Ik heb van de week, in het kader van normaal preventief onderhoud, het luchtfilter van mijn zx 1.4i vervangen. Van te voren, en ook daarna, waren er geen klachten. Ik merkte met het nieuwe filter geen verschil in rijgedrag. Nou vroeg ik mij, gewoon uit nieuwsgierigheid, af wat de symptomen zijn als ik gewoon met dat oude filter was blijven doorrijden. Op den duur niet meer starten? Meer benzine verbruik? Stotteren? Foutmelding van de ecu? Heeft iemand daar ervaring mee?
Hij moet wel heel erg vuil zijn wil hij niet meer starten. Maar het enige dat je er van merkt is vermogensverlies. De ecu geefd geen foutmeldingen ofzo. Wel is het zo dat het heel slecht is voor je motor. Omdat lucht ook een koelende werking heefd. De uitlaat temparatuur zal veel hoger liggen met een vuile filter. Wat in extreme gevallen voor verbrande kleppen kan zorgen.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Hogere temperaturen en dus verbrande kleppen krijg je door een armer mengsel, een mengsel met meer lucht dus, je theorie klopt dus niet.
Het is een 1.4I die regelt zichzelf…..
Wat krijg je is inderdaad vermogensverlies.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ook een hoger brandstofverbruik…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Wij hebben eens een muis in een luchtfilter van een dieselmotortje gehad. Deze moest 2 dagen draaien maar toen we er weer bij kwamen stond hij stil. Volgens de monteur die er bij was gekomen heefd het motortje een hele tijd staan draaien met dat dooie beest in de luchtinlaat. En zijn zo de kleppen verbrand. Ik snap dat een automotor anders is. Maar zo veel scheeld dat toch niet?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Dat dieseltje zal wel krappe klepspeling hebben gehad, wat tot verbrandde kleppen heeft geleid, die muis is toeval. Een diesel met te weinig zuurstof gaat roeten, wat een teken is dat er minder brandstof verbrand en dus een lagere temperatuur. Dit is ook de functie van een EGR, ervoor zorgen dat er minder zuurstof in de cylinder komt, om zo de temperatuur omlaag te brengen, waardoor de NOx uitstoot beperkt word.
Bij een benzine motor, zal de CO waarde omhoog gaan en het brandstofverbruik.