Bij het stoppen voor een stoplicht slaat ineens de motor af. Bekend probleem, ben niet de eerste lees ik. Stotterend thuis gekomen (ook niet de eerste ) Motor loopt stationair prima. Even wat gas geven bij willekeur gaat het goed maar begint veelal te pruttelen. Gecheckt of alle slangen vast zaten (ivm met eventuele valse lucht) alles lijkt okay. Bij het openmaken van de lucht afvoer blijkt de carburateur behoorlijk vies. Alsof er allemaal hele kleine aluminium deeltjes overal zitten. Sproeiers doorgeblazen met perslucht. probleem blijft. Heel voorzichtig Carburateur opengemaakt met de 6 schroefjes om de pakking heel te houden. Behoorlijk wat roestbruine aanslag/minuscule deeltjes. Met een spuitbus carburateur schoonmaakspul meeste aanslag wel weggekregen. probleem blijft nog steeds bestaan. Ik blijf er nog steeds van overtuigt dat het gaat om een vuile carburateur. Iemand een idee of ik hem nog verder uit elkaar kan halen. Wellicht een mooie handleiding?
Groet, Martijn
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik had het een keer, dat de carb te los zat op het spruitstuk. Kijk eens of dat goed vast zit.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Re: Schoonmaken carburateur… iemand een handleiding?
Marty schreef:Bij het openmaken van de lucht afvoer blijkt de carburateur behoorlijk vies. Alsof er allemaal hele kleine aluminium deeltjes overal zitten.
Hûh..?!?
Hoe ziet je carterontluchtingsslang eruit van binnen? (van kleppendeksel naar luchtslurf).
Normaal moet sproeiers uitblazen al verbetering geven eigenlijk…
‘Spirit of avant-garde’
Zat ook een hoop aanslag / kleine roestbruine deeltjes in. Luchtfilter zelf zag er schoon uit overigens
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Heeft de CX geen benzinefilter(s)? Als de carburateur zo smerig is geworden, zal dat filter helemaal dicht zitten, zou ik zeggen. En dan krijg je net genoeg benzine voor stationair - maar te weinig als er meer gevraagd wordt.
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik ben ook errug benieuwd naar zo’n soort handleiding. Mijn carbje wil ook praktisch niet meer lopen op benzine maar gelukkig nog wel op gas. En mijn carburateur is waarschijnlijk ook gewoon verschrikkelijk vies en dat is dan dus ook het probleem gok ik.
kunt ook je tank/leidingen flushen met spul wat je bij een volle tank moet gooien, werkte bij mij uitstekend, wel de filter vervangen en nieuwe naald/pakking erop gezet
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Klinkt goed maar nu wat meer specifiek? welk spul en welke filter en welke pakking? Ik ben niet zo’n doorgewinterde sleuteraar helaas ops:
P.s ik heb me rot gezocht naar het benzinefilter voor mijn CX2400, waar de H.. zit ie!
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Er van uitgaande dat het benzinefilter op dezelfde plek zit als een serie 2 midden onder de carb iets naar rechts.
Het schoonmaken van een carb is minder ingewikkeld dan het er uitziet, het is gewoon priegelwerk.
Sproeiers doorblazen als ze nog op hun plek zitten is geen of slchts een tijdelijke oplossing. Let wel op als je de sproeiers eruit draait, ze zijn verschillend van diameter en daarmee bedoel ik als de kleinere( bij een s2 de 2 buitenste) in het gaatje van de grotere vallen moet je 99% zeker de hele carb demonteren. Ik dacht het ooit ff te doen voor de kinderen naar school gingen ...........die kwamen dus mooi te laat.
Wat de flotterNAALD betreft die heb ik nog nooit vervangen.
Ook de pakking is bij mij nog orgineel, deze moet je natuurlijk wel heel houden.
Wel heb ik er een nieuwe flotter in gezet.
Even een uurtje bezig en…
- ben begonnen met een koude motor.
- men schroeve de luchtslurf van de carburateur.
- haal één voor één de sproeiers er uit en zorg er voor dat je ze niet door elkaar haalt bij het terugplaatsen (even merken op een papiertje of zo)
- Reinig ze met wat carburateur cleaner (in een spuitbus te koop bij de brezan)
- blaas met wat perslucht (busjes zijn te koop bij fotospeciaalzaken om lenzen mee stofvrij te blazen) de sproeiers schoon.
- maak het hefboompje los van de chokeklep
- schroef de 6 schroeven boven op de carb los
- Haal met beleid en dus voorzichtig het bovenste deel van de carb los zodat je de pakking heel houdt!
- reinig met de cleaner en vezelvrij doekje de beide kamers.
- spuit wat reiniger door de openingen in de bodem van de kamers
- blaas ze met perslucht door.
- herhaal eventueel deze 2 laatste stappen totdat alles mooi schoon is.
- plaats alles weer in omgekeerde volgorde terug.
- carburateur is waarschijnlijk niet voor niets vuil dus plaats een universeel benzinefilterje voor de benzine inlaat van de carb.
- Loopt ze weer als een zonnetje
Volgende stap is natuurlijk de veroorzaker aanpakken en dat is hoogstwaarschijnlijk aanslag en vuil in de tank.
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik ben gewoon op de boerenlullenmanier te werk gegaan… ops:
Ik heb alles gedemonteerd. Vervolgens met wasbenzine alles schoongemaakt (sproeiers zaten echt helemaal vol met vuil, geen wonder dat hij niet meer liep op benzine) toen alles weer dr op en proberen te starten. Het wagentje loopt nu vrij netjes alleen staat nog veel te rijk volgens mij want er komen dikke rookwolken uit… Halve straat was meteen mistig.
Maar goed, ook hier is het dus geslaagd.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De veroorzaker is meestal niet het benzinefiltertje, maar een verhoogde carterdruk (slijtage) waardoor oliedampen via de ontluchting aangezogen worden en de boel gaan verstoppen…
En als er geen olieafscheider in de ontluchtingsslang naar de slurf zit gaat het nóg sneller…
Dit is gewoon een terugkomend verschijnsel..hoort erbij.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Pascal, dat is wel heel kort door de bocht!
Vaak heeft zo’n auto lang stil gestaan en wordt dan eens bijna helemaal leeg gereden, dat geeft echt bende onderin de carb.
Een goed brandstoffilter deed bij mij wonderen.
En Rick de boerenlullenmethode is de enige goeie methode. Maar kijk ook even goed naar jullie vacuumslangen
Nou ben ook ik hier al een hele tijd mee aan het sukkelen..
Eerst ontsteking beter afgestel.. alle bougies na gekeken.
vandaag begonnen met beschadigde vacuumslangen te vervangen..
en daarna maar de carburateur los gehaald.. echter bij het demonteren van de luchtinlaat buizen viel me op dat er aardig wat olieresten in zaten..
Is hier iets aan te doen??
Zijn er uberhaubt nog nieuwe pakkingen te krijgen? want die er nu opzit wil ik eigenlijk wel vervangen..
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals bij zoveel carb-motoren verstopt de oliedamp die door de carterventilatie wordt aangezogen in het inlaattraject, voor oliekoekresten die het spul aardig kunnen verstoppen.
Daar kun je wel wat aan doen, middels olieafscheiders oa.
Pakkingen kun je via http://www.bccp.nl krijgen, maar of ze ze nog hebben…?
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Zoals bij zoveel carb-motoren verstopt de oliedamp die door de carterventilatie wordt aangezogen in het inlaattraject, voor oliekoekresten die het spul aardig kunnen verstoppen.
Daar kun je wel wat aan doen, middels olieafscheiders oa.
Pakkingen kun je via http://www.bccp.nl krijgen, maar of ze ze nog hebben…?
Succes!
Dank u!
Ik ga vandaag even op de Oldtimer Beurs in het Autotron kijken of ik misschien daar wat kan vinden en anders ga ik even informeren bij bccp.nl!