Totaal aantal Berichten: 318
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Weet iemand hoe je de dashboardverlichting van de snelheidsmeter van een CX uit 1979 het makkelijkst kunt vervangen? Dus niet van de toerenteller.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt!
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Het tellerblok moet er helemaal uit anders kom je er niet bij
Check en of vervang gelijk alle andere lampjes. Is nml geen klusje dat je wekelijks wil doen…

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vreselijke klus inderdaad, die ik vooralsnog gewoon maar niet heb uitgevoerd. Ik rijd gewoon niet in het donker en als het al moet, dan maar op het geluid van de motor. Erg hè?

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
De 1e keer is idd lastig, de 2e keer misschien ook nog wel, maar daarna wordt het alleen maar makkelijker
tis natuurlijk de vraag als je lang in 1 auto rijdt, hoe vaak je de verlichting moet vervangen, maar in hemelsnaam, vervang ze allemaal of vervang er geen! Anders blijf je idd bezig en daar word je niet vrolijk van
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Re: dashboardverlichting CX Série 1
garagestmarien schreef:Vreselijke klus inderdaad, die ik vooralsnog gewoon maar niet heb uitgevoerd. Ik rijd gewoon niet in het donker en als het al moet, dan maar op het geluid van de motor. Erg hè?
Is dashboard berlichting geen APK eis?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Hier niet. Althans, de vorige keuring niet, maar Jacqueline mag binnen een paar dagen weer en die verlichting heeft nog nooit gewerkt sinds ik haar heb en is inmiddels twee keer goedgekeurd, als zodanig. Dus ik denk, dat het hier niet echt van belang is.
Wel lastig soms, maar na 18 jaar CX ervaring hoor ik wel hoe hard ik rijd op de toeren in elke versnelling.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
in NL moet iig de snelheidsmeter dusdanig verlicht zijn dat je `m in het donker kan zien (correct me if I`m wrong!)
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk dat je gelijk hebt. Hier is dat kennelijk niet aan de orde. Niet bij ons CT station in ieder geval.

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
25trd schreef:in NL moet iig de snelheidsmeter dusdanig verlicht zijn dat je `m in het donker kan zien (correct me if I`m wrong!)
De wet in Nederland stelt inderdaad dat een snelheidsmeter goed afleesbaar dient te zijn. Nu kan ik ‘m nog wel zien in het donker, dankzij de resterende verlichting die nog wel werkt, maar ik wil het gewoon graag voor elkaar hebben.

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
engbokho schreef:Het tellerblok moet er helemaal uit anders kom je er niet bij
![]()
Check en of vervang gelijk alle andere lampjes. Is nml geen klusje dat je wekelijks wil doen…
Hoe haal je het tellerblok eruit? Ik ben bang dat er iets breekt, als ik onbezonnen te werk ga. De Lunule kan toch gewoon blijven zitten?

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Lunule kan gewoon blijven zitten. Schaaal eraf schroeven, tellerblok zit als ik me niet vergis vast met een paar clipjes, verder een beetje voorzichtig wrikken. Aan de onderkant zit het blok ook met clips vast, die krijg je na loshalen niet meer teruggezet, ik heb ze bewaard maar echt nodig lijken ze niet, alles zit ook stevig vast zonder clips.
Voor de bovenste lampjes hoeft het blok er niet eens uit, maar als je toch bezig gaat kun je hem er beter even helemaal uithalen. Het lampje achter het klokje is anders volstrekt onbereikbaar. De tellerkabel moet daarvoor wel los. De mijne kon onder de motorkap worden afgekoppeld.
Het is lastig beschrijven zonder CX bij de hand. Als het niet lukt, wacht je toch even tot november, tot het volgende technisch evenement? Ik heb het vorig jaar november bij het TE bij Dibert ook zelf gedaan. En als ik het kan…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Harstikke bedankt! Mocht het me niet lukken, dan wacht ik tot het technisch evenement.
De clips onderin dat is een kwestie van wat handigheid.
Je plaatst ze weer en als het dashboardunit er weer in zit zorg je middels een schroevendraaier dat de clips het dashboard vastzetten zodat het dashboard aan de voorzijde mooi aansluit.
Ik heb het een aantal weken geleden ook gedaan en het is lastig maar met wat geduld lukt het wel.
Alleen mijn toerenteller lampje doet eerst niet en als hij wat langer brand wel, zit nog niet helemaal lekker daar ga ik nog wel eens even een keer naar kijken.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zal zorgen dat ik die clipjes in de CX heb liggen als ik weer eens in Groningen ben…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Nu, het is gelukt, hoor. De verlichting werkt weer. Het was even een gemartel, maar toch voor elkaar gekregen. Het trouwens afhankelijk van het merk dashboard, maar bij een Jaeger (dat zit er bij mij dus in) zit er verschil t.ov. een Veglia. Zo kun je bij een Jaeger de tellerkabel bij de Lunule eruit trekken. Bij de Veglia zal dat dan via het motorcompartiment gaan. Trouwens, die clipjes, zijn dat die ijzeren clipjes die aan van die veertjes bevestigd zitten?
Freek ,
Als je het lastig vind dan kun je het ook en keer op een sleutelmeeting doen natuurlijk.
Wat ook beter werkt is om het met twee man te doen , een plaatst het dashboard en de ander zorgt dat de clips goed zitten en dan vastzetten.
Michael,
ja dat klopt dat zijn de bewuste clips.
Overigens wat je meldde over de Veglia of Jaeger dat wist ik ook niet.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën