterman771 schreef:

Even voor mij: kunnen R12 en R413A gemixt worden? dus: als je nog r12 hebt in je systeem, kun je dan bijvullen met R413A of moet het hele systeem eerst leeg?

Bijvullen kan nooit, het systeem moet eerst helemaal leeg en vacuum getrokken worden, daarna opnieuw vullen…

S

Dat ben ik NIET met je eens!

Wanneer ben jij het nou wel met mij eens…

Ik zeg niet dat het technisch gezien niet kan, maar bijvullen wil zeggen dat er lucht in het systeem zit en lucht bevat vocht en dat is uit den boze voor een aircosysteem dus daarom worden ze eerst vacuum gezogen.
Zo hebben de aircomannen mij dat ooit uitgelegd. Misschien werkt het in eerste instantie prima als je het niet zou doen maar ik ga liever voor de voorgeschreven methode.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 augustus 2009 12:05 AM
  [ # 143 ]

Een goed werkende airco die minder word vanwege het “verdwijnen” van gas kun je mijnsinziens prima bijvullen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 21 augustus 2009 12:12 AM
  [ # 144 ]
waterman771 schreef:

Een goed werkende airco die minder word vanwege het “verdwijnen” van gas kun je mijnsinziens prima bijvullen.

absoluut mee eens!

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 21 augustus 2009 02:54 PM
  [ # 145 ]

vanmorgen weer eens een meting gedaan en ik kwam tot aan de 8°.
Wist echt niet meer wat ik moest geloven, dus maar eens naar de aircospecialist en die kreeg met z’n thermometer die dieper in het rooster gaat een temperatuur van 4.5° tevoorschijn.

Dus waarschijnlijk zat de hitte van gisteren er wel voor iets tussen en ga ik er voorlopig van uit dat het systeem goed werkt.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 04:09 PM
  [ # 146 ]
stalsie schreef:

vanmorgen weer eens een meting gedaan en ik kwam tot aan de 8°.
Wist echt niet meer wat ik moest geloven, dus maar eens naar de aircospecialist en die kreeg met z’n thermometer die dieper in het rooster gaat een temperatuur van 4.5° tevoorschijn.

Dus waarschijnlijk zat de hitte van gisteren er wel voor iets tussen en ga ik er voorlopig van uit dat het systeem goed werkt.

Leuke gedachte dat van die hitte van gisteren…...... maar ik volg hem niet.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 augustus 2009 05:02 PM
  [ # 147 ]
stalsie schreef:

Men vertelde me ook dat de compressor inwendig lek kan zijn, maar dat snap ik niet echt.

Je compressor is in principe altijd lek. Aangezien deze door een poulie aangedreven word is er altijd iets van een keerring aanwezig. Hierdoor is het systeem nooit 100% gasdicht. Aircocompressors, aan boord van schepen bijvoorbeeld zitten bij kleinere systemen soms zelfs helemaal opgesloten in een dicht gelast vat met enkel een zuig en pers aansluiting.

@ Waterman, ik zou die oude rommel er uit laten halen en je systeem om laten bouwen naar R134a. Iets wat in tegenstelling tot wat vaak beweerd word een klusje van niks is. Ander filter/droger, afpersen, nieuw soort olie er in, en het nieuwe gas er in. Klaar!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 augustus 2009 05:04 PM
  [ # 148 ]
Mark Nijenhuis schreef:
stalsie schreef:

vanmorgen weer eens een meting gedaan en ik kwam tot aan de 8°.
Wist echt niet meer wat ik moest geloven, dus maar eens naar de aircospecialist en die kreeg met z’n thermometer die dieper in het rooster gaat een temperatuur van 4.5° tevoorschijn.

Dus waarschijnlijk zat de hitte van gisteren er wel voor iets tussen en ga ik er voorlopig van uit dat het systeem goed werkt.

Leuke gedachte dat van die hitte van gisteren…...... maar ik volg hem niet.

Ik op zich wel. In Italië ging de airco in mijn prul ook 1 keer door zijn hoeven. Terwijl ik in de volle zon in een file rond het Gardameer stond liep de koelwatertemperatuur op tot dik over de 100 graden. Op dat moment is er gewoon geen koelcapaciteit meer voor de airco over en gaat deze door zijn hoeven. Zodra het weer begon te rijden en er voldoende rijwind doorheen kwam begon de airco weer steenkoud te worden.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 05:22 PM
  [ # 149 ]
PrutsyLJ schreef:
Mark Nijenhuis schreef:
stalsie schreef:

vanmorgen weer eens een meting gedaan en ik kwam tot aan de 8°.
Wist echt niet meer wat ik moest geloven, dus maar eens naar de aircospecialist en die kreeg met z’n thermometer die dieper in het rooster gaat een temperatuur van 4.5° tevoorschijn.

Dus waarschijnlijk zat de hitte van gisteren er wel voor iets tussen en ga ik er voorlopig van uit dat het systeem goed werkt.

Leuke gedachte dat van die hitte van gisteren…...... maar ik volg hem niet.

Ik op zich wel. In Italië ging de airco in mijn prul ook 1 keer door zijn hoeven. Terwijl ik in de volle zon in een file rond het Gardameer stond liep de koelwatertemperatuur op tot dik over de 100 graden. Op dat moment is er gewoon geen koelcapaciteit meer voor de airco over en gaat deze door zijn hoeven. Zodra het weer begon te rijden en er voldoende rijwind doorheen kwam begon de airco weer steenkoud te worden.


Jouw uitleg daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 augustus 2009 05:37 PM
  [ # 150 ]
PrutsyLJ schreef:

@ Waterman, ik zou die oude rommel er uit laten halen en je systeem om laten bouwen naar R134a. Iets wat in tegenstelling tot wat vaak beweerd word een klusje van niks is. Ander filter/droger, afpersen, nieuw soort olie er in, en het nieuwe gas er in. Klaar!

Natuurlijk. Maar ‘t is even een gedachtengang hé Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
10 van de 14
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook