2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Draagarmlagers vervangen en toch zijn de wielen scheel.
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 augustus 2005 01:09 PM
  [ # 16 ]

Goed, over de wegligging bestaan blijkbaar verschillende meningen. Maar hoe hoe zit het nu met die achterdraagarmen? Daar al iets over ontdekt? Ben wel benieuwd…

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 13 augustus 2005 11:39 AM
  [ # 17 ]

Ik weet niet precies hoe ik, op straat, de speling van de draagarmlagers kan kontroleren. Ik zou een fotootje kunnen plaatsen met mijn BX. Er zal duidelijk te zien zijn dat ze scheel staan. Ook denk ik wel eens dat zo’n stand ten goede komt van de wegligging. Als je flink door de bocht gaat komen de wielen dan rechtop te staan, net als die oude BMW 3tjes. Heet zoiets niet toe-spoor oid?

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 13 augustus 2005 11:39 AM
  [ # 18 ]

Ik weet niet precies hoe ik, op straat, de speling van de draagarmlagers kan kontroleren. Ik zou een fotootje kunnen plaatsen met mijn BX. Er zal duidelijk te zien zijn dat ze scheel staan. Ook denk ik wel eens dat zo’n stand ten goede komt van de wegligging. Als je flink door de bocht gaat komen de wielen dan rechtop te staan, net als die oude BMW 3tjes. Heet zoiets niet toe-spoor oid?

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 13 augustus 2005 11:48 AM
  [ # 19 ]
Dus jij wil met 170 door de bocht zonder piepende banden.. ?  Confused

 

Aan 170 kom ik niet als ik volgas een bocht mooi doorloop, hooguit 160. Mijn 19 TZI voelt nog wel kopperijk aan, maar met 270dkm is het vuur er toch een beetje uit. Met zo’n vaart wordt de BX alleen wat licht in het stuur (een bocht zoals uit de Coentunnel, richting Zaandam). Wel twee knuisten aan het wiel en flink geconcentreerd, maar dan is het een eitje. Ook al voel je dat je dan even geen onverwachte stuurbewegingen moet maken. Dan is het contact met de weg écht verloren. Maar….het kan wel.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 13 augustus 2005 01:56 PM
  [ # 20 ]

Met een foto zien we al meer natuurlijk..
Je kunt een account aanmaken op photobucket en daar je foto’s van je hd uploaden. De Link die daaraan gekoppeld wordt zet je hier neer en dan staan de pics erop.
In het slechtste geval moet je ze opnieuw vervangen.

Aanvulling op stukje wegligging en dit is slechts mijn mening..zuigt de BX bigtime!! geef mij maar een strak verende duitser.

Rien

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 augustus 2005 02:04 PM
  [ # 21 ]

De link mag hier staan, de foto zelf halen we weg…

Problemen met de snelheid..

 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 augustus 2005 04:29 PM
  [ # 22 ]
Ben de Hoog schreef:

Ik weet niet precies hoe ik, op straat, de speling van de draagarmlagers kan kontroleren. Ik zou een fotootje kunnen plaatsen met mijn BX. Er zal duidelijk te zien zijn dat ze scheel staan. Ook denk ik wel eens dat zo’n stand ten goede komt van de wegligging. Als je flink door de bocht gaat komen de wielen dan rechtop te staan, net als die oude BMW 3tjes. Heet zoiets niet toe-spoor oid?

Speling controleren is best lastig. Het gaat bijv.al niet als er kracht op de lagers staat. Eerste vereiste is dus dat de wielen los hangen en dat de druk van het hydraulisch systeem is.

Bij de APK keuring deden ze dat heel handig (al weten ze dat niet bij elk keuringsstation zo waardoor ze nogal eens onterecht worden goedgekeurd). Zet de auto boven de smeerput, zet em in de rijstand en til de achterkant omhoog met onderrijkrik. De hoogteregelaar wil dit compenseren en laat LHM uit de cilinders. Na een korte tijd (afhankelijk van de werking van de hoogteregelaar 5 tot 20 sec.) kun je de achterwielen gewoon met de hand omhoog en omlaag bewegen. Dit gaat nog zwaar omdat je via de stablilisatorstang altijd 2 wielen omhoog moet trekken. ALs er nog LHM in de veercilinders zit moet je tevens de resterende LHM uit de cilinders drukken. De stabilisatorstang is ook nog een spelbreker bij het voelen van de speling.

Maar goed, als de wielen vrij hangen en hij is drukloos dan kun je de draagarm iets optillen (het wiell) en hem dan heen en weer sjorren. ALs je iets van kloink hoort of je voelt speling dan is het mis.

Dit kun je op straat doen door de achterkant op bokjes te zetten en dan de wagen in de rijstand te zetten. Zo’n garakrik kan niet veel zijdelingse kracht kan hebben: gebruik dus gewoon bokjes om hem stabiel op te zetten. Je wilt misschien best ff hangen aan een wiel om je te overtuigen van de speling. Beetje jammer als dan de krik bezwijkt onder dit zijdelingse trekken.

Een draagarm die alleen gemonteerd zit zonder dat de cilinder al vastgemaakt is en zonder stabilisatorstang kun je het mooist voelen.

Ter illistratie. Ik heb ooit eens een (ervaren BX rijder) als koper gehad voor mijn eerste BX (de zwarte parel). Ik vertelde hem dat er flinke speling zat op de linker draagarmen en dat de rechterdraagarm ook niet best meer zou zijn. Hij wilde dat testen.. zet de auto aan 1 kant op de (BX) krik en zet em vervolgens in de laagste stand. Door de werking van de stabilisatorstang wordt het andere wiel hoewel ie een een eind in de lucht hing in de laagste stand gehouden (ofwel, wiel staat helemaal omhoog ver in de wielkast). Deze koper kon zelfs met flink hangen aan het wiel helemaal niks aan speling voelen doordat ie onder spanning stond (door de stabilisatorstang en omdat ie tegen de aanslag wordt gedrukt).

Bij de methode die ik eerder beschreef voel je speling wel degelijk! Zo voelde 2 jaar geleden de APK monteur bij mijn huidige wagen al speling, maar keurde hem nog goed omdat het binnen de marges viel. Een paar maanden later begonnen ze te kraken en piepen als een oude schommelstoel en moesten ze toch vervangen worden.

Toch nog een heel verhaal, maar ik wil je graag behoeden voor de fouten waarbij je de speling verkeerd beoordeelt. Ze mogen trouwens wel iets scheef staan bij een type 3. Ik heb hetzelfde. Het kan inderdaad het weggedrag in de bocht iets bevorderen (zolang er geen speling op zit).  Bij mij zit er nu echt geen speling op en toch staan ze heel iets scheef.

Bij mijn eerste zwarte parel waren de versleten draagarmen te merken omdat:

- bij 110 op de snelweg met wat zijwind en belading was de wagen bijna niet meer tussen de strepen te houden, wat een zwalkbak. De vooras was toen pefect dus daar lag het niet aan.
- de bochtensnelheden in klaverbladen waren ernstig verlaagd.. je hoefde niks te doen en het begon al te piepen.
- de achterwielen begonnen scheef af te slijten

Je merkte aan de vering niks. Veerde zonder enige weerstand.  De wagen was met die slechte draagarmen nog zonder probleem goedgekeurd bij de APK. Deze wagen had trouwens nog 145 smalle bandjes.

Gr,
Marten

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 augustus 2005 04:50 PM
  [ # 23 ]
KuikenXXL schreef:

Aanvulling op stukje wegligging en dit is slechts mijn mening..zuigt de BX bigtime!! geef mij maar een strak verende duitser.
Rien

In dat geval raad ik je aan toch eens door een deskundige onderhoud te laten plegen of dan maar in een golluf gaan stuiteren….

Onderstuur is er echt wel maar daar is wel wat aan te doen door 1. een goed onderhouden onderstel 2. goede uitlijning en 3. goede banden op de juiste spanning. Moet je eens kijken hoe strak én comfortabel dat veert. Kan een duitser niet in de buurt komen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
besselse
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 15-02-2005

Gepost: 13 augustus 2005 07:46 PM
  [ # 24 ]

Hmmm, dit is een erg interessante discussie. Het gedrag van de BX in de bochten is het punt, waarop mijn kennissenkring altijd de auto afkraakt. Dit gepraat komt mij dan ook erg bekend voor.
Eerst even dit: Mensen adviseren mij altijd om nooit meer een BX te kopen vooral (naast het feit dat men het 1 van de lelijkste auto’s vind) vanwege het zeer onbetrouwbare en storingsgevoelige veringssysteem. Nu heb ik de eer gehad om het afgelopen jaar in een GTi ‘87 te sturen (die nu veilig in de stalling staat). Ik heb echt ontzettend pech gehad met deze auto. Ondanks alle (motorische) problemen die ik gehad heb, is er nog nooit iets aan de hand geweest met het hydropneumatisch systeem. Bolletjes laten vullen, sapje verwisselen en filters schoonhouden volstaat om het zaakje perfect te laten werken. Mijn ervaring is dus: Wanneer iemand het beroemde veersysteem van de BX de grond in trapt, weet je meteen dat je met iemand te maken hebt die nooit een BX bezeten heeft, zich niet verdiept heeft in de techniek en dus eigenlijk maar wat losse kreten roept. Ik moet extra hard lachen als dit onder het mom gaat van: Ik heb ontzettend veel verstand van auto’s dus geloof mij nu maar, een BX is troep.

Dan het feit dat een BX mega-onderstuurd is. Een vriend zweert bij opel, en heeft er de afgelopen jaren diverse versleten. Hij kiest vooral voor opel omdat hij er zo heerlijk hard mee door de bocht kan en dan natuurlijk de fantastische Duitse degelijkheid (wat voor mij tot op de dag van vandaag een abstract begrip is). Het feit dat mijn GTi met D6a motor verreweg de snelste auto (ook in een bocht) is, doet dan even niet terzake tijdens een dergelijke discussie. Ik prijs mijn citroën dan altijd, naast de snelle motor, om de vele opties en de ruimte voor relatief weinig geld.

Zucht, tja leuk wanneer je een auto bezit waarmee je met een bovengemiddeld harde snelheid door een bocht kan vliegen (met alle risico’s van dien).

Wanneer je auto deze kwaliteit bezit, zul je daar in de praktijk het meeste profijt van hebben wanneer je op een professioneel circuit aan het racen bent. Ik weet niet hoe vaak jullie dit meemaken, maar in mijn geval is dat: nooit!!!

BX GTi 8v ‘87

Profiel  
 
besselse
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 15-02-2005

Gepost: 13 augustus 2005 08:04 PM
  [ # 25 ]

Oh ja, nog even dit. Mijn GTi is mijn eerste BX en bovendien staat het geval nu in de stalling. Echt veel ervaring met BX-en (inclusief wegligging) heb ik dus niet. Ik kan dus alleen maar getuigen van de type 2 GTi, welke een fantastische wegligging heeft (bij 160 op de snelweg begint het feest pas).

Wel heb ik een tijdje geleden meegereden in de sport van een andere bezoeker van dit forum. Ik kan jullie verzekeren: een BX sport uit 1985 gaat errug hard door de bocht. Deze persoon is erg zuinig op zijn auto dus ik ga er dan ook wel vanuit dat het onderstel in topconditie verkeerde.

Moderne auto’s (sommige tenminste) zullen zeker beter zijn op dit gebied. Maar voor een BX betaal je ook geen 20.000 euro.

BX GTi 8v ‘87

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 13 augustus 2005 08:08 PM
  [ # 26 ]

Dat is ideaal zeg, dat Photobucket. Even registreren, uploaden en klaar.

Hier de link

http://photobucket.com/albums/b285/bendehoog/?sc=1

Ik hoop dat het duidelijk overkomt, de stand.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 augustus 2005 01:55 AM
  [ # 27 ]
Ben de Hoog schreef:

Dat is ideaal zeg, dat Photobucket. Even registreren, uploaden en klaar.

Hier de link

http://photobucket.com/albums/b285/bendehoog/?sc=1

Ik hoop dat het duidelijk overkomt, de stand.[Welcome to your dedicated content hosting solution.
You must first sign in to update your account!

 
*Please login

Username bendehoog Remember Me? 
Password  

Note: If you are having login
issues please see the top of the FAQ



/quote]

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 augustus 2005 02:21 AM
  [ # 28 ]
besselse schreef:

Dan het feit dat een BX mega-onderstuurd is. Een vriend zweert bij opel, en heeft er de afgelopen jaren diverse versleten. Hij kiest vooral voor opel omdat hij er zo heerlijk hard mee door de bocht kan en dan natuurlijk de fantastische Duitse degelijkheid (wat voor mij tot op de dag van vandaag een abstract begrip is). Het feit dat mijn GTi met D6a motor verreweg de snelste auto (ook in een bocht) is, doet dan even niet terzake tijdens een dergelijke discussie. Ik prijs mijn citroën dan altijd, naast de snelle motor, om de vele opties en de ruimte voor relatief weinig geld.

Zucht, tja leuk wanneer je een auto bezit waarmee je met een bovengemiddeld harde snelheid door een bocht kan vliegen (met alle risico’s van dien).

Wanneer je auto deze kwaliteit bezit, zul je daar in de praktijk het meeste profijt van hebben wanneer je op een professioneel circuit aan het racen bent. Ik weet niet hoe vaak jullie dit meemaken, maar in mijn geval is dat: nooit!!!

Mwah, het hangt ook erg af van de bandenkeuze. Ik heb een zware turbod break die je op 165er Michelin’s het gevoel geeft dat BX synoniem is voor “onderstuur”. Zet je diezelfde auto op bredere 185er banden dan is er niets op aan te merken zelfs als je over de grens van het betamelijk bochten nemen gaat.

Een veel voorkomend probleem is volgens mij dus de bandenkeuze. De o zo geroemde Michelin banden rijden grosso modo weliswaar heerlijk maar maken er geen bochtenwonder van.
XT1’s zijn bij mij overigens helemaal taboe (ik vind ze niet comfortabel en ze hebben geen grip);
MXT’s rijden heerlijk al blinken ze niet echt uit in grip.

Met sommige andere banden rijdt het misschien wel een stuk strakker door de bochten maar dat gaat wel weer ten koste van het comfort. Het is maar waar waar je meer aan hecht. Ik geniet in de zomer erg van MXT’s in ieder geval. Voor de winter ligt er wat snowtrackerigs klaar; zal wel niet comfortabel wezen, als ik maar niet slip…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 14 augustus 2005 08:24 AM
  [ # 29 ]

Mmmm, ging idd niet precies zoals het moet. Andere poging…

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 14 augustus 2005 09:36 AM
  [ # 30 ]

Bedankt MPostma voor je uitgebreide uitleg. Je genoemde wegliggingskenmerken heb ik niet. Geeft me goede hoop dat het minder erg is dan ik denk. Maar wat s nu eigenlijk het “type 3”? Wat zijn de veranderingen tov “type 2”?

Wederom blij met dit forum. Talloze forums worden gesloten door wanorde en negatieve personen. Hier gaat het zoals het bedoelt is.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook