Hallo,
Zoals je kunt lezen hierboven, zit ik met een eigenaardig probleempje.
We denken dat het slot eens goed gesmeerd moet worden, of misschien zit er wel een contactje los?
Eveneens als hij open gaat bij het vergrendelen van de hele wagen,
krijg ik men sleutel niet gedraaid in het slot en blijft het slot steken.
(door induwen ervan). Dus geef je wat tikjes tegen de koffer tot het terugschiet.
Iemand enig idee waat hier aan de hand is?
Op voorhand bedankt. Joeri
Alleen een Citroën, rijdt als een Citroën.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou alles eerst maar eens smeren
Gaat de sleutel ook zwaar? Dan zeker smeren.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik heb hetzelfde euvel met als verschil dat de mijne nog goed werkt op de vergrendeling (95 v/d 100 keer, 5x heb ik hetzelfde als jij hebt).
Heb helaas nog geen oplossing, misschien smeren, volgens mij ligt het aan het feit dat het gedeelte waar je je sleutel insteekt niet soepel meer gaat en dus blijft steken nadat je `m in hebt gedruk. Als ik vervolgens voorzichtig een schroevendraaier (of een stevige sleutel) erin steek en hem weer naar buiten trek, werkt het weer goed.
Ik ben benieuwd of er een ‘de oplossing’ voor is! :
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
hier is’t precies omgekeerd; het slot werkt prima, alleen niet meer op de CV.
Eerst alle stekkertjes geprobeerd, geen succes. Uiteindelijk alle stekkertjes eraf geknipt en de draden verbonden: ook niks.
Zit er ergens een relais of zo waar ik naar kan/moet kijken?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Het lijkt mij niet de CV, want die doet het op alle deuren, toch….. behalve de klep. Ik denk eerder aan het mechanisme.
ik heb namelijk ook 1 deur die de ene keer wel meegaat en de andere keer niet. Misschien tectyl?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nieuwe kiekert?























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
heb ik nog liggen mocht je dat willen proberen. mag weg voor een zacht prijsje en is recent werkend gedemonteerd. Stuur maar een PB als je interesse hebt.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
garagestmarien schreef:Nieuwe kiekert?
pardon?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het besturingskastje per deur of achterklep.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Tinfoil schreef:garagestmarien schreef:Nieuwe kiekert?
pardon?
ik denk dat hij een foto bedoelt?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zal eerst zelf zien wat ik eraan kan doen, en laat wel weten of het me lukte of niet.
Wel bedankt ook, nu weet ik wat ik misschien nodig ga hebben.
Alleen een Citroën, rijdt als een Citroën.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Voor de CX ziet ie er zo uit:
merk is dus Kiekert. En deze is te vinden/zien als je de asbak in de middenconsole eruit trekt (de gehele asbak!)
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Wel en/of niet meegaan slot achterklep is een mij bekend euvel. Komt bij mij voor bij allebij mijn CX’en.
Dat ontstaat als ik de achterklep open met de sleutel in het slot van de achterklep. Dat raakt de regeling ‘in de war’.
Door alleen de afstandbediening, c.q. het slot linksvoor te gebruiken, en NOOIT de sleutel in het slot van de achterklep, gaat alles goed.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik heb er nu een radiografische opzitten, en ik moet zeggen wat een verbetering. Het systeem sluit weer hoe het hoort. Helemaal
Tinfoil schreef:hier is’t precies omgekeerd; het slot werkt prima, alleen niet meer op de CV.
Eerst alle stekkertjes geprobeerd, geen succes. Uiteindelijk alle stekkertjes eraf geknipt en de draden verbonden: ook niks.Zit er ergens een relais of zo waar ik naar kan/moet kijken?
Maar als reactie op deze quote kan ik melden dat de ene deur die af en toe niet mee op slot ging via de oude vergrendeling, die gaat nu met de nieuwe zonder problemen!
(Hij had gelijk, denk ik)
garagestmarien schreef:Nieuwe kiekert?
Het probleem zat waarschijnlijk in de aansturing…...... Misschien worden de deuren appart aangestuurd? Vandaar misschien de vele aansluitpunten van het kastje?(4 deuren + achterklep + bezineklep + voeding)


Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 23-11-2008
- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
‘Michelidds’ schreef:
Wel en/of niet meegaan slot achterklep is een mij bekend euvel. Komt bij mij voor bij allebij mijn CX’en.
Dat ontstaat als ik de achterklep open met de sleutel in het slot van de achterklep. Dat raakt de regeling ‘in de war’.
Door alleen de afstandbediening, c.q. het slot linksvoor te gebruiken, en NOOIT de sleutel in het slot van de achterklep, gaat alles goed
Slotregeling ‘in de war’?
De achterklep kan je loskoppelen van de centrale deurvergrendeling (indien aanwezig natuurlijk) door deze met de sleutel apart te bedienen. En met dezelfde sleutel kan je de achterklep weer koppelen aan de centrale deurvergrendeling. Met ‘loskoppelen’ bedoel ik dat deze dus niet meer automatisch meegaat met de rest van de vergrendeling. Wat een luxe!
De werking hiervan is heel eenvoudig. Door het draaien van de sleutel in het achterklepslot draait er aan de binnenkant een lipje mee. Dit lipje verschuift een schakelaartje naar links of naar rechts. Als je het kapje aan de binnenkant in het midden van de achterklep verwijdert zie je de achterzijde van het slot en dit schakelaartje. Deze schakelaar wil wel eens vastzitten. Dat kan een resultaat geven van een achterklep die alleen nog maar met de hand op slot en van het slot te halen is (is dit het probleem bij ‘Tinfoil’?). Eerdergenoemd lipje draait dan wel tegen de schuifschakelaar aan maar duwt het knopje hiervan niet meer opzij, dus deze koppelt niet meer aan bij de rest van de centrale vergrendeling. De oplossing is de schakelaar weer gangbaar te maken: even inspuiten met WD40 en een aantal keren heen en weer schuiven met een schroevendraaiertje. Daarna even controleren of het schakelaartje weer heen en weer schuift door de sleutel in het slot heen en weer te draaien…
Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL